Big Red Machine - How Long Do You Think It's Gonna Last? (2021)

Folk

4. Birch (5:30)

met Taylor Swift

5. Renegade (4:14)

met Taylor Swift

6. The Ghost of Cincinnati (3:37)
  7. Hoping Then (3:57)
  8. Mimi (2:59)

met Ilsey

9. Easy to Sabotage (5:50)

met Naeem

10. Hutch (3:55)

met Sharon Van Etten, Lisa Hannigan en Shara Nova

11. 8:22am (4:24)

met La Force

12. Magnolia (3:55)
  13. June's a River (4:27)

met Ben Howard en This Is the Kit

14. Brycie (5:13)
  15. New Auburn (3:24)

met Anaïs Mitchell

avatar van vinylbeleving
Silky & Smooth schreef:

Het moment dat Justin begint te zingen is juist zo mooi

Precies dit.

avatar van steven
Phoenix klinkt als het broertje van Exile op Swift’s Folklore vind ik

avatar van Zwaagje
Prachtig album en deze wil ik graag fysiek. Zelfs easy to sabotage begint te landen ondanks de stemvervorming. Het is een dubbel lp en dat heeft als voordeel dat ik "ook een keer het einde ga halen"; de laatste nummers nog niet gehoordâ˜ș

avatar van VDB79
Heerlijk album. Blijf er wel bij dat Renegade klinkt als een Folklore outtake waar ik niet echt de toegevoegde waarde voor dit album van zie, of het moet zijn om de swifties en daarmee de kassa te pleasen, maar verder is het een heerlijk mengeling van The National en Bon Iver sounds.

avatar van vinylbeleving
Afgelopen weekend bijna nonstop geluisterd. Dit album sluit qua productie naadloos aan op de laatste twee albums van Swift. Dessner is een meester in het scheppen van sfeer. De zachte drumcomputers, en de knisperende electronica onder sfeervolle pianoklanken en gitaarmotieven, het werkt erg goed. Tel daarbij op de falset van Vernon, en de sterke gasten, en een droomhuwelijk is geboren. Favorieten zijn het geweldige Phoenix, Easy to Sabotage, en natuurlijk de twee tracks met Swift (Taylor can do no wrong...). Daar waar Lorde me toch teleurstelt met haar nieuwe album, mag Big Red Machine wel de verassing van deze nazomer genoemd worden. Prachtplaat!

avatar van Cannabooze
rrrick schreef:

Wat een prachtig album is dit geworden zeg. Veel mooier als de eerste van hen.
Jaarlijstenvoer.

Het is goed mogelijk dat deze hoog in de jaarlijsten komt te staan inderdaad.
En het is al zo'n verdomd goed muziekjaar.
Ik heb nu al stress over m'n top 10. Niet te doen.

Heerlijk album. Gaat inderdaad hoog op het jaarlijstje komen.

avatar van Spoelworm
Bon Iver in zijn eunuch stem ben ik helaas niet altijd zo voor in de stemming ,maar die Anais Mitchell moet ik zeker eens checken, goede stem.

Schitterend gevarieerd, maar toch coherent, album! De muziek en de stemming die het oproept past mooi bij de tijd van het jaar vind ik. Favorieten zijn tot nu toe de samenwerkingen met Anaïs Mitchell.

avatar van Slowgaze
Spoelworm schreef:
Bon Iver in zijn eunuch stem

Hahaha, dank je, nu kan ik nooit meer normaal naar hem luisteren.

avatar van overmars89
Op eerste gehoor een stuk minder spannend dan zijn voorganger, maar is er gekozen voor een meer minimale intieme setting. De samenwerkingen met Anais Mitchell, Ben Howard & Sharon Van Etten zijn zeer geslaagd. Birch met Taylor vind ik nog wel alleraardig, maar Renegade is misplaatst en totaal niet mijn ding. De tracks zonder features kabbelen wat voort en de samenwerkingen met de niet-genoemde artiesten doen mij ook niet zoveel.

