Pokey LaFarge - In the Blossom of Their Shade (2021)

Roots / Folk
Label: New West

1. Get It ‘Fore It’s Gone (3:34)
  2. Mi Ideal (3:46)
  3. Fine to Me (3:58)
  4. Drink of You (3:42)
  5. Rotterdam (3:25)
  6. To Love or Be Alone (3:57)
  7. Long for the Heaven I Seek (4:40)
  8. Killing Time (3:43)
  9. Yo-Yo (4:01)
  10. Goodnight, Goodbye (Hope Not Forever) (4:36)
avatar van Mssr Renard
Een interessant artiest waarvan ik wat video's heb gekeken. Country, swing, blues, pop, allerlei stijlen passeren de revue.

Deze gaat op de te-luisteren-lijst.

avatar van Lura
Release verschoven naar 15 oktober.

avatar van Mssr Renard
Lura schreef:
Release verschoven naar 15 oktober.

Maar jij hebt hem wel al helemaal kunnen beluisteren?

avatar van Lura
Jammer dat de releasedatum van In the Blossom of Their Shade verschoven is, want het is een ideale plaat voor de zomer. Een album dat snel een glimlach op het gezicht van de luisteraar zal toveren, maar ook de heupen zal laten wiegen. Volgens mij zal niemand weerstand kunnen bieden aan het relaxte, swingende ritme van opener Get It ‘Fore It’s Gone. Rocksteady in optima forma. De soulvolle achtergrondzang wordt hier verzorgd door de geweldige zangeres Lady Blackbird, die aanstaande vrijdag haar langverwachte debuutalbum Black Acid Soul zal uitbrengen. De titel van het album is ontleend van het aanstekelijke liedje Mi Ideal, dat een Spaanstalig refrein heeft. Muzikaal gezien bevat het invloeden van de muziek uit het zuidwesten van de VS, Zuid-Amerika en de Caraïben. In Fine to Me tapt LaFarge vervolgens uit een swingend rockvaatje. Her repertoire is uiterst gevarieerd, van alles komt voorbij tot western swing en country blues aan toe. Niet alleen variatie in genre maar ook in tempo, van luisterliedjes tot dansnummers. Licht verteerbaar, maar met genoeg diepgang. Naast een geweldige songschrijver is hij een buitengewoon goede crooner, die inventief gebruik maakt van zijn kopstem. Meest opvallende song voor ons Nederlanders is natuurlijk Rotterdam, zijn ode aan die stad en aan de Nieuwe Binnenweg in het bijzonder. LaFarge over de song : "Het gaat eigenlijk over een plek die niet echt bestaat, Rotterdam als utopie. In combinatie met een behoorlijke hoeveelheid verwarring en frustratie over hoe sommige dingen in de VS zijn, vond ik de songtekst een uitlaatklep". Naast een ideale zomerplaat is het gevarieerde In the Blossom of Their Shade ook de ultieme dans- en partyplaat.

Pokey LaFarge live :

03-05 EINDHOVEN : Effenaar
04-05 HENGELO : Poppodium Metropool

avatar van repelstefan
'They have a place for me down on Nieuwe Binnenweg'

Tof album van Pokey LaFarge. Het nummer Something in the Water grijs gedraaid maar nooit echt voor een album gaan zitten. Dit is de eerste, gaat zeker nog wat draaibeurten krijgen.

avatar van henrie9
Van het vele muziekmoois dat de pandemie inmiddels voortbracht hoort dat van Pokey LaFarge uit Illinois wel bij het meest exotische. Tot Jack White hem opviste en voor onze contreien nog steeds, was het een goed bewaard geheim, die muziek van Pokey LaFarge. Nochtans is z'n nieuwe een en al fantasie, retro, warme gezelligheid, hetgeen dan ook spontaan aanzet tot de danspasjes zoals op de plaathoes van 'In The Blossom Of Their  Shade'. Pokey gaat er gewoon nostalgisch tegenaan, back to basics, zomaar terug naar de tijd van vóór de seventies, ook zelfs helemaal tot bij de Hank Williamsen of de Fats Domino's.

Vleugje Jd Mc Pherson, Tiny Legs Tim, The Beatles zelfs, heerlijk opduikende CCR-gitaarriffs, volop melodische en ritmische hooks, leuke honky tonkpianotoetsen, orgel, pedal steel. 't Is allemaal zwoel en vol beweging.

Als een meester-muziekshaker weet hij met heel veel stijl tussen van alles en ongelooflijk nog wat te jongleren, dit dan te hersmeden tot sterk, meeslepend eigen geluid. Pop, r&b, rockabilly, rock & roll, doo-wop, caribbean calypso, reggae, swingjazz, country, folk, niets is veilig, het zit hier allemaal in. Vocaal hoor je een hoog Benjy-Ferree/Jake Bugg/Kevin Morby-stemgeluid met in een sha-la-la sfeertje harmonisch meeneuzende achtergrondkoortjes, handklapjes en ooh-aah's.

Topnummers : de reggae-opener 'Get It 'Fore It's Gone', zo surrealistisch zorgeloos zomers als wat. De ritmische calypso-tex-mex, het in creools Spaans gezongen 'Me Ideal'. Het bevat ook de plaattitel : 'Make siesta love in the blossom of their shade'. Het als  'Wooley Bully' opstartend, almaar CCR wasemend 'Fine To Me'. De swingende, vingerknippende rockabillysong 'Rotterdam', de met a cappella backing vocals gezongen Creedence chooglin' song  'Killing Time'

Het lijkt warempel op een verre vlucht die songs allemaal, dat nostalgisch verlangen naar vroeger, weg van vele verschrikkingen van deze tijd. En inderdaad Pokey had tijdens de lockdown wat duiveltjes te bezweren. Diep als ie zat vond hij juist toen de broodnodige ruimte om zich in stilte te herbronnen, om erna meer zelfverzekerd weer op te staan. "Ik kon herbekijken wat ik doe en waarom ik het doe. Met wie ik het moet doen en vooral voor wie."  Pandemiefrustratie leidde zo tot ontdekking van de zalvende old-schoolmuziekjes van de generaties van ver voor Woodstock.

Vreemd toch -of juist leuk!- dat alle problemen van de wereld zich hier dan toch in een bijna onverenigbaar jasje van vrolijke deuntjes en romantische liefdesmuziekjes kunnen presenteren. Opbeurend kan je veel van de lyrics nochtans bezwaarlijk noemen. Het veelbetekenende slotlied 'Goodnight, Goodbye (Hope Not Forever)' bevat misschien tekstueel toch een positieve eindnoot. Maar voor het overige is het vanuit onbehagen overschakelen naar verzonnen utopisch verlangen. Neem nu dat surfrockende 'Rotterdam'. Het Goede Doel twijfelde dan vele jaren voorheen nog diep over België. Pokey gaat resoluut voor Nederland als het ultieme paradijs voor vluchtende  Amerikanen.

Neen, hoe dan ook, dit hier is een regelrechte  aanrader. Wars van de lyrics, zit het zalvende hem precies, totaal en duidelijk, in de verpakking van de levendig rondspringende songs en hun tijdloze sound. Dit is een verslavend geurige bloesem, een zeer verfrissend album!