Lil Nas X - MONTERO (2021)

Pop / Hip-Hop
Label: Columbia

1. Montero (Call Me by Your Name) (2:17)
  2. Dead Right Now (3:41)
  3. Industry Baby (3:32)

met Jack Harlow

4. That’s What I Want (2:23)
  5. The Art of Realization (0:24)
  6. Scoop (2:54)

met Doja Cat

7. One of Me (2:41)

met Elton John

8. Lost in the Citadel (2:50)
  9. Dolla Sign Slime (2:25)

met Megan Thee Stallion

10. Tales of Dominica (2:26)
  11. Sun Goes Down (2:48)
  12. Void (4:08)
  13. Don’t Want It (2:10)
  14. Life After Salem (3:30)
  15. Am I Dreaming (3:03)

met Miley Cyrus

avatar van Flipm0de
Niet vaak geinteresseerd in pop albums, maar met alle hype rond deze man toch wel even de moeite genomen om het een spin te geven.

Montero en Industry Baby zijn lekkere pop tracks en bijbehorende video's zijn nog beter. Heerlijk om te zien hoe mensen zo snel op hun teentjes getrapt zijn.

Het nummer met Elton en die met Megan zijn ook best prima, maar verder niet een heel spannend album, al ook zeker niet slecht.

MONTERO > Certified Lover Boy

avatar van Kos
Kos
Wat een ellende is dit.

avatar van Michiel Cohen
Volgens mij weet hij niet helemaal wat hij wil. Het is van alles wat.

avatar van S1998
Ondanks dat Lil Nas X tot de meest gestreamde artiesten van dit moment behoort (nr. 6 van de wereld op Spotify), staan hier verassend weinig reviews van zijn debuutalbum. Zonde, want dit is echt een geweldige plaat!

Lil Nas X is zo divers en weet zo veel verschillende stijlen te combineren; pop, R&B, hiphop, rock en country. Het is echt van alles door elkaar zonder dat het irritant of onsamenhangend wordt. Ook de teksten en videoclips zijn steengoed (en zorgen natuurlijk voor de nodige commotie in het conservatieve Amerika).

Hoogtepunten van dit album: Dead Right now, Industry Baby, Thats what I want, Tales of Dominica, Void en Am I dreaming (met Miley Cyrus).

Dit album staat dus vol met (potentiële) hits! Persoonlijk één van de beste albums van 2021 (so far)…

avatar van bommel
Ik hou helemaal niet van Hip-Hop, maar dit is zeer gevarieerde muziek. Ga er ervoor zitten en een dag later ben je verkocht.

avatar van S1998
Deze man had zoveel potentie en talent, zoals blijkt op dit album. Tegenwoordig heeft Lil Nax X echter andere prioriteiten; namelijk het aanbidden van Satan en andere godslastering, getuige zijn laatste videoclip.

Hij bewandelt hiermee dezelfde duistere weg als Sam Smith. Jammer…

S1998 schreef:

Hij bewandelt hiermee dezelfde duistere weg als Sam Smith. Jammer…

1. Satan is een fictief sprookjesfiguur
2. Wanneer een religie continu een groep (lees; homoseksuelen) buitensluit en ridiculiseert is dat prima, maar wanneer de artiesten in kwestie het script omdraaien is het ineens een probleem?
3. Sam Smith daagt zich artistiek momenteel uit. Dat staat niet gelijk aan een 'duistere weg bewandelen' omdat de gekozen richting jou niet smaakt.

1. Satan is een fictief sprookjesfiguur

Sorry, maar dat is echt belachelijk. Er zijn 1000 artistieke manieren te bedenken om je ongenoegen te uiten of anderszins te strijden voor inclusie en gelijkheid (Born This Way, om maar wat te noemen) zonder een hele religie belachelijk te maken. Wat Lil Nas X de afgelopen tijd doet, is gewoon walgelijk en enkel bedoeld om zo veel mogelijk geld te verdienen.

Overigens zeer benieuwd hoe de reacties waren geweest als een andere religie dan het Christendom, onderwerp was geweest van dergelijke muziek(video’s).

