Sylvie Kreusch - Montbray (2021)

Belgiƫ
Label: Sony

1. Falling High (5:31)
  2. Shangri-La (3:57)
  3. Wild Love (5:23)
  4. Walk Walk (4:51)
  5. Interlude (1:45)
  6. Ending Up Alone (3:15)
  7. All of Me (4:41)
  8. Hear This Choir (0:56)
  9. Haunting Melody (3:15)
  10. Girls (3:56)
  11. Let It All Burn (3:27)
  12. Who Will Fall (Here Into My Arms) (4:15)
avatar van davevr
Ik begin haar echt beter en beter te vinden. Die groeit echt,die nummers zijn wat ruw en onaf en gepolijst tegelijk.

avatar van metalfist
Let It All Burn vind ik echt een fenomenaal goede single, zeker in vergelijking met eerder werk. Op haar (officiële?) Youtube kanaal staan nog een aantal nummers van op deze plaat, dus binnenkort maar eens wat meer checken.

Sylvie Kreusch is absoluut van het beste wat popmuziek dezer dagen te bieden heeft in ons land.
Ik zag ze deze zomer al live, het is enkel wachten op de doorbraak die er sowieso gaat komen na de release.

avatar van Lambchop

Ze is dan ook Belgisch.

avatar van Lambchop
Amaiiii

avatar van Grizzly Bear
Nu net aangezet, en op het eerste gehoor doet het me soms denken aan Lana Del Rey, als compliment. Gisteren las ik over haar in OOR en dacht nog: die zal (als ex van) wel niet met Balthazar touren, al zou het muzikaal goed aansluiten. Ik zie dus net dat ze in het voorprogramma staat... Kortom: gaan we zien in Amare binnenkort.

avatar van -SprayIt-
Uitermate leuk plaatje dit. De laatste dagen regelmatig de revue laten passeren en elke keer weer verrassend, fris en sprankelend. Mooie ontdekking!

avatar van metalfist
Grizzly Bear schreef:
Haar ex speelt zelfs even mee in de videoclip van Let It All Burn.

metalfist schreef:
Haar ex speelt zelfs even mee in de videoclip van Let It All Burn.

Ex?!...

avatar van henrie9
Een der sfeervolste gebrokenhartplaten van 2021 is die van Sylvie Kreusch. Sylvie slaagt erin de harde emotionalteit van de breuk met lief Maarten Devoldere van Balthazar op een rijtje te zetten in het Normandische Montbray. In plaats van een breakupplaat transformeert 'Montbray' zich geleidelijk in persoonlijke 'healing'.

Hiermee is de groei van Sylvie, ooit achtergrondzangeres, definief geconsolideerd als zwoele frontvrouwe. Al twijfelt ze soms nog over haar verworven leadership, dit gaat haar zoveel beter af. Als terugbladerend in een heel persoonlijk dagboek, ontrolden zich haar prachtige mystieke songs, daar in en door de natuur van Montbray. Sylvie Kreusch, verknochte Bowie-fan, nu tegelijk zwevend in hetzelfde dromerige, sensuele universum als Amatorski, Won Ton Ton en Charlotte Gainsbourg. Boosheid, woede en tranen werden losgelaten en uiteindelijk omgezet in een warme atmosferische stand-upplaat van topklasse. Hoor aan de ene zijde van het spectrum de woede, mét gelatenheid in de video van 'Let It Burn', daar aan het kolkende water nabij de Mont Saint Michel. Beleef aan de andere zijde in dezelfde wateren de mysterieuze passie van -zie ook hier zeker de video!- 'Wild Love'. Gevoelens van tristesse en de soms tegengestelde opwindende scores gaan tegen elkaar in, gaan op en neer, zoeken altijd weer naar liefde. Soms helpt daarbij zelfs, trouw en blaffend, de hond, positief en krachtig , in 'Walk Walk'.

Meeslepend catchy album. Sylvie Kreusch communiceert met zonder meer schitterende, heerlijk gedempte popsongs. Laat Maarten Devoldere dus maar gerust, Sylvie heeft zichzelf helemaal teruggevonden! Fonkelend nieuwe ster aan het firmament.

gerre schreef:

Klinkt lekker maar beste op pop gebied?
Dat lijkt me niet, deze dame lijkt heel erg op Lana del Rey, als we het dan over pop hebben dan is Lana de ongekroonde koningin

avatar van henrie9
Grootfaas schreef:

Klinkt lekker maar beste op pop gebied?

Volgens mij heeft Gerre het over 'van het beste', daar hoort uiteraard Lana wel bij. Doet me trouwens terugdenken aan Lana's beginperiode, toen had ook zij, jammer, wel wat moeite om haar plaats vooraan in het poppeloton erkend te zien.

Ik had het ook over...ons land.
Lana is mijn ding niet. Te zeurderig en na een tijdje toch ook ééntonig. Ik zie en hoor ook geen enkele link, mijn excuses. Wellicht maken mensen die vergelijking omdat Lana superbekend is.

Ah I see.
Maar Lana of niet, ik vind het een mooi debuut van Sylvie. En nee hoor ik maak niet de vergelijking omdat Lana bekend is (ik luister meer naar de wat minder bekende muziekjes) maar ik zie overeenkomsten.

avatar van Monsieur'
Zij mag vaker uit elkaar gaan. Schitterende Franse plaat, helemaal de stemming en genre waar ik de laatste tijd verzot op ben. Sensueel, ritmisch, lief maar ook broeierig en boos is Sylvie op Montbray.

