Mick Flannery & Susan O'Neill - In the Game (2021)

Ierland
Folk
Label: Rosaleen

1. Trouble (3:22)
  2. Play with the Mind (3:52)
  3. Are We Free? (3:27)
  4. Chain Reaction (3:20)
  5. Lonely Wins (3:10)
  6. Baby Talk (3:52)
  7. Blue River (3:37)
  8. These Are the Days (3:54)
  9. Love You Like I Love You (2:57)
  10. In the Game (4:03)
  11. Freedom (3:43)
  12. Miss Me When I'm Gone (2:57)
  13. You Don't Know Me (3:40)
  14. Ghost (4:20)
avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)

avatar van Francesco
Er zijn weer kaartjes verkrijgbaar voor het concert in het Paard, omdat het concert is verplaatst naar de grote zaal.

LittleBox schreef:
Leuk, die discussie over vinyl, maar ze zelf horen is natuurlijk het allerbest . Laat dat nou kunnen op 30 november in het Paard. Kleine zaal, dus wel even snel zijn denk ik. Ik ben er hoe dan ook bij.

Dank voor je like! Daardoor zag ik dat dit concert zeker doorgaat in de grote zaal. Daarnaast gingen een aantal geplande concerten juist niet door. Ruimte in de agenda en gaan met die banaan! Hopelijk scoor ik daar ook het vinyl!

Francesco schreef:

En kaartjes binnen. Bedankt voor de tip!

avatar van Francesco
De kans is helaas geslonken dat het concert doorgaat dinsdag. Even vrijdag afwachten.

Verhoogd naar 5 sterren. Ik vind dit zo'n goed album! Hopelijk wordt het optreden ingehaald (vanuitgaande dat het niet door mag gaan) en op meerdere plekken in NL!

avatar van Axeqlusive
Reactie vanuit het Paard:
MICK FLANNERY (& Susan O'Neill) is in verband met de corona maatregelen verplaatst naar donderdag 2 juni 2022. Je tickets (met de oude datum erop) blijven geldig, dus we zien je dan graag terug in PAARD op de nieuwe datum! Mocht je op de nieuwe datum niet kunnen, dan vind je informatie over restitutie aanvragen ook in de mail.

Axeqlusive schreef:
Reactie vanuit het Paard:

Had ik eindelijk kaartjes, gaat het niet door. En het ergste is dat ik op de nieuwe datum echt niet kan. Balen!!!!

Balen met hoofdletter B Zwaagje en daar heb je nu niks aan, maar in het leven kunnen zomaar nieuwe kansen ontstaan. Het album is echt een groeiplaat voor mij, de wangetjes worden per luisterbeurt meer rood van fijne opwinding.

avatar van Cannabooze
Een man. Een vrouw. Een relatie. Een neerwaartse spiraal.
Mick & Susan vertolken die game. Ze zitten er midden in.

Althans, zo lijkt het.
De bezieling waarmee deze twee getalenteerde muzikanten hun verhaal vertellen, is fantastisch. Een relatie, die als een boom in de herfst van zijn leven is. Ieder lied is een nieuw blaadje dat neerdwarrelt; op weg naar een genadeloze winter. Blijft de boom kaal, of is er nog hoop voor nieuwe bloei?

In The Game is een album dat gaandeweg steeds dieper wegzakt in melancholiek. Twee stemmen die prachtig bij elkaar kleuren, spreken elkaars frustratie naar elkaar uit. Ze duiken steeds dieper in wat is; en wat was. Zoekend naar wat verbindt. Kennen we elkaar? Of beter: hebben we elkaar ooit echt gekend?

Je zou dit album als een conceptalbum kunnen aanschouwen, waarin je door de emotionele molen van twee partijen wordt geslingerd. De muzikale omlijsting is door de twee multi-instrumentalisten, tot in de puntjes verzorgd en dient de verhalen.

Om te eindigen in diepe emotie. De boom is kaal.
Ziel snijdende vocalen, met dat sprankje hoop op lente.

Hey baby, I think they're playing our song.

avatar van Zwaagje
Het blijft een bloedmooi album; 5*+ wat mij betreft. Zeer frustrerend dat ik het album niet op vinyl heb.

Zwaagje schreef:

Is het nergens meer te koop dan? Misschien bij het concert straks. Zou gewoon iemand vragen het voor je te kopen dan. Wel balen ja. Tegenwoordig moet je heel snel beslissen blijkt steeds vaker. Niet altijd even fijn.

aERodynamIC schreef:

Zoals eerder aangegeven kan ik helaas echt niet op de nieuwe datum. Online niet op voorraad en andere albums van Mick Flannery ook moeilijk te krijgen. Import is duurkoop heb ik ontdekt en dan kost een album al gauw 35 euro. Helaas.....

avatar van AOVV
Fraaie plaat met veelal ingetogen liedjes, en vooral de schitterende samenzang (eerder: de combinatie van beide stemmen binnen een liedje) van Mick Flannery en Susan O'Neill. Meer heeft een mens soms niet nodig, en meer kan een mens er soms ook niet over zeggen. Gewoon luisteren, je laten meevoeren op de weemoedige onderstroom en genieten.

4 sterren

Zwaagje schreef:

Herkenbaar. Heb zijn zelfgetitelde album via zijn Bandcamp gekocht en heb er 1,5 maand op moeten wachten. Ze waren het simpelweg vergeten op te sturen. Ik hoop dit album bij het concert te kunnen kopen. Als je een beetje centraal in Nederland woont, kan ik er één extra voor je meenemen.

