Charlotte Cornfield - Highs in the Minuses (2021)

Canada
Folk / Rock
Label: Double Double Whammy

1. Skateboarding by the Lake (1:33)
  2. Headlines (3:41)
  3. Pac-Man (4:25)
  4. 21 (4:30)
  5. Black Tattoo (4:36)
  6. Blame Myself (2:59)
  7. Out of the Country (4:18)
  8. Drunk for You (3:05)
  9. Partner in Crime (4:30)
  10. Modern Medicine (3:15)
  11. Destroy Me (3:04)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Charlotte Cornfield - Highs In The Minusses - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Charlotte Cornfield - Highs In The Minusses
De Canadese muzikante Charlotte Cornfield heeft met Highs In The Minuses een ruw en gruizig, maar ook puur en oprecht album gemaakt, dat je langzaam maar zeker stevig bij de strot grijpt

Het is misschien even wennen aan de bijzondere stem van Charlotte Cornfield en haar aparte manier van zingen, maar al snel dringt de muziek van de Canadese muzikante zich net zo dwingend op als de ruwe en intense muziek van Big Thief, die nooit heel ver verwijderd is. Highs In The Minuses is een album zonder opsmuk dat met veel energie werd opgenomen. Het levert een intens album op dat, na enige gewenning, beter en beter wordt en steeds nadrukkelijker laat horen dat Charlotte Cornfield een eigenzinnig talent is, dat voor de afwisseling wel eens iets toevoegt aan alle jonge vrouwelijke singer-songwriters die er al zijn. Jaarlijstjesmateriaal.

Bij mijn eerste selectie uit de stapel nieuwe releases van een week, geef ik de vrouwelijke singer-songwriters tot dusver standaard het voordeel van de twijfel. Ik twijfel zo langzamerhand wel of ik daar mee door moet gaan, want het zijn er zo langzamerhand wel heel erg veel. Tussen het aanbod van deze week hoorde ik bovendien heel veel albums die echt niets toevoegen aan alles dat er al is of in kwalitatief opzicht niet heel bijzonder zijn, maar Charlotte Cornfield trok met Highs In The Minuses wel mijn aandacht.

Het is volgens mij de eerste keer dat ik de naam Charlotte Cornfield tegen kwam, maar Highs In The Minuses is toch al het vierde album van de Canadese muzikante, die met haar vorige album onder andere de aansprekende Amerikaanse muzieksite Pitchfork inspireerde tot een zeer lovende recensie. Die andere albums ga ik later nog wel eens beluisteren, want vooralsnog ben ik zeer geïntrigeerd door het laatste album van de muzikante uit Toronto.

Net als zoveel andere muzikanten had Charlotte Cornfield aan het begin van 2020 een goed gevulde agenda met optredens, maar de coronapandemie gooide roet in het eten. Charlotte Cornfield sloot zich thuis in Toronto en werkte in alle rust aan nieuwe songs, die direct ook terugkeken op de jaren waarin ze opgroeide tot de volwassene die ze inmiddels is.

Toen de ruwe schetsen van de songs af waren, toog ze naar de studio van de van The Arcade Fire bekende Howard Bilerman in Montreal, waar ze onder andere gezelschap kreeg van drummer Liam O’Neill (Suuns), bassiste Alexandra Levy (AKA Ada Lea) en zangeres Amy Millan (Stars).

Highs In The Minuses werd in slechts vijf dagen nagenoeg live opgenomen en dat hoor je. Het album heeft een bijzondere en wat ruwe energie en dat is een energie die perfect past bij de muziek van Charlotte Cornfield.

De Canadese muzikant beschikt over een bijzonder stemgeluid en zingt ook op een bijzondere manier. De zang op het album heeft het nasale van Smashing Pumpkins voorman Billy Corgan, maar Charlotte Cornfield doet me in vocaal opzicht vooral denken aan Big Thief zangeres Adrianne Lenker.

De associaties met Big Thief gaan overigens verder dan de zang op het album, want ook de muziek en de songs van Charlotte Cornfield doen me meer dan eens denken aan de muziek van de Amerikaanse band, zeker wanneer de gitaren lekker ruw klinken en Charlotte Cornfield op ingetogen wijze de nodige melancholie over je uitstort, zoals in het bloedstollende 21. Highs In The Minuses bevat overigens ook een aantal meer piano georiënteerd songs.

Ik geef eerlijk toe dat ik bij eerste beluistering wel wat moest wennen aan de bijzondere zang van de muzikante uit Toronto, maar inmiddels ben ik behoorlijk verslaafd geraakt aan het vierde album van Charlotte Cornfield. Het is een album zonder enige opsmuk en het is bovendien een album dat niet krampachtig probeert aan te sluiten bij de succesvollere vrouwelijke singer-songwriters van het moment (en van dat soort albums ben ik er de afgelopen weken erg veel tegen gekomen).

Highs In The Minuses is een ruw en wat rafelig album, maar het is ook een puur en eerlijk album, waarop Charlotte Cornfield je op fraaie en indringende wijze deelgenoot maakt van haar leven. Bij de eerste noten wilde ik het album terzijde schuiven, maar wat ben ik blij dat ik dat niet heb gedaan. Ik schrijf hem op voor mijn jaarlijstje. Erwin Zijleman

ohmusica
Give it a try, wat erwinz hieronder (of boven) aangeeft daar kan ik me wel in vinden. Ik voelde me direct al thuis in het album. Gewoon goed gedaan, oprechte emoties, muzikaal dik in orde, afwisseling in de songs.

avatar van O.B.B.
Nieuwe album Could Have Done Anything doet me vooralsnog veel minder dan deze High In The Minuses. Daarom deze in retrospect eerst maar eens voorzien van 4*. Luister deze nog altijd regelmatig met veel plezier.