Mathias Eick - When We Leave (2021)

Noorwegen

5. Arvo (5:30)
  6. Playing (5:20)
  7. Begging (4:47)
avatar van Mssr Renard
Eerste single 'Caring' klinkt veelbelovend. Meer van hetzelfde, maar dat is het geval van Mathias Eick geen probleem. Aan de titels van de songs te zien, is er weer een conceptueel thema dat de songs verbindt.

Ik zal deze denk ik (net als de andere platen) graag op vinyl in huis willen halen. ECM-platen klinken ook altijd perfect!

avatar van Broem
De 2 vrijgegeven nummers inmiddels ook geluisterd en kan niet anders zeggen dat deze Mathias Eick de juiste snaar (of toon liever gezegd) weer weet te raken. Man kan betoverend mooi spelen en de arrangementen klinken altijd prachtig verzorgd. Zoveel detail en prachtig in balans. Luister ook (bedoel de vrijgegeven nrs) naar dat prachtige slagwerk. Earcandy. Nog even geduld op de release maar ook hier op vinyl Mssr Renard

avatar van Mssr Renard
Vinyl via ECM bestellen vind ik niet zo erg/duur. Het is alleen de britse jazz die ik voorlopig niet koop. Misschien als de Brexit weerbis teruggedraaid.

Tweede single (Caring) wel voorbij zien komen, maar (nog) niet gehoord. Er komt trouwens wel heel veel tegelijk uit nu (Bremer McCoy, Gov't Mule, Tedeschi Trucks Band, Joanne Shaw Taylor, Matthias Eick). Post-lockdown releases, zeg maar.

Maar goed, deze Eick gaat zeker hier in huis komen. Mijn vrouw is er ook gek op.
Het vinyl is trouwens pas per de Lente beschikbaar, dus dat is nog wel wat langer wachten. Tot die tijd toch maar streamen.

avatar van Mssr Renard
De slagwerker (Helge Norbakken) heb ik ook bij Daniel Hersedal gezien. Een erg aparte man, die een bijzondere stijl er op na houdt. Hij gebruikt ook zijn stem tijdens het trommelen en tingelen. Hij speelt op autovelgen en afrikaanse trommels en weet ik wat. Erg gaaf!

Eerste oordeel: 4,5*

De band van Eick is hiet extra uitgebreid met pedalsteelgitaar. De toon van de nummers is overwegend positief en optimistisch. Tel daarbij op prachtige piano- en vioolpartijen en uiteraard de erg verzorgde composities en arrangementen van Eick, en we hebben hier weer een erg goede plaat.

Mooiste nummer is vooralsnog Arvo welke langzaam op gang komt met alleen de stem van Mathias en langzaam aan komen alle instrumenten erbij (basgitaar, piano, een keyboard, viool, de twee drummers) tot er weer een rustpunt komt en de stem van Mathias samenklinkt met een pedalsteelgitaar, een viool, waarna de piano op de lage toetsen en de basgitaar me toch een vette riff neerzetten, waarna de viool, de trompet en de pedalsteelgitaar om elkaar heen dansen met solo's maar het is geen gevecht, het is een samenspel, dat toewerkt naar een crescendo waarvan je echt van steen moet zijn, om niet tot tranen toe geroerd te zijn. Wat mij betreft het allermooiste nummer dat ik in jaren heb gehoord. Fabeltastisch. Alleen al deze song is verplichte kost.

Bonuspunten voor de uitstekende tijdsduur van de plaat.

avatar van Mssr Renard
En deze ohmusica, tranen van ontroering en kippenvel. Ook een echte hoofdtelefoonplaat.

avatar van Broem
Deze Mathias Eick is toch wel een hele goeie Man leverde de afgelopen jaren een aantal fantastische albums af. Kenmerkend is de fantastische, fluweelzachte productie van zijn albums. Denk dat hij het woord ‘subtiel’ heeft uitgevonden. Kan haast niet anders. Alles instrumenten staan in dienst van elkaar en het vloeit zo lekker ineen. Erg knap. Luistermoe worden van zijn muziek is onmogelijk. Ik moet zeggen dat ik dit vaker ervaar bij Scandinavische jazzmuziek. Vaak uitgegeven op het ECM of ACT label. Laidback is misschien te goedkoop maar wat een klasse. Ook op dit album die zijdezachte composities die mijn oren weten te strelen. I luv it.