Natalie Hemby - Pins and Needles (2021)

Country
Label: Fantasy

1. Heroes (3:13)
  2. New Madrid (3:58)
  3. Pins and Needles (2:50)
  4. Lake Air (4:29)
  5. Hardest Part About Business (3:37)
  6. Banshee (3:48)
  7. Radio Silence (3:42)
  8. Heart Condition (3:50)
  9. Pinwheel (3:54)
  10. It Takes One to Know One (2:56)
  11. Last Resort (3:56)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Natalie Hemby - Pins And Needles - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Natalie Hemby - Pins And Needles
De Amerikaanse muzikante Natalie Hemby debuteerde vier jaar geleden nog wat schuchter met het traditioneel klinkende Puxico, maar eist nu haar plek in de spotlights op met het ambitieuze Pins And Needles

Zeker na haar deelname aan de zeer succesvolle ‘supergroep’ The Highwomen behoort Natalie Hemby tot de grote namen in de Nashville scene, waar ze overigens al langer aan de weg timmerde als songwriter. Na haar behoorlijk traditioneel en authentiek klinkende debuutalbum Puxico uit 2017, kiest Natalie Hemby op het deze week verschenen Pins And Needles voor een veel voller en geproduceerder klinkend geluid, waarin invloeden uit de Americana hand in hand gaan met invloeden uit de pop en rock. Het album is volgespeeld door uitstekende muzikanten, de kwaliteit van de songs is hoog en Natalie Hemby is een uitstekend zangeres. Bijzonder sterk album.

Natalie Hemby timmerde al heel wat jaren aan de weg als songwriter, voor ze in 2017 haar solodebuut Puxico uitbracht. De in Nashville, Tennessee, geboren en getogen muzikante schreef songs voor onder andere Miranda Lambert, Kacey Musgraves, Carly Pearce, Mandy Moore en Toby Keith, maar op Puxico liet ze horen dat ze haar songs ook zelf uitstekend kan vertolken.

Sindsdien gaat het Natalie Hemby voor de wind. Puxico werd uitstekend ontvangen, waarna ze ook nog eens toetrad tot de zeer succesvolle gelegenheidsband The Highwomen, dat met name door de drie andere leden van de band, Brandi Carlile, Maren Morris en Amanda Shires, werd onthaald als een ‘supergroep’.

Na de Grammy’s voor het debuut van The Highwomen en de bijdrage aan de A Star Is Born soundtrack, kan Natalie Hemby gaan voor eigen succes met haar tweede soloalbum. Pins And Needles is deze week verschenen en het is een ambitieus album geworden. Na Puxico, dat zich toch vooral liet beluisteren als een wat traditioneel aandoend Americana album, is Pins And Needles een album dat zich niet beperkt tot de kaders van de Amerikaanse rootsmuziek.

Natalie Hemby keek op Puxico vooral naar haar voorouders en het verleden, maar kijkt op haar nieuwe album naar zichzelf en vooruit. Pins And Needles heeft zich onder andere laten beïnvloeden door de Amerikaanse rockmuziek van Tom Petty en de rootsvolle pop van Sheryl Crow, twee namen die Natalie Humby zelf noemt, maar Natalie Hemby is ook een kind van Nashville, waar ze al haar hele leven woont.

Bij beluistering van Pins And Needles hoef je je geen moment zorgen te maken over de kwaliteit van de songs. Natalie Hemby heeft de afgelopen twintig jaar al meerdere malen bewezen dat ze hitgevoelige maar ook kwalitatief hoogstaande songs kan schrijven en ook Pins And Needles staat er vol mee. Een deel van de songs schreef ze overigens met muzikale vrienden als Miranda Lambert en Maren Morris en met gelouterde Nashville songwriters als Daniel Tashian en Barry Dean, wat het niveau van de songs op het album nog wat verder opkrikt.

Voor iemand die de wegen in Nashville kent, is het ook niet zo gek dat Natalie Hemby in de studio gezelschap kreeg van een aantal topkrachten, waarna haar echtgenoot Mike Wrucke, die ook werkte met Miranda Lambert en Pistol Annies, het album produceerde en er een gloedvol klinkend album van heeft gemaakt.

Ik was zeer gecharmeerd van het debuutalbum van Natalie Hemby, maar het wat moderner en gevarieerder klinkende Pins And Needles bevalt me ook uitstekend. Het is een album dat zich op het snijvlak van Americana en pop/rock bevindt, maar nooit al te ver uit de bocht schiet. Het album kan daarom liefhebbers van beide genres aanspreken en is een topalbum voor een ieder die ook overweg kan met de combinatie van de twee. Ik reken mezelf absoluut tot de laatste groep.

Pins And Needles is een album vol geweldige songs, het is een album dat fantastisch klinkt en het is een album dat alle genres dat het bestrijkt recht doet en puur en oprecht klinkt. Zoals we ook al op Puxico konden horen is Natalie Hemby ook nog eens een prima zangeres, die haar songs met veel warmte en gevoel vertolkt, waarbij het niets uitmaakt of ze je meeneemt naar de blinkende lichten van Los Angeles of naar de eindeloze landschappen van het platteland in het zuiden van de Verenigde Staten. Voor de een wat te veelzijdig, voor de ander misschien te glad, maar ik vind het echt prachtig. Erwin Zijleman