Mooneye - Big Enough (2021)

Belgiƫ
Folk / Rock
Label: Mayway

1. Big Enough (4:19)
  2. Bright Lights (3:39)

met Meskerem Mees

3. Only Because of Her Eyes (3:09)
  4. Not the One (3:43)
  5. Are You Lonely Too (5:18)
  6. When the Lights Turn Orange (3:49)
  7. Don't Ask Where I'll Be (4:53)
  8. If We Hadn't Met (3:27)
  9. Fix the Heater (4:54)
  10. My Routine (3:36)
avatar van Lura
In eerste instantie probeerde Michiel Libberecht solo onder de artiestennaam Mickey Doyle redelijk succesvol aan de bak te komen. Hij won in 2017 het muziekconcours Jonge Wolven en de Melkrockrally. Een jaar later besloot hij met drie West-Vlaamse kompanen en een Gentenaar de indieband Mooneye op te richten. De keuze voor de naam Mooneye komt deels van het dorpje Moen (een deelgemeente van Zwevegem), waar frontman Michiel Libberecht opgroeide, en een gelijknamige vissoort. Bovendien heeft de band ook een fascinatie voor het mysterieuze van de maan. Wapenfeiten tot op heden waren twee goed ontvangen ep’s, daarnaast in januari 2019 een van de drie winnaars van de talentenwedstrijd De Nieuwe Lichting van Studio Brussel en kregen hun singles veel airplay op de radio. Ook live staan ze hun mannetje. Vorig jaar werkte de band keihard aan hun debuutalbum Big Enough. In het najaar verscheen reeds de eerste single, de heerlijke oorwurm Bright Lights, waarop ook labelgenoot Meskerem Mees te horen is. Enigszins een wat vreemde eend in de bijt op het album, omat de rest van de songs wat donkerder van toon zijn. Het afgelopen voorjaar verscheen vervolgens het goed ontvangen Fix the Heater, wat maar liefst achttien weken in De Afrekening stond. Het nummer is sindsdien de afsluiter bij liveconcerten. De derde single en titeltrack Big Enough laat weer een heel andere geluid van Mooneye horen. Denk hierbij vooral aan Travis en Coldplay in hun begintijd. De variatie is echter niet alleen muzikaal maar ook tekstueel. Libberecht hierover : “Van vrolijk naar zwaarmoedig, en alles ertussenin. Uiteraard zit er een lijn in. En de nummers zijn sowieso ook allemaal erg persoonlijk. Veel songs gaan over vertwijfeling, volwassen worden en de zoektocht naar je plaats in de wereld. En dat alles in de wetenschap dat alles wel goed komt.”. Naast Libberecht bestaat Mooneye sinds januari uit bassist Stan Holvoet, gitaristen Jesse Maes (Hypochristmutreefuzz en Sophia) en Guillaume Navarro en drummer Ramses Van den Eede (Teen Creeps, Hypochristmutreefuzz). Het album werd voortreffelijk geproduceerd door Jo Francken (Admiral Freebee, Het Zesde Metaal, Novastar) en Pieterjan Maertens (Tamino). Volgens het persbericht staat Big Enough als een huis, een mening waar ik het volmondig mee eens ben. Het kruipt daarnaast ook eens bliksemsnel onder de huid.

Mooneye live :

29-11 BERLIJN : Kantine am Berghain
01-12 AMSTERDAM : Paradiso
02-12 KORTRIJK : Wilde Westen

avatar van metalfist
Bright Lights en Fix the Heater zijn twee fenomenale nummers maar bij titeltrack Big Enough moet het kwartje nog vallen. Ben benieuwd wat dit gaat geven op 17/11 in Trix. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ik met het album ga thuiskomen, als ze een merchandising stand hebben natuurlijk.

avatar van AOVV
Uitstekend langspeeldebuut van Mooneye, dat meer dan bevestigt na een succesvolle deelname aan De Nieuwe Lichting en de titelloze EP uit 2018, met daarop prijsnummer Thinking About Leaving. Waar dat nummer me echter vooral als een prima folkpopsong, schatplichtig aan bijvoorbeeld Beirut, voorkwam, wordt op dit album uit meerdere vaatjes getapt op muzikaal vlak. De rode draad is wellicht de melancholische sound van de nummers; samen met de pakkende, persoonlijke teksten ook meteen de grote troef.

De songs zijn bijna zonder uitzondering meeslepend (enkel Bright Lights, met gastbijdrage van Meskerem Mees, vind ik vreemd genoeg iets minder). Het titelnummer weet meteen de juiste balans tussen melancholie en aanstekelijkheid te vinden, en die sound laten ze eigenlijk niet meer los. Natuurlijk heb ik wel m'n favoriete tracks, en naast de titelsong weten vooral Not the One en Fix the Heater indruk te maken. Maar eigenlijk heeft elk nummer wel z'n momenten.

4 sterren