Soylent Green - Nutrient (1996)

Label: Dawa

1. No Clue (5:35)
  2. Safe from Harm (4:40)
  3. Speed (4:12)
  4. Fly Like an Eagle (5:59)
  5. Can't (4:45)
  10. Private Hell (5:03)
  11. Ghost (7:46)
  12. 2 Triple 0 (0:50)
avatar van Tribal Gathering
Soylent Green was midden jaren 90 een Nederlandse band met volgens mij veel potentie. Bekendste persoon in de line-up is gitarist Jack Pisters die ook nog een tijdje in de band van Anouk heeft gezeten. De band beschikt met Marco van der Aar over een goede zanger hetgeen bij Nederlandse bands nog wel eens een probleem kan zijn. Soylent Green mixt rock met elektronica en doet dat op een erg luisterbare manier. De elektronica is met name een aanvulling op de drums en bas en, hoewel goed hoorbaar, treed niet te veel op de voorgrond.

Een aantal zelf geschreven uitschieters zijn de fraaie ballad Can't, het goed opgebouwde Target en afsluiter Ghost. Verder bevat dit album naast de negen uitstekende eigen composities twee covers. Fly Like an Eagle is een mooie sfeervolle Steve Miller cover. Safe from Harm is een fantastische Massive Attack cover en wat mij betreft stukken beter dan het origineel.

Jammer dat het maar bij één album bleef en de band door interne ruzies explodeerde.

avatar van spaceman
Onnederlands, erg Amerikaans stevig klinkende plaat. Aardige cover van Safe From Harm (Massive Attack) - wat weer gepikt/gebaseerd is op een groove van een nummer van Billy Cobham. Andere behoorlijke tracks zijn Fly Like an Eagle (Steve Miller) en Higher Ground van Stevie Wonder. Het ontbreekt de heren aan eigen sterke composities.