Motörhead - Everything Louder Forever (2021)

Alternatieve titel: The Very Best Of

Metal / Rock
Label: BMG

1. Overkill (5:11)
  2. We Are Motörhead (2:21)
  3. Snaggletooth (3:49)
  4. Rock It (3:52)
  5. Orgasmatron (5:23)
  6. Brotherhood of Man (5:14)
  7. In the Name of Tragedy (3:03)
  8. Bomber (3:40)
  9. Sacrifice (3:16)
  10. The Thousand Names of God (4:33)
  11. Love for Sale (4:52)
  12. Killed by Death (4:38)
  13. I'm So Bad (Baby I Don't Care) (3:14)
  14. Smiling Like a Killer (2:44)
  15. Sharpshooter (3:17)
  16. Queen of the Damned (2:40)
  17. Keys to the Kingdom (4:46)
  18. Cradle to the Grave (4:04)
  19. Lost Johnny (4:13)
  20. The Game (3:31)
  21. Ace of Spades (2:45)
  22. Burner (2:53)
  23. Stone Dead Forever (4:52)
  24. Bad Woman (3:16)
  25. Just 'Cos You Got the Power (7:31)
  26. Stay Out of Jail (3:02)
  27. No Class (2:38)
  28. I Am the Sword (4:26)
  29. The Chase Is Better Than the Catch (4:14)
  30. God Save the Queen (3:20)
  31. R.A.M.O.N.E.S. (1:21)
  32. Iron Fist (2:52)
  33. Rock Out (2:06)
  34. Dirty Love (2:54)
  35. Shine (3:09)
  36. Overnight Sensation (4:10)
  37. On Your Feet or on Your Knees (2:34)
  38. I Ain't No Nice Guy (4:15)

met Ozzy Osbourne en Slash

39. Sucker (2:59)
  40. 1916 (3:44)
  41. Choking on Your Screams (3:34)
  42. Motörhead (3:10)
avatar van B.Robertson
De eerste compilatie die rijkelijk put uit de tweede helft van het oeuvre van Motörhead: 1995-2015, met als ondersteuning wat oude klassiekers, waaronder her en der wat verrassende keuzes. Als 2CD, 4LP en 2LP die de helft beslaat straks verkrijgbaar, dus moet ik nog even geduld hebben want dit album moet er wel komen. Staan genoeg favorieten op en ook wel keuzes die ik zou weglaten. Afijn, Phil Campbell en Mikkey Dee mochten er eens beter van worden en ik had op een dergelijk overzicht gehoopt.

avatar van Mssr Renard
Misschien wel interessant om juist die tweede periode in éénmaal op vinyl binnen te halen, zonder al die andere platen op te hoeven sporen.

avatar van B.Robertson
Als je er verder weinig bekend mee bent is de 4LP een goede optie. Als je al die albums vanaf Sacrifice wel hebt weet je wat je mist en dat er straal aan de ballads uit die tijd wordt voorbijgegaan bijvoorbeeld. Enige LP uit die tijd die ik heb is Snake Bite Love, de rest (en ook die) op CD. De 2LP wordt vooral over die tweede periode uitgekleed dus wellicht minder interessant. Als ik zie wat ik anders aan muziek uitgeef zou het een kwestie van 2 mnd. koest houden zijn en die quadruple kan moeiteloos opgehoest worden.

Motörhead - Everything Louder Forever - The Very Best Of (4LP) - Amazon.com Music

avatar van B.Robertson
Het is bijna zover. Heb zonet een pre-order geplaatst bij Large. Wel zin in die 4-LP box al ben ik momenteel niet speciaal in een Motörhead-bui. Is dan vermoedelijk ook de laatste keer dat ik iets van deze band reserveer (of misschien wel aanschaf).

Tijdsduur geïmporteerd van Juno. Track 2 en 3 lijkt er iets mis te gaan maar voor de rest klopt het aardig. Misschien wel de edit-version van Overkill en wat eraan schort wordt later wel gecorrigeerd.

avatar van B.Robertson
Tijdsduur bijgesteld aan de hand van Amazon digital. Ik moest er even inkomen (met name het geluid - want de individuele songs klinken beter op de albums waar ze afkomen) maar deze 4LP is best wel weer genieten. Een fraai vormgegeven uitklaphoes met voor de platen zelf de nodige foto's van inmiddels overleden muzikanten en enige overlevenden. Motörhead is wel wat een 'dodenband' geworden, al worden ze, naargeestig genoeg, in rap tempo ingehaald door Uriah Heep (de overeenkomst is het label Bronze).

Er worden 24 albums op een binnenhoes gepresenteerd, inclusief On Parole en Under Cöver. Die laatste heb ik bewust niet aangeschaft en nu is het te laat want bij mijn reguliere webshops is het album straal uitverkocht. Niet dat dat er veel toe doet want de meeste nummers heb ik wel, maar toch... ... het hiaat van Everything Louder Forever is het ontbreken van een afgevaardigde van On Parole. Dus geen Larry Wallis, laat staan Lucas Fox, op deze compilatie.

De songkeuze is soms wat discutabel voor een 'Very Best Of', waar is bijvoorbeeld publieksfavoriet Killers? Een No Remorse is deze compilatie dan ook niet geworden. Wel een geslaagde opvolger van The Best Of uit 2000. Het album geeft verder een goede dwarsdoorsnede van menig klassieker van Motörhead.

avatar van Mssr Renard
Ga je nu je Heep-avatar vervangen door een Motorhead-avatar, zoals op de hoes? De hoezen lijken op een afstand wel erg op elkaar.

avatar van B.Robertson
Dat kan ik eens overwegen. Wel een geslaagde hoes van Motörhead dit keer en idd. wat dezelfde kleurinvulling.

Mssr Renard schreef:
Ga je nu je Heep-avatar vervangen door een Motorhead-avatar, zoals op de hoes?

Nee, David Coverdale. Die leeft tenminste nog en zit vol positieve energie

Everything Louder Forever speelt inmiddels voor de 3e X. Had er al goed vijf uur opzitten op de dag van release. Van mij had het de edit-version van Overkill wel eens mogen zijn, daarin is No Remorse vrij uniek. Maar eenmaal opgang klinkt het goed die mix van oud en nieuw werk, met het accent op de laatste 20 jaar. Weinig tussenruimte. De songs volgen elkaar in hoog tempo op en de aandacht wordt tot het laatste nummer vastgehouden. Favorieten zijn o.m. Love for Sale, Stay Out of Jail, Rock Out, In the Name of Tragedy, Queen of the Damned, Sucker en van de 'golden oldies' krijg ik nog steeds niet genoeg van Killed by Death en Iron Fist.

Toen het pakket binnen kwam dacht ik dat ze mij de 2LP hadden gestuurd, i.p.v. de 4LP. Niets was minder waar: wat zitten die 4 LP's slim en handig in een lichtgewicht uitvouw verpakking. En het ziet er ook nog eens erg mooi uit! Revolutie van de LP Box hoes door Motorhead!

En ook de geluidskwaliteit van het vinyl valt niet bepaald tegen. Die is een stuk beter dan die van de re-issue van No Remorse.