Atmosphere - Word? (2021)

Label: Rhymesayers

13. Nekst (3:20)
  14. Barcade (3:48)

met Aesop Rock en MF DOOM

avatar van -marco-
Eerste vier nummers al vele malen geluisterd en stemt mij positief.
Zelfs Woes dig ik wel.

avatar van Slowgaze
Voor de kenners: 'Barcade' verwijst inderdaad naar 'Quarter Up', maar wat wil je ook, met precies dezelfde rappers-line-up.

avatar van MAS
MAS
Slowgaze schreef:

Nice! Put Your Quarter Up is geniaal!

avatar van -SprayIt-
Ben wel weer benieuwd, hoop op een Southsiders-achtige plaat.

avatar van Ernie
Aesop Rock en MF DOOM op 1 track ❤️

Is ook Prefuse 73 al gelukt

Prefuse 73 - Black List Ft. Aesop Rock|MF Doom - YouTube

avatar van Slowgaze
Ernie, check dan even die link naar 'Quarter Up' die ik eerder plaatste, voor nog meer Aes en DOOM.

avatar van -marco-
Blijkbaar word deze in delen gereleased. De volgende 3 tracks zijn nu beschikbaar

avatar van Osiris Apis
Apart

avatar van Silky & Smooth

Gebeurt toch wel vaker? Meestal worden de delen als EP’s gepresenteerd, maar het idee is hetzelfde.

avatar van -marco-
En weer meerdere tracks gereleased. Met name pressed is een fijne track. Carousel vind ik wat minder.

Overal word ik wel vrolijk van dit album. Sleepless staat op repeat hier.

avatar van Slowgaze
Er zitten zo'n twee luisterbeurten op en deze fanboy moet eerlijk toegeven dat het vooral weer Ant is die de kar trekt; een beetje met alle Atmosphere-albums ná Southsiders. Bij het slotnummer veer ik echt op wanneer Aesop Rock met zijn gastverse begint en dat gevoel heb ik al een paar jaar niet meer bij Slug gehad. Ik moet nog een paar keer extra luisteren om mijn vermoedens hard te maken, maar de kans is groot dat ik hier gewoon weer vier sterren aan ga hangen. Maar dat knaagt toch: dit was ooit een groep die schijnbaar moeiteloos 4,5*- en 5*-platen maakte.

avatar van philtuper
Slowgaze schreef:

Link werkt niet.

avatar van Slowgaze
philtuper, ik zie het; die is in de tussentijd blijkbaar offline gehaald. Bij dezen de nieuwe link.

avatar van Silky & Smooth
Ik kwam er net achter dat ik de download link van dit album al 5 dagen in mijn mail heb staan, maar dat ik nog geen moeite heb genomen om het te downloaden. Voorheen keek ik reikhalzend uit naar een nieuw Atmosphere-album. Die drang is blijkbaar wat minder geworden.

Misschien heeft het te maken met het feit dat ze 4 albums hebben gereleased in de afgelopen 4 jaar. Er was een tijd dat ze hun hersenspinsels en experimenten op mixtapes en EP's zetten. Voor de album namen ze een paar jaar de tijd, waardoor elk album nieuw en verfrissend was t.o.v. het voorgaande album. De laatste jaren suddert het een beetje door en dat is vooral te merken aan Slug. Het feit dat hij zelfs op de automatische piloot een ruime voldoende scoort bij mij maskeert toch wel het één en ander. Ant produceert gelukkig altijd wel op hoog niveau, maar er waren tijden dat Slug in zijn eentje (lees: zonder hulp van gastartiesten) een album naar een hoger niveau kon tillen.

Maar goed, mijn ultra-limited-exclusive-collectors-LP ligt inmiddels ook in Nederland, dus ik stel het downloaden nog even uit. Mijn volledig onbevooroordeelde mening volgt nog...

avatar van thgryda
Mooi om te lezen dat ik niet alleen sta met mijn gevoel wat betreft Atmosphere. Andere users, andere fans zelfs, verwoorden exact mijn gevoel bij de release en de eerste luisterbeurten van dit album. Je zit niet echt meer te wachten op een Atmosphere album. Dat heeft te maken met de overvloed aan albums van de laatste jaren maar ook het feit dat de scherpte er af is en je het allemaal wel eens gehoord hebt.

