Barbara Pravi - On N'Enferme Pas les Oiseaux (2021)

Frankrijk
Label: Capitol

1. Voilà (2:57)
  2. Le Jour Se Lève (3:01)
  3. Interlude (1:26)
  4. L'Homme et L'Oiseau (3:35)
  5. Saute (3:33)
  6. Je L'aime, Je L'aime, Je L'aime (3:21)
  7. La Vague (3:05)
  8. La Femme (3:06)
  9. Mes Maladroits (3:43)
  10. La Ritournelle (4:37)
  11. Prière pour Rester Belle (4:44)
Frankrijk zou in 2020 Tom Leeb naar het Songfestival sturen met het nummer Mon Alliée (The Best in Me), een nummer dat het in de polls en bij de bookmakers niet best deed en daarmee leek Frankrijk af te stevenen op alweer de onderste regionen qua eindklassering, samen met Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Allemaal automatische finalisten, maar echt profiteren doen ze daar al jaren zelden van. Italië vormt daarop de positieve uitzondering.

Maar in 2020 werd het Songfestival afgelast, voor het eerst in z'n bestaan, en er werd in Frankrijk besloten dat Barbara Pravi in 2021 zou gaan. Barbara was tijdens de nationale voorronde al een grote favoriet en ze had het winnende nummer van het Junior Songfestival geschreven. Zou ze de nationale finale gaan winnen en voor Frankrijk ook het Songfestival in Rotterdam gaan winnen?! Het zouden dan drie winsten op rij worden.

Die nationale finale was een eitje en haar kansen voor Rotterdam waren hoog. Alleen was daar Måneskin uit Italië die er met de winst vandoor ging en Barbara werd tweede.

Zelf schijnt ze daar niet erg mee te zitten, want ze ziet het als een mooie lancering van een internationale carrière en ze hoopt het Franse chanson weer op de kaart te zetten. Ik denk dat ze daar in beide gevallen in geslaagd is.
Uitverkochte concerten in Europa (ook in Nederland) en nu haar debuut, na enkele EP's.

En wat voor een debuut! Opener Voilà waarmee ze haar land naar de tweede plaats in Rotterdam zong kennen we wel: nog steeds een prachtig nummer in de traditie van Edith Piaff, maar er staan nog tien andere geweldige nummers op. Nummers die ik vaak nog sterker vind en me eigenlijk zeer positief wisten te verrassen. Ja, ik schatte wel in dat dit een prima album zou gaan worden, maar dat ze me zo in haar greep zou krijgen?! Nee, dat was wel even een zeer leuke surprise.

Hoe krijgt ze dat voor elkaar? Allereerst is het niet zo dat we elk keer een soort Voilà te horen krijgen. Het album gaat alle kanten op, maar blijft ook heel duidelijk een geheel waar het Franse chanson centraal blijft staan. Hier en daar klein gehouden, en af en toe juist vrij theatraal en vooral orkestraal.

On N'Enferme Pas les Oiseaux klinkt fris en wordt gedragen door de werkelijk schitterende zang van Barbara. Speels weet ze maatschappelijke boodschappen voor het voetlicht te werpen en doet dat op een zwoel, poëtische manier. Wees jezelf en doe waar je in gelooft lijkt de rode draad van het album.

Romantiek, chansons en een vleugje wereldmuziek (Saute) zorgen ervoor dat je plaatsneemt in een carrousel welke zijn rondje draait en je doet verlangen naar nog een paar rondes extra. Voor je het weet ben je verslaafd aan het gebodene. Mij is het overkomen, ik ben benieuwd wie volgt.

avatar van Film Pegasus
Wat een mooi album! Ik was meteen verkocht door Voilà. Ik hoorde het nummer onlangs nog eens terug en legde de link niet met Eurosong. Het is dan ook een tijdloos nummer. Barbara Pravi doet me meteen denken aan de Franse chansons van de jaren '50 en '60. En dan bedoel ik vooral de songs zelf. Wat een elegantie! Echt heerlijk om te horen. De productie is er ook in geslaagd om die traditionele nummers fris en hedendaags te late klinken, zonder afbreuk te doen aan de nummers zelf. Het blijven nostalgische Franse nummers maar dan in het heden gezongen. Het hele album klinkt trouwens zo, dit is absoluut geen excuus om een Eurosonghit verder te verkopen en het album dan maar op te vullen tot er een volledig album is.

Zeer aangename verrassing!

