Als je het over slidegitaristen hebt, dan heb je het over Sonny Landreth. Landreth behoort samen met o.a. Derek Trucks tot de beste gitaristen die deze techniek beheersen. In het verleden was Duane Allman de grootmeester, maar Landreth en Trucks treden in zijn voetsporen. Het gitaarwerk op ”South of I-10” is, ondanks de relatieve beperkingen van de slide gitaar, om van te smullen. De liedjes zelf vond ik na een eerste luisterbeurt vrij simpel van melodie en ook de stem van Landreth is niet echt bijzonder. Maar na meerdere luisterbeurten blijken die simpele melodieën ineens onweerstaanbaar geworden, ze nestelen zich in mijn hoofd en zijn niet meer te versmaden. Het gitaarwerk blijft daarnaast als een huis overeind staan, en de beperkte stem van Landreth vind ik nergens meer een bezwaar. Een mooi voorbeeld van de kwaliteiten van Landreth op de gitaar is het instrumentale ”Native Stepson”. Dat Landreth beschikt over diversiteit is weer goed te horen op ”Mojo Boogie”. Met het afsluitende ”Great Gulf Wind” en de titelsong kent dit album een paar melodieuze meeslepende liedjes. Het absolute hoogtepunt, zowel qua gitaarspel, qua compositie en opbouw en spanning van het liedje vind ik ”Congo Square”. Ik was niet direct overtuigd van ”South of I-10”, maar dat duurde uiteindelijk toch niet lang en vind ik dit album, samen met ”From the Reach” een van de hoogtepunten uit Landreth’s oeuvre.