Orchestral Manœuvres in the Dark - Architecture & Morality - The Singles (2021)

Pop / Electronic
Label: Universal

1. Souvenir (3:36)
  2. Motion & Heart [Amazon Version] (3:07)
  3. Sacred Heart (3:30)
  4. Souvenir [Demo] (4:18)
  5. Choir Song [Rough Mix] (3:42)
  6. Motion & Heart [Live at Drury Lane, 1981] (3:12)
  7. Joan of Arc (3:48)
  8. The Romance of the Telescope (Unfinished) (3:20)
  9. Joan of Arc [Live at Drury Lane, 1981] (3:36)
  10. Joan of Arc [Rough Mix] (2:55)
  11. New Song [Georgia Demo] (3:35)
  12. She's Leaving [Demo] (4:17)
  13. Maid of Orleans (The Waltz Joan of Arc) (4:12)
  14. Navigation (2:57)
  15. Sealand [Demo] (3:04)
  16. Submarines (3:19)
  17. Maid of Orleans [Demo] (3:18)
  18. Joan of Arc (Maid of Orleans) [Live at Drury Lane, 1981] (3:35)
avatar van vigil
Voor de fans

Voor mij dus

avatar van Premonition
Vreemde release, naar mijn weten had het album maar 3 singles; Joan of Arc, Souvenir en Maid of Orleans.
Had er dan een demo van The New Stone Age op gezet, was ik meer geïnteresseerd geweest. Wie de remaster heeft, hoeft hier naar mijn mening niet naar te kijken....

avatar van dazzler
Het plaatje was pas echt volledig geweest met de 10" versie van Souvenir en de nog nooit op CD verschenen 7" versie van She's Leaving. Ik vond ooit een vijftal demo's die op YouTube circuleerden en ik vraag me af in hoeverre het op deze CD's om dezelfde opnames zal gaan. Sealand was daar toen niet bij, dacht ik . De live versies zijn aardig om in audio format te bezitten maar niet de belangrijkste reden waarom ik dit presentje voor de fans ga kopen. Choir Song lijkt mij een vroege versie van Souvenir (met de koor loops) en Submarines doet als titel denken aan een vroege sketch voor Dazzle Ships.

Nog op Youtube is de zogenaamde [pitch corrected] versie van She's Leaving terug te vinden. De albumversie zou namelijk iets versneld geweest zijn. In de Souvenir (2019) deluxe box kan je outtakes als Unused (1980), Nice Ending (1981), Brand New Science (1981), Unreleased Idea (1981) en Untitled II (1981) terugvinden die allemaal uit de voorbereidingsfase van Architecture & Morality (1981) stammen. De remaster uit 2003 geeft ons daar bovenop nog een demo van Telegraph uit de A&M sessies en het nummer Gravity Never Failed dat in 1988 als bonustrack op de 12" single van Dreaming opdook.

Interessant om mee te geven is dat de vinyl versie van deze aan de 40ste verjaardag van het album gelinkte release drie schijven telt. De eerste zes titels staan op een vinylplaat in een deluxe hoes van Souvenir, de volgende zes in een hoes van Joan Of Arc en de laatste zes in een Maid Of Orleans hoes.