Waar er bij de eerste versie veel risico genomen werd in de productie was het daar "hit or miss". Op deze plaat vind ik weer dat er iets teveel makkelijke veilige keuzes genomen zijn waardoor het album niet echt spannend aanvoelt. Bij beide kom ik op een 3.5*.

avatar van overmars89
Ik ben overig iets te voorbarig geweest met de tracks zonder features af te schrijven. "Reese" & "Magnolia" vind ik eigenlijk nog wel hoogtepunten, maar in het midden van het album staan gewoon teveel tracks die niet zoveel toevoegen.

avatar van Fathead
Paar keer geluisterd, maar ik ben totaal niet overtuigd. Het album sleept zich maar voort, geen uitschieters, veel in hetzelfde tempo. Volgens mij kan Dessner moeiteloos acht van dit soort albums voldreutelen, maar ik haak af.

avatar van sillus
Fantastisch album. Nooit gedacht dat fleet foxes en bon iver samen ook heel goed zouden klinken..

avatar van AOVV
Ben het grotendeels met Fathead eens; behoorlijk saai, slepend album. Enkele songs springen er wel bovenuit, en van de features is vooral Anaïs Mitchell een heel erg positieve verrassing. Haar stem klinkt erg fijn samen met die van Justin Vernon.

2,5 sterren

avatar van henrie9
Hoe schattig! Op de plaathoes kijken kleine Aaron en Bryce Dessner, de tweeling van The National, zusje Jessica en hun oma je vanuit diginevels aan. Voel je meteen hier, in deze 'Big Red Machine'-samenwerking met Bon Iver's Justin Vernon, klopt ergens hevig Aaron's hart.

Inderdaad. Aaron heeft bovendien voor zijn grote project, deel twee, de touwtjes weer flink in handen.

Van hem allereerst ook de intimiteit van de plaattitel. 'Hoelang, denk je, blijft dit nog  duren?' Aaron kijkt immers melancholisch z'n kindertijd aan, zoekt er betekenissen in, helemaal tot vóór de tijd van het verlies van de onschuld, vóór de komst van druk, angsten en onzekerheden eigen aan zijn fragiele volwassenheid. Daarom zingt gitarist Aaron het dan ook in 'Brycie' hoogst uitzonderlijk eens zelf en op z'n gevoeligst toe naar z'n broer, nog steeds zijn grootste toeverlaat. 'Lift me up when I'm feeling down. Help me stay above the ground'!

Al houdt het veelzijdige stemgeluid van Justin Vernon meer een uur lang lang de bovenhand, nu geven ze met een nog veel mooiere bende vocalisten en muzikanten harmonieus samenzingend acte de présence. Anaïs Michell, Fleet Foxes, Taylor Swift, Ilsey, Naeem, Sharon Van Etten, Lisa Hannigan, Shara Nova , La Force, Ben Howard, This Is The Kit, niet de minsten... Velen zijn bevriende artiesten uit Aaron's en Justin's '37d03d'-community en dito platenlabel of het zijn artiesten wiens recente werk Aaron produceerde (Swift, Howard, Hannigan, This Is The Kit).

Ze komen, solo of samen, met een sfeervolle, ingetogen mix van pareltjes pop, folk en rock. De experimentele electronica van de eersteling is wel gereduceerd, maar het blijft toch wel uitgesproken Dessner en Bon Iver. Duidelijk heel veel meer najaarstoetsen in de arrangementen, akoestische gitaar, piano en eenvoudige percussie.

Hoogtepunten, naast 'Brycie' zijn o.m. de prachtige samenzinger 'Hutch', de Fleet Foxes- performance in 'Phoenix', 'Latter Days' met Anaïs Mitchell, 'Renegade' met Taylor Swift', 'The Ghost Of Cincinnati of 'Easy To Sabotage' met Naeem.

Maar helemaal niet voor de hand liggend toch zo'n hele schare juweeltjes van songs te kunnen oogsten. De nog grotere schare van vrienden-vocalisten en muzikanten binnen dit Big Red Machine presteerde het niettemin,  liefdevol, met plezier, maar vooral met klasse, solide, samenhangend en uitgebanceerd. Noem Aaron Dessner maar op alle vlak de ster van zijn eigen samenwerkingsplaat. Van die Brycie's, daar willen we er overigens zo gerust nog wel een paar.

Het plezier is dus wederzijds, we oogsten dit herfsttapijt zelfs meer dan een passend seizoen lang.

avatar van Zwaagje
Eindelijk het vinyl binnen en wat klinkt dat prachtig! Mooie hoes en binnenhoes met extra info en songteksten. Ik ben een tevreden mens!