Mauro Pawlowski - Eternal Sunday Drive (2021)

Belgiƫ
Rock / Pop
Label: Unday

1. Always Someone (3:04)
  2. Leaving Montreux (3:30)
  3. Spotlight (3:43)
  4. The Silent Sky (3:49)
  5. Out of the Storm (4:13)
  6. What It Takes (3:32)
  7. Eternal Sunday Drive (1:22)
  8. Godmade Trouble (3:53)
  9. Suspected Man (3:40)
  10. She Moved On (3:36)
  11. Playing (1:53)
avatar van CWTAB
Enkele nummers die al op de grown savage zo staan worden hier hernomen ( she moved on & leaving monteurs, beide zitten ook al jaren in zn live repertoire).

Klinkt veelbelovend, hopelijk terug een "echte" plaat van begin tot einde.. grote fan van zn 1001 projecten maar songs from a bad har & black europa heeft hij nog nooit kunnen overtreffen (de eerste gruppo di pawlowski kwam wel dicht)

De voormalige frontman van het manische Evil Superstars heeft eigenlijk nooit stil gezeten, en de afgelopen jaren onder andere veel studiotijd doorgebracht met Kloot Per W en Rudy Trouvé. De drukte rondom Mauro Pawlowski zal de komende periode ook niet afnemen. Net nu hij van zich laat horen met een nieuwe afgeronde soloplaat wordt hij gevraagd om de vrijgekomen plek van Bruno De Groote bij dEUS te vervullen. Natuurlijk slaat hij dit aanbod niet af, en voegt zich in ieder geval tijdelijk bij zijn voormalige collega’s. Een druk toerschema tot gevolg, welke hij combineert met de promotieconcerten van Eternal Sunday Drive.

Na het fraaie Nederlandstalige singer-songwriter album Afscheid in Kloten is Eternal Sunday Drive een sfeervolle vintage rockplaat geworden. De muzikale kameleon past zich aan zijn omgeving aan, die deze keer stukken donkerder kleurt. Je herkent het wel, het gevoel van de ondergaande zon tegenmoed rijdend, de drukke werkweek te resetten om vervolgens met een opgeladen accu onzichtbaar te verdwijnen in de sleur van de maandag ochtend. Groundhog Day, elke dag hetzelfde kantoor, elke dag dezelfde collega humor en elke dag weer die dagelijkse vermelding van de files. Always Someone is loom zomers en lui. De trutterige burgerlijkheid van een rockartiest in een opgelegde rusttoestand, in zijn rol als echtgenoot en huisvader. De stilstand heeft geleid tot het ontwaken. Ontvluchten, ontvluchten, ontvluchten.

Dat ontvluchten gebeurt in de grote steden, met afkoopbare romantiek en de onvoorspelbare mystiek van het onvoorspelbare. De broeierigheid aan de vooravond van het uitnodigende nachtleven. Leaving Montreux is inktblauw, verlaten en thuiskomen. De flikkerende neonlichten boven de bordeauxrode clubs. In extase rakend in retro disco’s met op de achtergrond de beheerst funkende eighties white man Roxy Music soul van Godmade Trouble. Mauro Pawlowski beademt het gevoel van de opgedrongen leegte door de ruimte te verlichten met een ingehouden orgasme aan schitterende duistere lancerende gitaarlijnen. De verboden intimiteit van een verloren ziel, hunkerend naar het onbereikbare. Het gaat stukken verder dan een zoektocht naar de liefde, al loopt deze zeker als een rode draad door Eternal Sunday Drive heen.

De abrupt verstoten muzikaliteit brengt je tot de grenzen van het ongeduld. Een anarchistische revolutionaire herstart in het opgefokte freakende eigenzinnigheid van What it Takes. Ga de straten op, ga dansen, ga entertainen. Wees behoedzaam en doorbreek de sleur door je demonstratief te verzetten tegen de vastgelegde regels die niet gelijkgezind zijn met de jouwe. Het ingetogen Playing is de nieuwe lente gevuld met concerten, met liedjes die speciaal voor ons geschreven zijn. Geen slotakkoord, maar juist een doorstart.

Mauro Pawlowski - Eternal Sunday Drive | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van CWTAB
Bij het verder beluisteren van de plaat valt me op dat de halve plaat uit Mauro z'n backcatologue komt:

Always Someone, Leaving Montreux & Out Of The Storm gaan terug tot 2008 & 2011(enkel live), She Moved On van The Grown Savage EP, What It Take werd destijds nog met The Grooms gebracht (in een veel meer superieure versie helaas).

Een gezapige plaat voor Mauro normen, (voorlopig) niet op het niveau van pakweg Songs From A Bad Hat