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Monsieur' schreef:

Ex?!...
Ze zijn in 2019 uit elkaar gegaan, maar ze zijn nog steeds bevriend.

CHIEP schreef:
Ze zijn in 2019 uit elkaar gegaan, maar ze zijn nog steeds bevriend.

Hoe ongemakkelijk om Let It All Burn te spelen waar Devoldere gewoon bij staat haha! Ook al speelt 'ie in de clip, schaamteloos wel.

avatar van SilverGun
Walk Walk staat echt meerdere keren per dag op, heeerlijke track

avatar van Pinsnider
Ik had het ook over...ons land.

Goed zo Gerre, pak ze, die Lana-dwepers.
Dit is gewoon een paar klassen leuker en genietbaarder. Wat een ontzettend toffe sfeer en wat een heerlijke luisterervaring!!!

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Sylvie Kreusch - Montbray - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Sylvie Kreusch - Montbray
De Belgische muzikante Sylvie Kreusch verwerkt op Montbray het einde van een liefdesrelatie, maar doet dit met een zwoele, dromerige en broeierige popplaat, waar de vonken maar van af blijven vliegen
Montbray is mijn eerste kennismaking met de muziek van de Belgische muzikante Sylvie Kreusch en het is een imponerende kennismaking. Montbray sleept je vanaf de eerste noten mee naar zwoele oorden en zorgeloze tijden. De Belgische muzikante sluit aan bij de grote popprinsessen, maar geeft haar muziek ook een Europees tintje. Montbray klinkt als een meesterwerk van Serge Gainsbourg, als Lana Del Rey die Los Angeles heeft verruild voor Parijs en als de soundtrack bij zwoele Franse films uit de jaren 70. Sylvie Kreusch verleidt met haar debuutalbum meedogenloos, maar ze heeft haar songs ook volgestopt met avontuur. Prachtplaat!

De naam Sylvie Kreusch deed bij mij eerlijk gezegd niet direct een belletje rinkelen, maar in België timmert ze inmiddels al heel wat jaren met succes aan de weg. Eerst als frontvrouw van de band Soldier’s Heart, later met Warhaus, het project van Balthazar’s Maarten Devoldere, en hierna ook als solomuzikante. Het is me bijna allemaal ontgaan, maar sinds mijn eerste beluistering van haar vorige maand verschenen solodebuut ben ik helemaal bij de les.

Montbray van Sylvie Kreusch is immers een geweldige popplaat, die niet onder doet voor de albums van de grote popprinsessen van het moment. Op haar debuutalbum bezingt Sylvie Kreusch de pieken en de dalen van de liefde. Haar relatie met de eerder genoemde Maarten Devoldere liep op de klippen, maar Montbray is zeker geen van melancholie overlopend breakup album.

Montbray opent prachtig met het sfeervolle Flying High, waarin Sylvie Kreusch me in eerste instantie wat aan Lana Del Rey doet denken, maar vervolgens al snel transformeert in een zwoel Frans zuchtmeisje, dat vervolgens weer transformeert in een gelouterde popprinses. De openingstrack van Montbray is er een vol zoete verleiding, maar het is ook direct duidelijk dat Sylvie Kreusch zich niet zomaar in een keurslijf laat dwingen.

In de openingstrack van haar album is de muziek van de Belgische muzikante zwoel en dromerig, maar de muziek van Sylvie Kreusch is ook direct spannend. Flying High is een grootste openingstrack, die de toon zet voor de rest van het album. Het is een album dat vaak zwoel of zelfs sensueel klinkt, maar onder het suikerlaagje dat Sylvie Kreusch om haar songs heeft gesmolten, is veel moois en interessants te horen.

De avonden en nachten zijn momenteel in Nederland verboden terrein, maar de muziek van Sylvie Kreusch komt juist tussen 17 en 5 uur tot leven. Ik noemde hierboven Lana Del Rey als vergelijkingsmateriaal en dat is een associatie die veel vaker op komt bij beluistering van Montbray. Net als Lana Del Rey slaagt Sylvie Kreusch er in om haar songs van zwoele en broeierige lagen te voorzien, maar is er ook altijd een wat onderkoelde laag.

Waar Lana Del Rey de muziek van Los Angeles maakt, is Montbray meer Europees. Los Angeles wordt verruild voor Antwerpen, Gent en Parijs, met in de laatste stad hier en daar een uitstapje richting Amanda Lear. Montbray doet denken aan zwoele Franse films, aan zorgeloze zomers, aan broeierige nachten en aan talloze andere verleidingen, maar het album laat zich ook beluisteren als een verzameling prachtige luisterliedjes, die keer op keer prachtig zijn gearrangeerd en geweldig worden gezongen.

Montbray is het perfecte album om de avond lockdown van het moment mee in te kleuren en hoe vaker ik naar het debuut van Sylvie Kreusch luister, hoe beter het wordt. Sylvie Kreusch is op Montbray de muze die Serge Gainsbourg nooit heeft gehad, maar waarvan hij wel altijd is blijven dromen.

Het debuut van de Belgische muzikante is een album dat je vanaf de eerste noten vastgrijpt en meesleurt naar andere tijden. Het is groots en meeslepend, maar ook intiem en klein. Montbray is een album dat makkelijk van kleur verschiet en je daarom maar blijft verbazen. In België weten ze het al lang, maar ach wat is deze Sylvie Kreusch goed. Erwin Zijleman