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Barbara Pravi - On N'Enferme Pas les Oiseaux - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Barbara Pravi - On N'Enferme Pas les Oiseaux
Barbara Pravi, ja die van het Eurovisie Songfestival, overtuigt met songs die stevig zijn beïnvloed door het Franse chanson uit het verre verleden en imponeert met een sensationeel goede stem

Voilà van Barbara Pravi was onbetwist de beste songs tijdens het afgelopen Eurovisie Songfestival, maar het was voor mij geen reden om naar haar debuutalbum te luisteren afgelopen zomer. Dat blijkt een gemiste kans, want de Franse muzikante overtreft de song die haar bijna de winst opleverde in Rotterdam tien keer met speels gemak. Barbara Pravi vertolkt op haar debuutalbum het Franse chanson zoals de grote Franse zangeressen uit de vorige eeuw dat deden en ze doet dat met net zoveel emotie als precisie. Het levert een prachtig album op, dat de liefde voor het traditionele Franse chanson onmiddellijk op laat bloeien. Indrukwekkend album.

Dankzij het uitstekende tv-programma CHANSONS! van Matthijs van Nieuwkerk en Rob Kemps staat het Franse chanson momenteel in Nederland volop in de schijnwerpers. In de eerste aflevering, waarin Édith Piaf centraal stond, kwam ook Barbara Pravi voorbij.

Barbara Pravi deed dit jaar mee aan het Eurovisie Songfestival en werd met Voilà tweede achter een stel weinig opzienbarende Italiaanse rockers. Voilà was met afstand het mooiste liedje van de afgelopen editie van het Eurovisie Songfestival, maar ik vond het ook net wat teveel Édith Piaf.

Afgelopen zomer verscheen het debuutalbum van Barbara Pravi, On N'Enferme Pas les Oiseaux. Het album opent met het inmiddels bekende Voilà, dat prachtig ingetogen opent en naarmate het einde nadert helemaal los gaat. Na Voilà wordt het wat mij betreft alleen maar mooier en hoor je pas echt hoe goed Barbara Pravi is.

De afgelopen decennia zijn we overspoeld met Franse zuchtmeisjes die zich slechts in zeer beperkte mate hebben laten inspireren door het Franse chanson en hiernaast was er Zaz, die het Franse chanson weliswaar weer op de kaart zette, maar zich ook met grote regelmaat buiten de vaste kaders van het Franse chanson begaf.

Barbara Pravi doet dat veel minder en eert op On N'Enferme Pas les Oiseaux nadrukkelijk het Franse chanson, zoals dat in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw werd gemaakt. Met het al eerder genoemde Voilà eert de muzikante uit Parijs nadrukkelijk haar grote voorbeeld Édith Piaf, maar het debuutalbum van Barbara Pravi blijft hier gelukkig niet in hangen.

On N'Enferme Pas les Oiseaux is een veelzijdig album, dat zich laat beluisteren als een tocht langs de geschiedenis van het Franse chanson, met hier en daar een eigentijds uitstapje. Dat eigentijdse uitstapje kan een korte flirt met pop zijn of een chanson dat is verrijkt met Arabische klanken (Barbara Pravi heeft Iraanse (en Servische) wortels), maar over het algemeen genomen blijft Barbara Pravi toch dicht bij het traditionele Franse chanson.

De meeste songs op het album beginnen met ingetogen pianoklanken en de geweldige stem van de Franse muzikante, die na verloop van tijd gezelschap krijgen van rijke orkestraties met de nodige strijkers.

Ik vind de instrumentatie persoonlijk het mooist wanneer wordt gekozen voor behoorlijk ingetogen klanken, want de stem van Barbara Pravi is van een bijzondere schoonheid en verdient alle ruimte. Aan de andere kant krijgt deze stem ook iets zwierigs wanneer de strijkers en blazers aanzwellen en de piano aangenaam kabbelt en dat heeft wat.

On N'Enferme Pas les Oiseaux klinkt prachtig, maar het is uiteindelijk vooral de stem van Barbara Pravi die haar debuutalbum flink de hoogte in tilt. De Franse muzikante kan prachtig fluisteren en praten, kan met heel veel gevoel en precisie zingen, maar kan ook flink los gaan, zoals dat af en toe hoort in het Franse chanson.

Ik heb het debuutalbum van Barbara Pravi de afgelopen zomer laten liggen omdat Voilà geen onuitwisbare indruk had gemaakt, maar ik ben zeer onder de indruk van een album dat je decennia mee terug neemt in de tijd en het romantische Parijs in sleurt.

Door het tv-programma van Matthijs van Nieuwkerk en Rob Kemps was mijn interesse in het Franse chanson weer flink aangewakkerd en komen oude helden weer met enige regelmaat uit de speakers. Barbara Pravi misstaat met haar veelzijdige debuut geen moment tussen deze oude helden en dat is razend knap. Erwin Zijleman