Mick Flannery & Susan O'Neill - In the Game (2021)

Ierland
Folk
Label: Rosaleen

1. Trouble (3:22)
  2. Play with the Mind (3:52)
  3. Are We Free? (3:27)
  4. Chain Reaction (3:20)
  5. Lonely Wins (3:10)
  6. Baby Talk (3:52)
  7. Blue River (3:37)
  8. These Are the Days (3:54)
  9. Love You Like I Love You (2:57)
  10. In the Game (4:03)
  11. Freedom (3:43)
  12. Miss Me When I'm Gone (2:57)
  13. You Don't Know Me (3:40)
  14. Ghost (4:20)
avatar van Lura
Wellicht kwam Mick Flannery op het idee voor een duoplaat na het fraaie Revived, een duet met John Blek op diens album The Embers. Begin vorig jaar bracht Flannery samen met Susan O’Neill (AKA SON) de song Baby Talk uit. Het won de prijs van “Best Original Song of The Year” op de RTÉ Radio 1 Folk Awards en werd intussen zo’n miljoen keer beluisterd op de bekende streamingsdiensten. Susan O’Neill is nog niet zo bekend, maar daar zal snel verandering in gaan komen. Naast een meer dan uitstekende zangeres, met een expressieve stem met een heerlijk hees randje, is ze een multi-instrumentalist. Flannery zelf heeft natuurlijk allang geen introductie meer nodig. Zijn laatste album Mick Flannery was weer uitermate succesvol. Een album was me uitermate goed beviel doordat het weelderig was ingekleurd, met name door strijkers. Ook op In the Game gebeurt dat ook weer regelmatig op succesvolle wijze. Na de sublieme opbouw van opener Trouble weet de luisteraar al dat het snor zit. Sommige songs hebben door de inbreng van blazers een soulvol tintje. De werkwijze was hetzelfde als op Flannery’s voorganger. Mick, Susan en andere Ierse muzikanten werden door Christian Best opgenomen in County Cork en Tony Buchen produceerde het album in Los Angeles en nam verder op met Amerikaanse muzikanten, waaronder Zac Rae (Death Cab for Cuties) op Wurlitzer. Een aantal songs bezitten memorabele refreinen en nodigen daardoor uit tot meezingen, bovendien geeft de zang van O’Neill de muziek van Flannery een extra dimensie. In the Game doet daardoor niet onder voor albums als Mick Flannery, By the Rule en White Lies. Het grappige toeval wil dat deze prachtplaat op dezelfde dag verschijnt als het eveneens bijzonder fraaie On Ether & Air van John Blek. Beiden zijn absolute aanraders!

avatar van Lambchop
Babytalk is echt top

Mick Flannery behoort al wel een tijdje tot mijn favoriete artiesten. Zijn intieme solo-optreden in Rotterdam voor een zeer klein gezelschap in 2018, een paar weken daarna gevolgd door een optreden in een Ierse bar in New York met zijn band versterkte dat gevoel alleen maar.

Zijn titelloze album uit 2019 vind ik meer dan geweldig, dus de vraag was: gaat een album met Susan O'Neill wel goed vallen?! Ja dus.

Het album draagt een groot Flannery-stempel en O'Neill zorgt eigenlijk alleen maar voor meerwaarde. De zang van dit duo versmelt liefdevol met elkaar op een bed van blazers, strijkers en de basis van piano en gitaar.
Elk nummer opnieuw valt mijn mond weer open door het meeslepende karakter ervan en elke keer hoor ik weer een parel.

Flannery en O'Neill zijn er in geslaagd om één van de betere albums die ik gehoord heb dit jaar af te leveren. Dit is muziek dat raakt: puur, ontroerend en simpelweg heel erg mooi.

avatar van staralfur
Ik keek al een tijdje uit naar dit album - ik hoorde vorig jaar in de Courage reeks van Other Voices Live hun prachtige cover van Angel From Montgomery en het album was het wachten meer dan waard. Ik vind de combinatie van stemmen echt prachtig, dit gaat zeker weten hoog eindigen in mijn 2021 lijstje.