Er zijn wel meer artiesten die in dit vijvertje vissen (Doja Cat bijvoorbeeld), maar wanneer artiesten die ik waardeer zo ver gaan, vind ik dit gewoon erg zonde.

S1998 schreef:

Dus een religie staat het vrij om mensen uit te sluiten, belachelijk te maken, en te prediken dat een bepaalde groep mensen een zonde begaan simpelweg door te bestaan, maar wanneer die groep op, in dit geval, humoristische wijze terugslaat dan sta je in het harnas? Beetje selectief vind je niet?

En het is toch logisch dat een westerse artiest die is opgegroeid met het Christendom wat te zeggen heeft over het Christendom ipv een andere religie waar hij amper wat mee te maken heeft?

Je kan het niks vinden, en dat staat je vrij, maar die selectieve verontwaardiging slaat nergens op. Er worden doorgaans tal van onderwerpen op de hak genomen in de kunst. Religie zou hierin geen vrij spel mogen hebben, zeker niet als deze namelijk wel erg goed is in het uitdelen en het opdringen van zijn boodschap.

Overigens ook frappant dat artiesten niets schijnen te mogen met dit onderwerp maar we duivels en demonen in tal van horrorfilms en games mogen zien langskomen en dan hoor je geen kraai.

avatar van S1998
Begrijp deze gedachtegang totaal niet. Gelukkig zijn er nog genoeg artiesten die wel iets nuttigs met hun talent doen! Denk niet dat wij eruit komen.

S1998 schreef:

Een duivel als symboliek gebruiken heeft niks te maken met een religie belachelijk maken.

En sinds wanneer zorgt een duivel in je videoclip voor meer geld? Dat is echt op niks gebaseerd. If anything, zou ik het tegenovergestelde zeggen omdat Amerika vol met overgevoelige Christenen zit.

Lil Nas X maakt hier echt een artistieke keuze. Dat lijkt mij zeer nuttig. Enkel sluit het niet aan op jouw persoonlijke belevingswereld. De wereld draait niet om een groep hypersensitieve Christenen die zich zo snel aangevallen voelen.

Overigens, inderdaad, als het er ook maar een beetje op leek dat hij de profeet belachelijk maakte, dan waren de reacties nog extremer. Dus? Wat is je punt?

Arrie schreef:

Hoe extremer, hoe meer verontwaardiging. Mensen praten erover en gaan de nieuwe clip checken. Meer aandacht voor z’n nieuwe single en album.

Sam Smith deed het ook. Toen z’n goede muziek niet meer zo goed scoorde, kwam hij met vreselijke nummers als Unholy. En met succes; want hij was weer helemaal (TikTok) trending. Daarmee veranderde z’n hele image; van getalenteerde zanger naar een man die met duivelsoren rare dingen doet on stage.

Blijkbaar vinden mensen het leuk, dus prima. Maar ik koop z’n platen of streams niet meer. That’s all

avatar van Arrie
Unholy maakt op geen enkele manier religie belachelijk. Hij zingt over een man die vreemdgaat, noemt dat 'unholy' omdat dat immoreel is, en beeldt die titel in de clip uit met duivelsoortjes.

Als Christenen daar al over lopen te janken, kunnen we wel de helft van de popmuziek cancellen.

Ik vermoed dat Unholy gewoon scoorde omdat het een tof nummer is. En wat duivelsoortjes in een clip gaat je echt de aandacht niet brengen, hoe boos de gristenen ook worden.

Trouwens, het is 2024, wat Lil Nas X en Sam doen is op geen enkele manier meer schokkend of extreem te noemen. Misschien vijftig jaar geleden...

avatar van Arrie
Doja Cat heeft er trouwens ook gewoon veel luisteraars mee verloren. Dit soort dingen liggen in de VS nog steeds gevoelig en hoef je echt niet te doen uit commerciële overwegingen.

Arrie schreef:

Kijk voor de grap eens filmpjes van zijn recente tour. Je zal snappen wat ik bedoel.

Arrie schreef:

Dus hoe verder we in de tijd gaan hoe extremer muziek(video’s) moeten worden?

