Debbie Gibson - The Body Remembers (2021)

Label: Stargirl

1. One Step Closer (3:22)
  2. Runway (3:33)
  3. Love Don't Care (3:45)
  4. The Body Remembers (4:03)
  5. Lost in Your Eyes, the Duet (3:39)

met Joey McIntyre

6. Strings (3:55)
  7. Legendary (4:15)
  8. Freedom (3:19)

met ASHBA

9. Girls Night Out (4:24)
  10. Dance 4U (3:19)
  11. What Are We Gonna Do? (2:33)
  12. LuvU2Much (2:28)
  13. Red Carpet Ready (4:05)
  14. Tell Me Love (4:02)
  15. Me Not Loving You (4:27)
avatar van vigil
Ik wel verwacht ranja hier te vinden maar het is verdacht stil

Zojuist de 1ste single One Step Closer geluisterd maar die viel me wat tegen. Ietwat goedkoop autotunetje en te veel leunend naar Kylie.

Maar wat niet viel waren haar looks en dat is ook wat waard

avatar van Stalin
Gelukkig hoeft wijlen Bill Hicks dit niet meer meemaken...

Bill maakte zich tijdens zijn stand-up routines veelvuldig boos over de wansmaak van het Amerikaanse publiek.
Waaronder dus zijn verbazing over een act als Debbie Gibson en de markt hiervoor.

You're still starin' at me. You just don't feel the fire because you've just been anesthetized, right ?
"Come on, Bill ! Debbie Gibson, she's just a little girl !"
NO !
"You know Debbie Gibson writes all her own songs ?"
No ! Fuckin' pull me up a chair.
"Yep! She writes all her own songs about her own real-life experiences."
Hey, what's her next one called ? "Mom, Why Am I Bleeding ?"
When did we start listening to prepubescent white girls ? I must have missed that meeting.
We have at our fingertips the greatest minds of all time. The knowledge and history of the greatest thinkers of all fuckin' time ! But no, what's that little white girl sayin' ?
Let's go put Debbie Gibson's thoughts on a fuckin' compact disc, so they'll never be destroyed.

Bill Hicks – We Live in a World...

avatar van Marco van Lochem
Debbie Gibson was nog net 16 toen haar debuutalbum “OUT OF THE BLUE” in augustus 1987 verscheen. Ze werd namelijk geboren op 31 augustus 1970, wat betekent dat de blonde zangeres nu bijna 51 jaar jong is.

Haar debuutsingle “ONLY IN MY DREAMS” bereikte in haar thuisland Amerika de 4e plaats in de Billboard Hot 100 was daarmee het startschot voor een korte, maar wel uiterst succesvolle carrière. In 1992 bereikte de laatste single die bekende Amerikaanse hitlijst, waarna elke single die ze uitbracht, het niet redde om tot de beste 100 singles te reiken.

Gibson werd geboren in Brooklyn New York en omschrijft zichzelf als een Amerikaanse, met deels Italiaans (Siciliaans), Duits en Russisch in haar bloed en genen. Een demo van haar zelf geschreven en gezongen liedjes kwam bij het label Atlantic en ze aarzelden geen moment en boden haar een contract aan. Van haar reeds gememoreerd debuutalbum bereikten 4 nummers de top 4, waarvan de eveneens in Nederland top 10 hit “FOOLISH BEAT” de eerste plaats. Deze mooie ballad is samen met “LOST IN YOUR EYES”, afkomstig van haar tweede album, “ELECTRIC YOUTH” haar meest succesvolle liedje, want die laatste stond ook op de eerste plaats in Amerika. De eerste 2 albums bereikten daar ook ruimschoots de platina status, maar vanaf album #3 ging het naar beneden met haar populariteit.

“THE BODY REMEMBERS” is inmiddels haar negende album. Het ruim 55 minuten durende album is gedurende de corona periode geschreven en bevat 15 liedjes, waarvan ik “LEGENDARY” een erg mooi en ook wel verrassend liedje vindt. In dit nummer komt zelfs een gitaarsolo voor, iets wat je bij een album zoals deze, veelal dance invloeden, niet vaak tegenkomt. “LOST IN YOUR EYES” heeft ze opnieuw opgenomen, nu als duet met New Kids On The Block bandlid Joey McIntyre en resultaat is goed. In het openingsnummer “ONE STEP CLOSER” gaat de zang een aantal keer zo de hoogte in, dat het gebruik van auto tune op de loer ligt. Nu heb ik begrepen dat het gebruik van deze tool in studio’s gemeengoed is geworden, dus wat dat betreft geen kritiek. In een aantal liedjes op het album ligt de vergelijking met Kylie Minogue voor de hand, wat ook wel met haar stem te maken heeft, deze heeft een ietwat kinderlijke klank.

”THE BODY REMEMBERS” is na 11 jaar weer een teken van leven van dit voorheen kindsterretje. Die status heeft ze natuurlijk al lang achter zich gelaten, maar met dit album laat ze horen nog steeds mooie liedjes te kunnen schrijven. Ik hoop voor haar dat er veel naar geluisterd gaat worden, want degene die dat doen, worden wel vrolijk van de liedjes. Dat is al heel wat in deze rare tijden.