Ierland en folk, dan kom je al snel uit bij eeuwenoude volksvertellingen, veelal gedoopt in een flinke dosis aan drank en versterkt door traditionele instrumenten als fluit, viool, banjo en doedelzak. De uit Blarney afkomstige troubadour Mick Flannery overstijgt alle vooroordelen op dit gebied en voegt de nodige doorleefde Americana en Blues aan toe. Hij heeft een onvergelijkbaar hees warm stemgeluid en bouwt met zijn zes eerder verschenen platen een steeds groter wordende groep volgelingen op. In Ierland kan hij al jaren niks fout doen en bereiken deze probleemloos de hoogste regionen van de albumlijsten. Verder heeft deze stoere breed gebouwde steenhouwer zijn uiterlijk ook nog mee, waarmee hij tevens de nodige aantrekkingskracht bij het vrouwelijke publiek opwekt.

Oké, we hebben dus die mannelijke warmte als basis. Deze wordt op In The Game in evenwicht gebracht door de doorleefde vrouwelijke verbittering die Susan O’Neill toevoegt. Ze kruipt al direct achter het stuur bij het zware Trouble, met Mick Flannery in de weg wijzende bijrijdersrol. Zwijgzame woorden van een in een echtscheiding verwikkeld koppel waarbij het slijpende gitaarspel de uiteindelijke richting bepaald. Moordende stiltes, gevolgd door gekoelde hysterie. Rust in plaats van overschreeuwende frustraties in een oplopend spanningsveld die zich op de kleine vierkante meters steeds verder uiteenzet.

Twee veelzijdige multi- instrumentalisten, twee totaal verschillende vocalisten die vooral in de laagte van hun stemmen samenkomen. De deprimerende spanning zet zijn lijnen uit in het uit elkaar groeiende Play with the Mind. Daar wordt wel ruimtelijk gewroet in die folkse Ierse voedingsbodem en waar viool, cello en piano neerstrijken om zich liefkozend te nestelen en de schade te beperken. Susan O’Neill gaat echter vol in de aanval om het wraakzuchtige Are We Free toe te eigenen. Een relationele identiteitscrisis gevuld met vergaande romantiek en emotionele afwijzing die overgaat in revolutionaire bevrijding.

Er wordt naar antwoorden gezocht in de vergevende gospelzang van Chain Reaction en het klagende naar liefde hunkerende Lonely Wins. Breekbaar? Zeker niet, die fase is al achter zich gelaten. Kapot gezongen en in leegte en eenzaamheid verzuipend. Ervaringsrijke blues die misschien nog het beste beantwoordt had kunnen geworden door een kapot gegooide whiskeyfles, waarbij de hals dienst doet als bottleneck gitaarspel. Helaas blijft die ellende ons bespaard.

Toch is het Mick Flannery die zich hier het meest kwetsbaar in het liefdesdrama opstelt en zich van de meest gevoelige kant laat zien. Blue River is gevuld met overstromende tranen, die moederlijk aarzelend gedept worden door Susan O’Neill. In These Are the Days worden zinsdelen weggelaten om deze zielenpijn te delen met de gevoelige mondharmonica partijen van Susan O’Neill en het moedige elektrische gitaarspel van Alan Comerford. Het blijft allemaal vriendelijk en schappelijk tot de rauwheid van Freedom diep vanuit het doorleefde innerlijk van Susan O’Neill tekstueel en in de instrumentatie de bovenhand neemt. Een hartspier die vervuld door pijn krampachtig de gebroken woorden een weg naar buiten gunnen en die lijn doorzet in het doorrookte haatdragende Miss Me When I’m Gone.

De triestheid van het confronterende You Don’t Know Me neemt als een laatste ademzucht alle hoop met zich mee en geeft de in eeuwigheid trouw belovende foto’s een zwart rouwrandje mee. Ghost als de afdwaling, onzichtbaar versteend tot vastgelegde gepasseerde momenten. In the Game is een afschuwelijke onheelbare littekenplaat. Maar zo overweldigend mooi en puur gebracht. De schoonheid van een neergaande spiraal welke in de aardedonkere afgrond eindigt, met de als strop gevormde touwladder als onbereikbaar hulpmiddel, bungelend in het afwendend maanlicht. Niet echt een knuffelrock geschenk om een geliefde met een vijfentwintig jarige bruiloft cadeau te geven, of je moet behoefte hebben aan een nieuwe uitdaging.