Ik ben zelf behoorlijk openminded (al zeg ik het zelf haha). Maar bij dit soort mensen denk ik: ‘ WAAROM’?

avatar van Arrie
Je klinkt echt totaal niet openminded, sorry dat ik het zeg.

Lil Nas X geeft een lapdance aan een duivelsfiguur. Is dat nou echt extreem?

S1998 schreef:

Ik snap niet wat je bedoeld eerlijk gezegd? Zojuist even de beelden opgezocht. Daarnaast zijn de dingen in een tour toch überhaupt toch alleen voor mensen die al een kaartje hebben gekocht dus hoe levert dit hem dan meer aandacht op?

catdog schreef:

Zoek op TikTok ‘ Sam Smith old vs new’. Je ziet precies wat ik bedoel.

Arrie schreef:
Je klinkt echt totaal niet openminded, sorry dat ik het zeg.

Lil Nas X geeft een lapdance aan een duivelsfiguur. Is dat nou echt extreem?

Hij heeft wel meer van dergelijke acties uitgehaald he

S1998 schreef:

Zoek op TikTok ‘ Sam Smith old vs new’. Je ziet precies wat ik bedoel.

Nee ik snap niet wat je bedoeld. Ik zie alleen iemand die, naar eigen zeggen, een eetstoornis had en niet lekker in zijn vel zat versus iemand die zich goed voelt in hun lijf en durft te experimenteren met wat looks en draagt waar ze zich lekker in voelen. Mis ik verder nog iets dan?

Hij heeft wel meer van dergelijke acties uitgehaald he

En dat is allemaal erger dan wat Linda Blair al in 1973 deed?

avatar van S1998
Ja oke, dan begrijp je mij niet inderdaad. Het gaat mij uiteraard niet om hen gewicht. Maar wel in de manier waarop hij op het podium stond voor en ná Unholy. Als jij het mooi vindt, oke. Maar ik voel vooral medelijden

S1998 schreef:
Maar ik voel vooral medelijden

En dan vind je jezelf openminded? Serieus?

S1998 schreef:

Artiesten ontwikkelen zich. Hoeveel verschillende fases heeft Lady Gaga wel niet gehad? Of Madonna? Of moest Sam zich voor altijd in een rol blijven houden waarin ze zichzelf niet prettig bij voelden simpelweg omdat het grote publiek ze liever op één bepaalde manier hebben?

avatar van S1998
Ontwikkeling is altijd goed. En een mindere fase of een ‘flop era’ hoort er ook bij. Maar ik heb jullie uitgelegd hoe dit op mij overkomt en welke gevoelens dit bij mij oproept. Moet kunnen toch?

Wellicht dat ze in de toekomst weer een andere richting inslaan, waar ze ook mij weer mee kunnen entertainen.

Arrie schreef:

En dan vind je jezelf openminded? Serieus?

Hen komt op mij niet echt happy over met zn nieuwe zelf. Maar goed, ik ben ook maar een buitenstaander

S1998 schreef:

Ja allemaal prima, maar ik ben nog steeds geen snars wijzer hoe die beelden en hoe ze zich nu uitten religie belachelijk zou maken?

Ik zie ook nog steeds niet in, om terug naar Lil Nas X te keren, hoe wat hij doet erger is dan wat al tig keer gedaan is door andere artiesten en al meer dan 60 jaar in horror films door acteurs uitgebeeld wordt.

Op dit album speelde hij er ook al mee getuige de video voor MONTERO maar toen had je er geen problemen mee getuige je 3.5* maar nu ineens wel? Wat is er dan zo erg dat ie nu doet? Ik heb de video net bekeken en het is ongelofelijk tam allemaal. Dan vind ik de video van Like a Prayer bijna nog ‘groffer’

Maargoed, ik ben bang dat we er toch niet uitgaan komen.

avatar van GrafGantz
S1998 schreef:
Ik ben zelf behoorlijk openminded

Dank hiervoor, in tijden niet zo gelachen.

catdog schreef:

En ik maar denken dat het om Montero ging. Ik ga even op zoek.

avatar van Arrie
Oké de clip van J Christ eens bekeken. Erg toffe clip, nu begrijp ik de controverse nog minder.