Overigens vond ik het opvallend dat in de ~100 albumtop10-lijstjes in de OOR niemand dit album vermeldt. Barbaren.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Mick Flannery & Susan O'Neil - In The Game - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Mick Flannery & Susan O'Neil - In The Game
De Ierse muzikanten Mick Flannery en Susan O’Neil staan op het vorig jaar verschenen In The Game garant voor kippenvel dankzij zeer smaakvolle klanken en vooral dankzij heel veel vocaal vuurwerk

Ik heb geen idee waarom ik dit album vorig jaar heb laten liggen, want direct bij eerste beluistering was ik diep onder de indruk van In The Game van Mick Flannery en Susan O’Neil. De twee Ierse muzikanten maken indruk met een zeer smaakvolle instrumentatie en met een veelheid aan genres, maar imponeren met twee geweldige stemmen, die ook nog eens prachtig bij elkaar blijken te passen. In The Game bevat natuurlijk invloeden uit de Ierse muziek, maar invloeden uit de soulvolle Americana domineren op een album dat zelfs de koudste en donkerste winteravond prachtig weet te verwarmen. Een weergaloos album, dat ik zelf helaas net wat te laat heb ontdekt.

Vandaag brandt het muziekjaar 2022 definitief los en dus kijk ik voor één van de laatste keren of misschien zelfs wel voor de allerlaatste keer terug op het muziekjaar 2021. Ik doe dit met een album dat in flink wat jaarlijstjes opdook een paar weken geleden en dat eigenlijk ook niet had misstaan in mijn jaarlijstje.

Ik heb het over In The Game van Nick Flannery & Susan O’Neil, dat om onduidelijke redenen aan mijn aandacht is ontsnapt een paar maanden geleden. Het zal ongetwijfeld te maken hebben gehad met een idioot groot aantal releases in de betreffende week, maar voor een album van de schoonheid van In The Game zijn geen geldige excuses te bedenken.

Nu let ik bij de muziek van de Ierse muzikant Mick Flannery wel vaker niet goed op, want alleen zijn in 2019 verschenen titelloze album, zijn zesde album, wist een plekje op deze BLOG te veroveren. De muziek van de eveneens Ierse Susan O’Neil kwam nog helemaal niet aan bod op deze site, al maakte zij voor zover ik kan zien slechts één album onder de naam SON.

De combinatie van de talenten van de twee Ierse muzikanten is er een die in de categorie 1+1=3 valt. Zowel Mick Flannery als Susan O’Neil beschikt over een behoorlijk expressieve stem. De stem van Susan O’Neil beschikt ook nog eens over een heerlijk ruw randje, terwijl Mick Flannery beschikt over een stem waar je de melancholie in bakken af kunt scheppen.

Ierse muzikanten blijven over het algemeen dicht bij de roots van hun vaderland en ook In The Game bevat hier en daar wat invloeden uit de Ierse muziek. Het deels in Cork en deels in Los Angeles opgenomen album blijft echter zeker niet hangen in de Ierse folk en verwerkt veel meer invloeden uit de Americana.

In The Game is voorzien van een behoorlijk toegankelijk en aangenaam warm geluid. Het is een vooral organisch geluid zonder al te veel opsmuk, dat verder is versierd met hier en daar flink wat strijkers en ook nog wat blazers. Zeker de wat Americana getinte songs op het album vallen makkelijk in de smaak. De bluesy en soulvolle klanken doen het heerlijk op een donkere winteravond, waarop de smaakvolle instrumentatie waarschijnlijk het best tot zijn recht komt. Zeker in de soulvolle tracks is het gitaarwerk prachtig en hoewel ik lang niet altijd een liefhebber ben van strijkers, klinken de aanzwellende violen op In The Game prachtig.

In muzikaal opzicht overtuigt In The Game makkelijk, maar het zijn de stemmen van de twee Ierse muzikanten die verantwoordelijk zijn voor het enorm hoge niveau van het album. Mick Flannery en Susan O’Neil nemen afwisselend het voortouw in de vocalen en tekenen natuurlijk ook voor prachtige duetten. De zang op het album loopt over van passie en emotie en doet het het best wanneer er ook nog flink wat melancholie bij komt kijken. Het kleurt allemaal prachtig bij de aangename en toegankelijke instrumentatie, die de stemmen van de twee alle ruimte geeft.

Ik liet het album zoals gezegd liggen een paar maanden geleden, maar direct bij eerste beluistering van In The Game was het album goed voor kippenvel en dat gevoel is niet meer verdwenen. Mick Flannery en Susan O’Neil tillen elkaar ruim 50 minuten lang naar grote hoogten, waarbij het niet uitmaakt welk genre domineert. Dat zijn er overigens flink wat, want naast Ierse muziek, folk, country, blues en soul, is zelfs een gospel uitbarsting de twee niet teveel. Wat een album. Erwin Zijleman

avatar van Axeqlusive
Wat een prachtig concert in Paard, Den Haag. Klein, intiem en vol hartzeer, maar zeker ook een lach.

Een kleine impressie: Ghost, live at Paard, Den Haag

Vinyl uitgave is weer op voorraad. Wel 10 euro verzendkosten vanuit Ierland.

avatar van Lura
Mick Flannery live :