Mick Flannery & Susan O'Neill - In the Game | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van LittleBox
Ongelooflijk mooie plaat is dit. Mick Flannery bracht een paar jaar geleden een album uit dat hoog op mijn eindejaarslijst stond. De samenwerking met Susan O'Neill doet mijn mond echt openvallen. Wat een fantastische combinatie. De rauwe stem van O'Neill is echt een ontdekking en ik raad iedereen aan op YouTube naar het beschikbare livemateriaal te kijken en luisteren (Baby Talk met een volledig orkest bijvoorbeeld: kan ik eindeloos naar kijken). Weergaloos album. Gaat hoog eindigen, einde van het jaar. Nu zaak om echt brede bekendheid te geven aan dit fantastische duo. Ik doe m'n best ervoor

avatar van Sven Vermant
Dit album bevalt mij zeer goed. Hoort bij mijn top 10 van dit jaar.

Nog iemand die vinyl besteld heeft, maar daar verder niks meer over hoort?

aERodynamIC schreef:
Nog iemand die vinyl besteld heeft, maar daar verder niks meer over hoort?

Volgens mij is de distributie van dit album een ramp. Heb gelukkig van de promotor de cd versie mogen ontvangen. Zit trouwens een tekstboekje bij.

avatar van Francesco
Ik heb ook de lp besteld en nog niets gehoord. De lp staat op de site nog als pre-order en is tevens uitverkocht. Misschien hebben ze eerst op geld gewacht alvorens te persen.

Francesco schreef:

Ik heb nu eindelijk een mail gehad dat ze er naar gaan kijken, maar daarna weer niks meer van gehoord.

Ik ken iemand die de cd heeft besteld en die is nu wel onderweg. Op zich allemaal prima, maar het is wel handig als ze de informatie op de website dan aanpassen.

Neemt niet weg dat ik dit echt een schitterend album vind.

avatar van Poles Apart
Francesco schreef:

Zie dat steeds vaker. Dat een LP die nog niet eens verschenen is al als "uitverkocht" op de sites van webwinkels (incl. Amazon) staat. Soms dan ook nog met een pre-order optie. Gekkenwerk. De informatievoorziening is ondermaats.

Uit ervaring weet ik dat het goed komt, het is doorgaans een voorraad kwestie, de winkels zijn in afwachting van voorraad, het zal bij dit album ook wel puur en alleen zijn door vertraging vanwege de achterstand/drukte bij de persfabrieken. Ik zou het nog even rustig afwachten.

avatar van Lura
Heb weleens bij Bertus Distributie aangekaart of zij de albums van Mick Flannery hier in Nederland wilde distribueren, helaas zonder succes. Overigens in eigen land is hij een van de best verkopende artiesten.

avatar van Zwaagje
Deze was bijna aan mij voorbij gegaan, maar gelukkig ontdekt. Het lijkt een pareltje zo op het eerste gehoor.

avatar van Tonio
Ik mag de albums van Mick Flannery graag horen en was vanwege de positieve reacties en de hoge waarderingen erg benieuwd.

Helaas ben ik er niet zo kapot van. Ik mag erg graag man-vrouw-duetten horen, maar dan moeten ze ook complementair zijn. En dat vind ik hier dus niet zo. Ze hebben allebei dat ruwe randje en dat doet mij gewoon minder. Kwestie van smaak.

Wel een aantal mooie liedjes, hoewel de uitvoering van een paar net óp, of zelfs over het randje van de kitsch zitten.

avatar van Zwaagje
Voor mij precies andersom, maar ik moet er bij vertellen dat ik beide artiesten afzonderlijk niet goed (genoeg) ken. Complementair zijn de stemmen misschien niet, maar stemmen hoeven elkaar voor mij niet altijd aan te vullen. In dit geval geeft dat juist een bepaalde "spanning" in de nummers. Daarnaast zijn de songs en instrumentele aankleding prachtig. Ik ga voor een fysieke aanschaf en geef het album 4.5*

Ik ga voor een fysieke aanschaf en geef het album 4.5*

En dat valt niet mee. Volgens de plaatselijke vinylshop niet leverbaar in Nederland. Weet iemand hier meer van?