Southsiders hoorde imo niet tot hun beste werk (dat eindigde met the Family Sign) maar was het laatste album dat wat aangename variatie bracht. Het album van vorig jaar was ook "anders" maar niet op een goede manier. Althans niet voor mij. Dit album sluit voorlopig wat aan bij de andere 3...

Door de overwegend sterke producties blijft het een aangename zit maar Slug, die weliswaar een sterke MC blijft, rapt al jaren schijnbaar op autopilot. Dat heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat je als fan hun discografie dermate goed kent dat het quasi onmogelijk is voor Slug om met iets te komen dat oprecht, diepgaand en toch verrassend is.

Daardoor zijn de gastartiesten niet langer een welkome en leuke afwisseling maar al bijna essentieel om de spanning er wat in te houden. Dat is natuurlijk niet wenselijk al is het wel ironisch dat de beste nummers voor mij Clocked en Nekst zijn waarop er geen enkele gast mee doet. Dat soort uitschieters miste ik wel op hun vorige 4 albums dus misschien dat het dit keer niet blijft bij een aardig album dat ik desondanks hooguit 5 keer beluister en erna nooit meer terug op zet.

avatar van Ernie
Na een 3tal luisterbeurten blijf ik (voorlopig) ook wat op mijn honger zitten.

Allemaal niet slecht en Ant is 1 van de interessanste producers van de laatste jaren maar echt indruk maken doet ie hier nu ook niet naar mijn mening. Het klinkt gewoon wel goed en soms experimenteel.

Woes, Clocked, Vanish en Barcade zijn hoogtepunten, Pressed en Nekst ook heel goed.

Slug zijn stijl kan ik nog steeds appreciëren. Op Mi Vida Local vond ik hem eerst ook wat traag maar die plaat is serieus gegroeid de laatste jaren. Het is normaal dat ie evolueert. Op Whenever en FELT 4U vind ik hem heel goed. Zijn collab met DJ Premier en RA the Rugged man ook heel leuk. Met The Day before Halloween kon ik eigenlijk niets Geen idee waarom ze dat als studioalbum uitbrachten want dat was echt een probeersel.

Deze Word is een 3,5* voor mij maar kan nog stijgen. Voorganger Whenever vind ik beter. Die staat hier op musicmeter bijna gelijk met Sevens travels qua rating maar Sevens Travels is toch interessanter, heeft meer weerhaken en bevat 2 classics met Trying to find a Balance en het fantastische Always Coming back home to you.

De vele gastartiesten hier zijn zeer welkom. Aesop Rock is sinds 2020 volledig doorgebroken bij mij en Evidence ligt ook volledig in mijn straatje. MF DOOM is erg leuk maar te kort hier.
Doet mij vooral hopen dat Madvillainy 2 nog postuum uitkomt

Liefhebbers van het vroegere werk kunnen deze alweer skippen maar die missen toch best wel veel sterke nummers. Lang leve evolutie

Ernie schreef:
Het is normaal dat ie evolueert.

Ja, maar wanneer een Pokémon evolueert wordt hij een stuk beter en bij Slug lijkt dat precies andersom te gaan. Ik denk niet dat-ie nog een Magcargo wordt.

Silky & Smooth schreef:

...die er ongelooflijk vet uitziet! Bij deze direct vijf sterren!

avatar van legian
Het is niet het meest boeiende album wat ze uitgebracht hebben. Slecht klinkt het dan weer ook niet. Merk dat ik hier toch wel makkelijk van kan genieten eigenlijk, waar andere artiesten al snel beginnen te irriteren bij mij. Iets wat me met elk album van ze wel opvalt, het zit allemaal ontzettend degelijk en fijn in elkaar. Ook al is het niet altijd even hoogstaand of boeiend. Barcade is wel een aardige opleving trouwens op het album. Heerlijke afsluiter.