Ulrich Schnauss & Mark Peters - Destiny Waiving (2021)

Duitsland / Verenigd Koninkrijk
Electronic
Label: Bureau B

1. The Supposed Middle Class (5:48)
  2. Hindsight Is 20 / 20 (6:39)
  3. Circular Time (5:04)
  4. Chiaroscuro (6:24)
  5. Words Can Be Dismissed (5:04)
  6. Speak in Capitals (4:33)
  7. Clair-Obscur (5:22)
  8. So Far, the Moment (8:54)
avatar van jorro
Ik heb van Ulrich Schnauss al diverse albums beluisterd, maar dit album samen met Mark Peters bevalt me tot nu toe het beste. Een nummer als Chiaroscuro kan ik niet vaak genoeg beluisteren. Maar ook de overige titels bevallen me erg goed. Het fijne is dat het niet de hele tijd mechanisch klinkt. Soms lijkt het alsof er een compleet symfonieorkest aan het spelen is.
Het zijn bovenal hypnotiserende melodieën die je heerlijk uit de sleur van de dag weten te brengen. Bij voorkeur te beluisteren via een koptelefoon!
Voorlopig 4* met kans op een halfje meer vermoed ik zo.

Al op jeugdige leeftijd raakt de in het Duitse Kiel geboren Ulrich Schnauss gefascineerd door de grensverleggende elektronische muziek van Tangerine Dream. Vanuit de krautrock ontwikkelden deze een eigen sound, die omarmt wordt door de spirituele new age beweging. Zijn voorliefde van dit dromerige geluid breidt zich vervolgens uit met het effectenbehang van shoegazer acts als My Bloody Valentine en Slowdive. De Liverpoolse gitarist Mark Peters heeft een vergelijkbare interesse. Als frontman van de shoegazer/dreampop band Engineers lijft hij in 2010 Ulrich Schnauss in.

Deze coöperatie zet zich voort in het gezamenlijke project wat eenvoudig naar beide muzikanten genoemd is en waar vervolgens de bij het Bureau B label uitgebrachte Underrated Silence (2011) en Tomorrow Is Another Day (2013) uit voortvloeien. Als Ulrich Schnauss een jaar later de mogelijkheid krijgt om zich bij zijn helden van Tangerine Dream te voegen, komt er al snel een einde aan deze samenwerking. Na de dood van Edgar Froese brengen ze nog het zeer overtuigende Quantum Gate, maar daarna wordt het stil rondom het Tangerine Dream netwerk. Dit leidt vervolgens tot een vernieuwde samenwerking tussen Ulrich Schnauss en Mark Peters. Beiden hebben in de tussenliggende tijd soloplaten uitgebracht en die verrijkte bagage is goed hoorbaar.

Acht jaar na Tomorrow Is Another Day verschijnt dan Destiny Waiving, net als de voorgangers op Bureau B. Ook hier betreft het een ontdekkende ruimtereis door de muzikale kosmos. Het sleutelwoord op Destiny Waiving is eighties. De Koude Oorlog kilheid zit hem in het decennia welke aftrapt in die ijzingwekkende winter, een presentje welke we overgehouden hebben van de valse start uit het einde van de jaren seventies. In de tweede helft van de jaren tachtig drukken de door de ozonlaag verwarmde zonnestralen de mechanische soberheid weg om plaats te maken voor de lente van het welvarende kapitalistische tijdperk, de jaren negentig. De twee muzikanten zijn in die periode opgegroeid en delen dus deze achtergrond. Het emotionele pianospel in Words Can Be Dismissed reflecteert de postpunk erfenis door er beslagen dampkringnevels aan toe te voegen.

Het lekker hard binnen knallende The Supposed Middle Class heeft datzelfde soortgelijke mysterieuze sfeerpallet waarmee het producersduo Daniel Lanois en Brian Eno de grijsheid van de jaren tachtig mee inkleurden. Mark Peters krijgt vrij spel om zijn gitaar heerlijk te introduceren voordat Ulrich Schnauss het met swingende, ja zelfs dansbare, eighties synthesizerpartijen weer overneemt. Hindsight Is 20 / 20 zoekt wel die krautrock uitvlucht op, maar heeft verder genoeg verbintenissen met The Supposed Middle Class. In het gitaarspel van Mark Peters zijn zelfs typische The Edge invloeden hoorbaar. Gedurfd om meer rock toe te laten, waardoor het tweetal hun meest veelzijdigste plaat aanlevert.

Destiny Waiving heeft het euforische overwinnaarsgevoel en is stukken pakkender dan het eerdere werk. Behoorlijk eighties minded dus en zelfs erg toegankelijk. Een new age compositie als Chiaroscuro en de synoniemtrack Clair-Obscur zouden niet misstaan op een folky Enya album. Net als bij de gelijknamige Italiaanse schilderkunst worden de licht-donkercontrasten sterker uitgebeeld dan ze in werkelijkheid vaak zijn en geeft het een driedimensionaal effect. Je kruipt als het ware in de muziek om dichter bij die verlichtende kern te komen. Het filmische So Far, The Moment is een bont mengsel aan gereproduceerde herinneringen en een mooi afrondend geheel.

Ulrich Schnauss & Mark Peters - Destiny Waiving | Electronic | Written in Music - writteninmusic.com