Zwaagje schreef:

Klopt. Tot nu toe alleen leverbaar via Dublin Vinyl. Mijn exemplaar is eindelijk aangekomen en ga ik straks ophalen.

De cd-versie werd vorige week al geleverd begreep ik. Was wel met de nodige vertraging.

aERodynamIC schreef:

Dan heb je geluk gehad; alles uitverkocht via die site. Zijn de verzendkosten hoog als het uit Ierland moet komen? En ben je tevreden over de geluidskwaliteit?

Zwaagje schreef:

Het viel wel mee qua verzendkosten, ik moet het zo nog ophalen dus weet morgen of vanavond laat het antwoord wel

Kan me niet voorstellen dat het nog wel via de reguliere kanalen verschijnt.

aERodynamIC schreef:

Kan me niet voorstellen dat het nog wel via de reguliere kanalen verschijnt.

Alle bovenstaande berichten nogmaals gelezen en het is allemaal moeizaam. Jammer, want het is een prachtig mooi album. Gelukkig zijn er daar meer van........

Ik bedoelde trouwens dat ik me niet kan voorstellen dat het niet meer via de reguliere kanalen verschijnt, alhoewel het tegenwoordig steeds vaker zo lijkt te zijn dat er maar een beperkte oplage wordt uitgebracht. Even afwachten dus.

Ik heb het nog niet gedraaid, maar het is ziet er allemaal degelijk uit en behoorlijk dik vinyl (vrij brede rand, net even anders dan normaal bij 180 gr).

edit: na een draaibeurt... klinkt in principe uitstekend, maar hier en daar wel wat krakerig (misschien dat een wasbeurtje helpt, helaas tegenwoordig zo vaak het geval bij nieuw vinyl).

Ik heb 'm gisteravond besteld via deze site: Golden Discs - goldendiscs.ie

staralfur schreef:

Ik heb 'm gisteravond besteld via deze site: Golden Discs - goldendiscs.ie

Die had ik ook gezien. Ik koop het liefst via de plaatselijke platenzaak, maar wat is dit een prachtig mooi album. Wacht ik af of ga ik toch voor deze optie? Moeilijke keuze.

avatar van staralfur
Ik normaal gesproken ook hoor, maar als het echt zo moeilijk wordt/ blijft deze in Nederland te krijgen bestel ik 'm graag op deze manier. De plaat is zo ontzettend mooi, die wil ik gewoon in mijn collectie hebben.

staralfur schreef:

Dat heb ik ook. Zeker nu het tegenwoordig niet meer zeker is dat je lokale platenzaak die je het liefst steunt het kan leveren. Het is dan een gok: durf je het wachten aan met het risico dat je het later voor mega-bedragen op Discogs ziet staan, of wil je het zo graag hebben dat je het dan maar anders doet. Zelf bestel ik niet graag bij de maatschappij van de artiest zelf, hoe vaak dat al niet helemaal lekker liep.

Dit album was het waard, alleen nu hopen dat ik ervoor kan zorgen dat de storingen en kraken verdwijnen met een wasbeurt, want dat is vrij storend (ter vergelijk: de nieuwe James Blake klinkt als altijd als een klok, het kan dus echt wel).

avatar van LittleBox
Leuk, die discussie over vinyl, maar ze zelf horen is natuurlijk het allerbest . Laat dat nou kunnen op 30 november in het Paard. Kleine zaal, dus wel even snel zijn denk ik. Ik ben er hoe dan ook bij.

LittleBox schreef:

Al kaartjes binnen voor drie fijne artiesten in november. Nu heb ik naast vinyl stress ook live optredens stress. Straks valt er eentje tegen en heb ik dit concert gemist......

LittleBox schreef:

Doordeweeks helemaal naar Den Haag is verre van ideaal, maar aangezien het de enige NL optie is ga ik het zeker overwegen. Bedankt voor de heads up!