Peter Gabriel - Sledgehammer (1986)

Alternatieve titel: Sledgehammer [Limited Edition Dance Mix]

Rock / Pop
Label: Virgin

1. Sledgehammer [Dance Mix] (7:19)
  2. Don't Break This Rhythm (3:50)
  3. Biko [Twelve Inch Extended Version] (7:26)
  4. I Have the Touch ['85 Remix] (3:43)
  5. Sledgehammer [Album Version] * (5:09)
  6. Biko [Album Version] * (7:32)
dj@
fantastische dancemix!

avatar van gaucho
Zeker. Maar het is geen EP en er staat maar één nieuw nummer op ( de non-albumtrack Don't break this rhythm), een geen drie, zoals een voorwaarde is voor plaatsing op de site. Deze kan er dus weer af.

avatar van WhoAmI
WhoAmI (crew)
Volgens Discogs is het een EP:
Deze toevoeging is uit de tijd dat één bron zoals Discogs afdoende was.
Verder kwam deze sowieso uit voor het album ‘So’, dus bij verschijnen waren er minstens twee nieuwe tracks. Daarnaast zijn alle tracks die je ziet nieuwe tracks of nieuwe versies. Of deze eraf moet is dan ook maar de vraag; hierboven staat in ieder geval mijn toelichting zoals geplaatst bij het toevoegen.

avatar van gaucho
Het klopt dat Sledgehammer iets eerder verscheen dan het album So. Maar twee nieuwe tracks is nog steeds onvoldoende, volgens de MuMe-regels. Remixen of anderszins andere versies van bestaande songs tellen niet mee.
En hoewel ik op de gelinkte geluidsdragers nergens het woord E.P. aantref, moet ik je in het onderhavige geval gelijk geven. Ik had zelf ook al diverse versies op Discogs aangeklikt, maar daar trof ik die vermelding niet aan. Ik sluit dus niet uit dat dit de enige twee zijn. Maar vermelding van het woord EP bij een betrouwbare bron is in principe voldoende, dus vooruit...

Waar het mij bij dit soort discussies vooral om gaat, is dat de scheidslijn tussen wel en niet op de site zo ondoorzichtig wordt. Als Discogs bij de 12" van Big time - ik noem maar een ander voorbeeld - toevallig niet het woord EP vermeldt, komt-ie niet op de site. Nog even afgezien van het feit dat die track natuurlijk later op single verscheen dan de releasedatum van de LP, en dus als zodanig niet meetelt. Ik heb zelf al enkele keren een 2-track single aan de site toegevoegd met een wat langere speelduur dan gemiddeld, waar de platenmaatschappij dan toevellig het label EP op geplakt heeft. Maar eigenlijk zijn dat helemaal geen EP's en slaat het nergens op.

Begrijp me goed, ik houd van singles en maxi-singles (en van E.P.'s - ik heb er zelf een slordige 2500). Maar je krijgt zo een wildgroei aan singles op de site, op basis van tamelijk willekeurige criteria. Mijn keuze zou zijn om singles sowieso niet toe te laten, maar ik begrijp dat je ergens een grens moet trekken en dus regels moet hanteren.