Rivers of Nihil - The Work (2021)

Label: Metal Blade

1. The Tower (Theme from "The Work") (4:30)
  2. Dreaming Black Clockwork (6:39)
  3. Wait (4:05)
  4. Focus (4:54)
  5. Clean (6:08)
  6. The Void from Which No Sound Escapes (6:43)
  7. More? (3:25)
  8. Tower 2 (1:58)
  9. Episode (7:29)
  10. Maybe One Day (7:03)
  11. Terrestria IV: Work (11:29)
avatar van namsaap
Wat een gaaf werkstuk levert Rivers Of Nihil af met The Work! De band combineert op dit album het beste van Devin Townsend, The Ocean en Between The Buried And me en gooit daar een eigen saus overheen. De progressieve muziek biedt volop afwisseling van sfeervolle rustige passages, thrashy riffs, allesverzengende blastbeats en alles daartussen. Dankzij de veelzijdigheid van de muziek voelt het album, ondanks de speelduur van 64 minuten, nooit te lang.

Als dit album niet in mijn top 10 van dit jaar terecht komt, komen er in het laatste kwartaal van 2021 nog een aantal geweldige albums uit.

avatar van Eddie
Where Owls Now My Name was al één van de toppers van 2018. Als deze van hetzelfde niveau is dan wordt het genieten geblazen!!!

avatar van HammerHead
Puike plaat, maar net als het vorige album gaat dit me denk ik toch vrij snel vervelen. Ik ben benieuwd of deze hier over een paar maanden nog veel zal worden opgelegd. De progressieve en cleane invloeden beginnen inmiddels ook wat teveel de overhand te krijgen. Zo'n nummer als Maybe One Day is er echt overheen voor mij.

Alsnog gaat deze er wel komen op vinyl, al was het maar om het toch weer geweldige Seagrave artwork.

HammerHead schreef:

Eens, ondanks dat ik dit een bijzonder fijne plaat vind valt het me toch wat tegen. Niet omdat het niet goed is, in tegendeel. Het valt me wat tegen omdat ik de progressieve, cleane stukken wat vind overheersen dat gaat ten koste van de zeer fijne soms bijna maniakale deathmetal. Verder een zeer fijne plaat die denk ik gewoon even tijd nodig heeft om te landen.

avatar van Eddie
Eddie, hou eens op met dat gedram 'Het valt me wat tegen omdat ik de progressieve, cleane stukken wat vind overheersen dat gaat ten koste van de zeer fijne soms bijna maniakale deathmetal' joa joa. De plaat is inmiddels een keer of tien de revue gepasseerd en ik geniet er per luisterbeurt meer en meer van. Wat een heerlijke progressieve death-metal plaat is dit zeg. Voor mij vult deze band perfect het gat op wat Opeth achter achter gelaten heeft. Het kan aan mij liggen maar dit doet me sterk denken aan Opeth uit de periode 'Still Life/Black waterpark.

avatar van legian

Waar vorig jaar Descend (voor de liefhebbers van Opeth een aanrader trouwens) en Black Crown Initiate met hun nieuwe albums mij verder deze hoek van de Metal introkken. Doet Rivers of Nihil dat dit jaar, samen met Between the Buried and Me en Lorna Shore dan wel.

Laat meer bands de progressieve/melodische death metal maar ten gehore brengen. Heerlijk.

avatar van gigage
Black Crown initiate staat bij mij ook bovenin de lijst van 2020 dus dat maakt me naast de hoge score alhier wel benieuwd.

avatar van ProGNerD
legian schreef:
Grappig, het zijn juist die progressievere invloeden die de plaat (en de vorige) voor mij veel interessanter maken. Heerlijk energiek, speels en uitdagend waardoor ik bij elke luisterbeurt er weer verder ingetrokken wordt. Heerlijke plaat in ieder geval...

Dat is precies wat ik ook heb en recent, zelfs nog iets sterker, ook had bij Between the Buried and Me - Colors II. 2 heerlijke nieuwe ontdekkingen voor mij !

En inderdaad, laat nog maar veel meer van dit soort interessante, avontuurlijke progmetal komen...

avatar van legian
Ik ga hier van start met een 4,5*. Ze brengen een heerlijke combinatie van bruutheid en intiemheid en weten hoe vaker ik hem beluister steeds meer te boeien. Ze mixen verschillende invloeden heerlijk en gedurende de gehele speeltijd heb ik regelmatig het idee niet naar een death metal album te luisteren. Datzelfde uur schiet trouwens ook nog eens veel te snel voorbij. En hoe briljant is het om een saxofoon zo moeiteloos op te nemen in je muziek dat het pas vele luisterbeurten later opvalt dat die erin zit. Werkelijk een prachtig werkstuk is dit.

avatar van HammerHead
Ik blijf deze toch zeer regelmatig draaien de afgelopen weken. Een echte groeiplaat dus. De vinylrelease klinkt daarnaast ook geweldig. Smetteloos, er is geen tikje op te bekennen. Van 3,5 naar 4.