James Blake - Friends That Break Your Heart (2021)

Electronic / R&B
Label: Republic

1. Famous Last Words (4:16)
  2. Life Is Not the Same (3:19)
  3. Coming Back (3:15)

met SZA

4. Funeral (2:35)
  5. Frozen (3:56)

met JID en SwaVay

6. I'm So Blessed You're Mine (3:15)
  7. Foot Forward (2:33)
  8. Show Me (3:38)

met Monica Martin

9. Say What You Will (4:40)
  10. Lost Angel Nights (3:59)
  11. Friends That Break Your Heart (3:21)
  12. If I'm Insecure (4:55)

avatar van vinylbeleving
Say what you will, maar die nieuwe track vind ik meteen al beter dan z'n laatste plaat. Prachtige track. Benieuwd naar de rest.

avatar van Premonition
Finneas is better!

avatar van remcodurez
De nieuwe singles bevallen me helemaal niet. 'Say What You Will' is nog 'ok', maar met de andere twee kan ik niet veel. Elk album lijkt steeds meer verder te staan van wat ik ooit zo mooi en geniaal aan hem als artiest. Ik heb het gevoel dat het steeds minder Brits en meer Amerikaans klinkt. En in de meeste gevallen vind ik dat niet zo leuk .

Twee hoezen waar je wat van kan vinden, of het nu om de lp versie gaat of de mp3/cd versie.

Uiteindelijk gaat het om de muziek. Muziek waar relaties centraal staan. Een album met vrij rustige nummers. En daar moet je zeker iets van vinden, want daar draait het uiteindelijk om.

Op Friends That Break Your Heart horen we de kenmerkende Blake-stijl terug: diepe bassen, ijle zang, samenzang en piano-loopjes. Eigenlijk gaat Blake gewoon verder waar hij gebleven was.

Voor mij best weer een uitstekende Blake. De vorige wist me meer te pakken, maar dit album moet uiteraard nog wat draaibeurten gaan krijgen, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat verlopen. Mij hoor je niet klagen. Verrassend? Niet meer. Lekker? Ik vind van wel.

avatar van djarend
Geweldig album, raakt me overal. Vandaag de lp al keer of 4 gedraaid, subliem geluid overigens. De teksten zijn ook wow,.... Say You Will met name, maar er is meer. Voor mij top 10 plaat van 2021.... verheug met op het concert mei volgend jaar

avatar van Marteen
Erg fijn album ja. Alleen Frozen voelt een beetje out of order aan.

Typisch Blake, weinig vernieuwend, maar dat hoeft ook niet.

En zoals zo vaak bij een James Blake album: meerdere draaibeurten maakt het weer mooier.

Oh wat ben ik blij dat James blake zich herpakt heeft en niet de assume form weg verder is ingeslagen. Met dat album kon ik helemaal niks. Dit is wel echt de James blake waar ik van houd. Eigenlijk is er geen 1 nummer die me tegenstaat op dit album. Ik denk dat ik deze de komende herfst vaak ga opzetten.

Ben wel benieuwd welk artwork jullie voorkeur heeft: die van de cd/mp3 of lp?

avatar van Poles Apart
aERodynamIC schreef:
Ben wel benieuwd welk artwork jullie voorkeur heeft: die van de cd/mp3 of lp?

LP, by far.

avatar van Mjuman
Tja, tot nu toe heeft dit album hetzelfde effect als het tweede witbiertje op een zomerse dag: het smaakt lang niet zo lekker als eerste glas. Je bent op fietstocht langs de Linge en jezelf een lekker biertje beloofd bij aankomst in Leerdam. Op dat moment ben je in de Mariënwaerdt, nog 10 km af te leggen. Bier en terras wachten, even volhouden.

Blake's albums gedragen zich niet helemaal als de witbierindex, maar ik vond The Colour in Anything quite boring, op sommige stukken zelfs langdradig in vergelijking met Overgrown die ik een tikkie beter vond dan zijn gelijknamige (volledige) debuutalbum dat meer electronic bevatte en dichter bij Klavierwerke lag.
Blake herpakte zich imo met Assume Form dat ik echt wel geslaagd vind.

Dit album is voor mij - na 2 draaibeurten - op dit moment vlees noch vis; 't kan veranderen, maar da's verre van zeker.

Hoes - geen mening/idee: elders betoog ik you can't judge a book by looking at its cover. Een mooie hoes kan net zo misleidend zijn als een minder geslaagde - en ik ben niet zo iemand die meerwaarde voor een album/boek ziet in de evt. symboliek van de hoes.

avatar van Mausie
Inmiddels ben ik erachter dat het opletten geblazen is als SZA als featuring vermeld staat en ook hier levert ze weer een lekkere track af. Terwijl ik verder geen James Blake fan ben, maar dit nummer mag er wezen

Sinds ik met de CMYK ep kennis maakte met James, is hij in de jaren erna zichzelf gaan ontplooien tot een echte sing and songwriter met grote artiesten uit de R&B en hip hop scene. Alhoewel ik meer van zijn oude werk kan genieten, blijf ik toch altijd zijn werk fantastisch vinden. Productie van muziek is van zeer hoge kwaliteit en zijn stem ontwikkeld nog steeds op de dag. Favoriete nummers op dit album zijn toch wel.

- Life is not the same
- Funeral
- Show me, met de prachtige stem Monica Martin
- Lost angel nights

avatar van Jordipordie
Geen slecht album maar je kan als artiest ook te gepolijst worden. Album is ieder geval wel mooi geproduceerd, dat kan ik wel waarderen