Solomon Burke - Don't Give Up on Me (2002)

Soul
Label: Fat Possum

1. Don't Give Up on Me (3:45)
  2. Fast Train (5:43)
  3. Diamond in Your Mind (4:25)
  4. Flesh and Blood (6:07)
  5. Soul Searchin' (3:59)
  6. Only a Dream (5:09)
  7. The Judgement (3:31)
  8. Stepchild (5:10)
  9. The Other Side of the Coin (3:47)
  10. None of Us Are Free (5:29)

met The Blind Boys of Alabama

11. Sit This One Out (4:33)
avatar van Ludo
Licht overschat, maar de laatste 2 nummers zijn emotioneel en erg sterk en maken het zwakke middengedeelte goed.

Ik ben niet vies van een lekkere portie ouderwetse soul op zijn tijd; vooral Aretha Franklin gaat er altijd wel in bij mij.
Zo ook dit album van Solomon Burke met daarop nummers van o.a. Van Morrison, Tom Waits, Brian Wilson, Elvis Costello en Bob Dylan.
Niet de minste namen kunnen we wel zeggen!
Burke dankt zijn comeback ook wel aan deze sterke bijdragen denk ik, maar laten we niet vergeten dat hij hier zijn hele ziel en zaligheid in heeft gelegd onder begeleiding van producer Joe Henry.

avatar van beruk
Meesterlijke Soul, verplichte kost voor iedere R&B luisteraar, dit is waar ze (de babyfaces etc.)het allemaal vandaan hebben!

avatar van Shelter
Ik vind dit album erg sterk. Teksten zijn erg goed (zoals bij bijna elke soulplaat wel), maar vooral die emotionele stem van Soloman Burke doet het hem.
Die gast heeft een stem waar je u tegen zegt.
Favoriete nummers; Dont give up on me, fast train, the judgement, the other side of the coin.
Een ander nummer die ik erg mooi vind van hem maar die niet op dit album staat is; change gonna come.
Dit album is voor mij een 4,5 waard

EVANSHEWSON
aERodynamIC schreef:
Niet de minste namen kunnen we wel zeggen!

Ja, vooral het nummer dat hij van Brian Wilson cadeau kreeg, Soul Surchin' vind ik biezonder fraai, maar héél dit album is een formidabele tour de force, mooie comebackplaat van de man die tegenwoordig haast met een takel het podium op gehesen moet worden, zo zwaarlijvig als de man is. Zijn stem zit goed in het vet, en het klinkt erg lekker!
Het nummer met de Blind Boys of Alabama is gewoon de max!

4 sterren en petje af.

****

Een gelikt maar goed album, de lijst van tekstschrijvers ( Elvis Costello, Bob Dylan, Nick Lowe, Van Morrison, Tom Waits, etc) is indrukwekkend. Ben vorig jaar bij North Sea Jazz festival geweest bij zijn optreden... die man kent zien sfeer makende trucjes goed.

avatar van bertus99
Het gekke is dat ik niet eens meer hoor dat het covers van bekende artiesten zijn. Het is zo helemaal Solomon Burke geworden, met dat formidabele stemgeluid waarmee hij de gelovigen op zondagmorgen tot de orde roept en dat zo losjes musicerende bandje dat hem begeleidt. Gisteren weer eens gedaaid en ik waande me binnen vijf minuten weer in een donkere rokerige club ergens in the deep south, jaren 60

beaster1256
ontzettend prachtig album van onze dikke solomon , fantastische nummers van de groten der aarde , machtig mooi gezongen in de allerbeste soul traditie en prachtig gearrangeerd, vooral de titeltrack, fast train , none of us are free en sit this one out zijn de beste nummers .

avatar van vin13
Wat een formidabele stem en live is hij net zo goed, eigenlijk nog beter omdat hij ook over veel flair en charme heeft.

Father McKenzie
Nog eens uit die kast getrokken, om in mijn i-tunes te gooien voor die i-pod.... dit blijft een ontzettend lekker soulplaatje, nou ja, soul met bluesinvloeden dan!
Yeah!

Wat een krachtige plaat. Had hem al een tijdje niet gedraaid, maar ben weer verbaasd over de impact van sommige nummers.
Als je ook maar enigzins geïnteresseerd bent in Soul, zou je deze zeker moeten proberen.

avatar van Hendrix4live
Wauw! wat een mooie plaat. Hij verveelt nooit. De mooiste vind ik The Judgement en Don't Give Up On Me. De leukste vind ik Soul Searchin'. Stepchild is lekker bluesy. Lekker gevarieerde plaat.

4,5*.

avatar van bertus99
Ik merk nu pas dat The Judgement hetzelfde nummer is als op Elvis Costello's cd The Delivery Man. Dat terwijl ik die van Costello en deze van Solomon Burke al een hele tijd in bezit heb en regelmatig luister.
Blijkbaar heeft Burke het nummer toch een heel eigen klank gegeven. Gewoon heel erg goed!

avatar van predator
RIP

avatar van Rottingdale
Naar aanleiding van zijn dood dit album gaan luisteren. Wat een heerlijke sfeer, mooie nummers. Soul Searchin is mijn favoriet.

Vind het echter vooralsnog geen échte klassieker, maar wel 3.5 sterren.

Stijn_Slayer
Ik houd van de 'oude' nummers van Burke, maar ik zag dat dit album ook goed scoort.

Echter, gisteren zag ik op Ned 3 iets over Burke, uit 2003 geloof ik, waar er weinig over is van zijn mooie soulstem. Hoe is dat op dit album?

avatar van muziekobsessie
ik ben destijds(2002) via dit plaatje, en nog specifieker via het albumtrack don't give up on me(geschreven door dan penn)op het debuut album van dan penn "nobody's fool" uit '73 gekomen. Wat inmiddels tot 1 van mijn schare klassiekers behoord!!

dus advies luister ook is naar de meesterproducer zelf met de mooiste hoes aller allertijden
Dan Penn - Nobody's Fool (1973)

producer van dit album "joe henry" behoort ook tot mijn favorieten, probeer maar is bettye lavette" i've got my own hell to raise

Stijn_Slayer schreef:

Stijn, heb je intussen de laatste drie albums van Burke al beluisterd. Zeg nou zelf. Die opmerking over zijn stem moet je echt nooit meer maken.
Afgesproken?

Leeg bericht verwijderd.

Stijn_Slayer
Huh, wat was er leeg aan mijn bericht dan?

avatar van iggy
Er staan zeker een aantal sterke nummers op. Maar ook een aantal mindere nummers. En alles wordt min of meer in hetzelfde lome tempo gespeelt. Waardoor het op een gegeven moment een tikkeltje saai gaat worden. Daar kan zelfs zijn mooie stem niets aan veranderen.