Circuit des Yeux - -io (2021)

Folk / Pop
Label: Matador

1. Tonglen in Vain (0:33)
  2. Vanishing (4:34)
  3. Dogma (3:24)
  4. The Chase (2:41)
  5. Sculpting the Exodus (5:01)
  6. Walking Toward Winter (4:12)
  7. Argument (5:02)
  8. Neutron Star (6:07)
  9. Stranger (5:39)
  10. Oracle Song (3:53)
avatar van Mausie
Mausie (crew)
Fantastische single dat Dogma zware sound die tegelijkertijd ook toegankelijk is, mooie mix van stijlen. Genretags van RYM zijn Neo-Psychedelia, Art Pop, Krautrock en Indietronica, dat zegt genoeg denk ik zo.

Tweede single Sculpting the Exodus is meer darkwave en drone, ligt mij iets minder.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Derde single Vanishing zit qua stijl tussen de andere twee singles in en bevalt ook erg goed. Wellicht landt Sculpting the Exodus binnen de albumcontext ook wel.

avatar van Don Cappuccino
Deze plaat is magistraal. Ik ben normaal niet heel erg van meer grootse en orkestrale instrumentatie, maar op -io is het zo waanzinnig goed gedaan. Het is heel groots, maar tegelijkertijd misschien nog wel intiemer en emotioneler dan haar vorige plaat Reaching for Indigo, die ik ook dit jaar ontdekte. -io is een fenomenaal experimenteel popavontuur dat heel kernachtig vaak klinkt alsof Scott Walker met Julia Holter had samen gewerkt, en dat is een ronduit hemelse combinatie. Vooral Haley doet me deze keer met haar expressieve stijl behoorlijk denken aan Scott Walker, een van de grootste complimenten die ik op zanggebied kan geven.

De plaat neemt je ook echt geleidelijk aan mee naar steeds grotere instrumentale pieken die steeds zwieriger worden. Daar waar aan het begin van de plaat je nog meer in ''songs'' met grijpbare krautrockachtige grooves à la Portishead ten tijde van Third zit op Dogma, begint The Chase je al op het verkeerde been te zetten met ongemakkelijke vocalen en instrumentatie die ook nog doorgezet wordt naar Sculpting the Exodus, om je na deze fase in een dromerige staat te brengen. Vanaf hier is alles zo grandioos, en dat is omdat de plaat als een geheel opbouwt naar deze monumentale stukken. Wanneer je denkt dat Haley niet nóg mooier kan zingen dan wat ze al heeft gedaan, zet ze op Stranger een performance neer waar echt de tranen van in mijn ogen staan en ik eigenlijk woorden te kort kom om te schrijven hoe krankzinnig mooi ik het vind. Daarna word je weer terug op aarde gezet.

Wat een parel is dit. Deze plaat raakt me diep. Wauw.

avatar van madmadder
Stranger Doe even normaal joh, dat nummer is toch niet van deze wereld.

avatar van Edgar18
Don Cappuccino schreef:
Vooral Haley doet me deze keer met haar expressieve stijl behoorlijk denken aan Scott Walker.
Ik blijf maar denken aan Antony Hegarty/ ANOHNI. De stem van Haley Fohr lijkt daar erg op. De associatie met het werk van Scott Walker/ Julia Holter heb ik nog niet zo.

Intrigerend is het album wel, al ben ik er nog niet uit of ik het ook echt mooi vind. Maar, er staan zeker fraaie momenten op. Reden genoeg om hem de komende weken nog een paar keer te luisteren.

avatar van Don Cappuccino
Edgar18 schreef:

Een associatie met Antony Hegarty/ANOHNI snap ik ook compleet, ja. Had zelfs in de meer intense momenten hetzelfde gevoel als bij Lingua Ignota op haar meest melodieuze momenten.

avatar van -SprayIt-
Heb het nu een paar keer geprobeerd, zeker omdat de bovenstaande namen tot mijn favorieten behoren. Toch bij deze plaat geen klik, het voelt wat dweperig en onaf, ik voel het niet helemaal.