Boy Scouts - Wayfinder (2021)

Label: ANTI-

1. I Get High (2:37)
  2. Lighter (3:01)
  3. A Lot to Ask (2:38)
  4. That's Life Honey (3:02)
  5. Not Today (3:30)
  6. Charlotte (3:33)
  7. The Floor (2:39)
  8. Big Fan (3:29)
  9. Didn't I (5:00)
  10. Model Homes (3:34)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Boy Scouts - Wayfinder - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Boy Scouts - Wayfinder
Ik was tot dusver nog niet zo onder de indruk van de muziek van Boy Scouts, maar op Wayfinder zet de Amerikaanse muzikante Taylor Vick op meerdere terreinen flinke stappen

Vergeleken met de vorige albums van Boy Scouts klinkt het deze week verschenen Wayfinder echt klassen beter. De instrumentatie is vele malen aangenamer, het geluid veel beter en ook met haar zang heeft Taylor Vick flinke stappen gezet. Misschien nog wel meer progressie is te horen in de songs, die bijzonder aangenaam klinken, maar ook voldoende scherpe randjes bevatten. Wayfinder klinkt warm en gloedvol, maar het is ook een melancholisch album dat de ellende van anderhalf jaar lockdowns prachtig vangt. De vorige albums van de Amerikaanse muzikante had ik na één keer wel gehoord, maar Wayfinder is een groeialbum van jewelste en zet Boy Scouts op de kaart als talent.

Er zijn momenteel zo verschrikkelijk veel jonge vrouwelijke singer-songwriters in het indie segment, dat de hoeveelheid onderscheidend vermogen dat nodig is om op te vallen binnen het enorme aanbod van het moment, de afgelopen jaren flink is toegenomen.

Boy Scouts, het alter ego van de Amerikaanse muzikante Taylor Vick, bracht de afgelopen jaren al flink wat muziek uit. Ik tel drie albums, waarvan er één ook een mini-album kan worden genoemd, en hiernaast verschenen ook nog een aantal EP’s. Vanwege mijn liefde voor vrouwelijke singer-songwriters in het indie segment heb ik ze allemaal beluisterd, om vervolgens steeds te concluderen dat ik de muziek van Boy Scouts net wat te weinig onderscheidend vond om te kunnen concurreren met de muziek van de smaakmakers in het genre.

Deze week verscheen een nieuw album van Boy Scouts en Wayfinder is wat mij betreft een flink stuk beter dan de vorige releases van de Amerikaanse muzikante. De vorige albums van de Amerikaanse muzikante klonken me net wat te Spartaans, maar ook over de zang en de kwaliteit van de songs was ik niet voldoende te spreken om de albums te omarmen.

Voor Wayfinder verruilde Taylor Vick haar thuisbasis in Oakland, California, voor de The Unknown studio in Anacortes, Washington. Het is de tot een studio omgebouwde kerk waar Phil Elverum (The Microphones, Mount Eerie) zijn muziek opneemt. Taylor Vick nodigde dit keer ook flink wat muzikanten uit in de studio, waardoor het album veel voller klinkt dan zijn voorgangers.

De muziek van Boy Scouts heeft nog steeds redelijk elementaire gitaarlijnen als basis, maar waar de vorige albums van Taylor Vick behoorlijk sober klonken, is Wayfinder een vol en warm klinkend album, waarop naast de gitaren vooral het breder assortiment keyboards opvalt en ook de pedal steel een enkele keer opduikt. Het is een smaakvol geluid, maar de muziek van Boy Scouts heeft ook nog steeds het stekelige dat de muziek in de indie scene interessanter maakt dan de mainstream variant.

Wat voor de instrumentatie en productie van het album geldt, geldt ook voor de zang. Ik vond Taylor Vick op haar vorige albums geen geweldig zangeres, maar op de zang op haar nieuwe album heb ik niets aan te merken. Het is zang die hier en daar is verpakt in koortjes, wat het geluid op het album nog wat aangenamer maakt.

Wanneer ik blijf vergelijken met de vorige albums van Boy Scouts, valt ook de kwaliteit van de songs in positieve zin op. De wel erg sobere songs van de vorige albums hebben plaats gemaakt voor lekker in het gehoor liggende popliedjes, die wel eigenzinnig genoeg zijn om de indie status van Taylor Vick te bevestigen.

De meeste soortgenoten van Boy Scouts zijn niet vies van flink wat melancholie en hier ben je ook op Wayfinder voor aan het juiste adres, wat niet zo gek is voor een album dat werd getekend door de lockdowns van het afgelopen anderhalf jaar.

Boy Scouts bereikt op Wayfinder nog niet het niveau van de absolute toppers in het genre, die worden aangevoerd door Phoebe Bridgers, maar in de subtop kan ze met haar nieuwe album goed mee komen. En als Taylor Vick stappen van dit formaat blijft zetten, kan het met haar volgende albums wel eens heel anders uitpakken. Tot het zover is ben ik blij met het prima Wayfinder, dat ruim een half uur prima muziek aflevert. Erwin Zijleman