Orchestral Manœuvres in the Dark - Architecture & Morality: The Singles (2021)

Pop / Electronic
Label: Universal

1. Souvenir (3:36)
  2. Motion & Heart [Amazon Version] (3:07)
  3. Sacred Heart (3:30)
  4. Souvenir [Demo] (4:18)
  5. Choir Song [Rough Mix] (3:42)
  6. Motion & Heart [Live at Drury Lane, 1981] (3:12)
  7. Joan of Arc (3:48)
  8. The Romance of the Telescope (Unfinished) (3:20)
  9. Joan of Arc [Live at Drury Lane, 1981] (3:36)
  10. Joan of Arc [Rough Mix] (2:55)
  11. New Song [Georgia Demo] (3:35)
  12. She's Leaving [Demo] (4:17)
  13. Maid of Orleans (The Waltz Joan of Arc) (4:12)
  14. Navigation (2:57)
  15. Sealand [Demo] (3:04)
  16. Submarines (3:19)
  17. Maid of Orleans [Demo] (3:18)
  18. Joan of Arc (Maid of Orleans) [Live at Drury Lane, 1981] (3:35)
avatar van vigil
Voor de fans

Voor mij dus

avatar van Premonition
Vreemde release, naar mijn weten had het album maar 3 singles; Joan of Arc, Souvenir en Maid of Orleans.
Had er dan een demo van The New Stone Age op gezet, was ik meer geïnteresseerd geweest. Wie de remaster heeft, hoeft hier naar mijn mening niet naar te kijken....

avatar van dazzler
Het plaatje was pas echt volledig geweest met de 10" versie van Souvenir en de nog nooit op CD verschenen 7" versie van She's Leaving. Ik vond ooit een vijftal demo's die op YouTube circuleerden en ik vraag me af in hoeverre het op deze CD's om dezelfde opnames zal gaan. Sealand was daar toen niet bij, dacht ik . De live versies zijn aardig om in audio format te bezitten maar niet de belangrijkste reden waarom ik dit presentje voor de fans ga kopen. Choir Song lijkt mij een vroege versie van Souvenir (met de koor loops) en Submarines doet als titel denken aan een vroege sketch voor Dazzle Ships.

Nog op Youtube is de zogenaamde [pitch corrected] versie van She's Leaving terug te vinden. De albumversie zou namelijk iets versneld geweest zijn. In de Souvenir (2019) deluxe box kan je outtakes als Unused (1980), Nice Ending (1981), Brand New Science (1981), Unreleased Idea (1981) en Untitled II (1981) terugvinden die allemaal uit de voorbereidingsfase van Architecture & Morality (1981) stammen. De remaster uit 2003 geeft ons daar bovenop nog een demo van Telegraph uit de A&M sessies en het nummer Gravity Never Failed dat in 1988 als bonustrack op de 12" single van Dreaming opdook.

Interessant om mee te geven is dat de vinyl versie van deze aan de 40ste verjaardag van het album gelinkte release drie schijven telt. De eerste zes titels staan op een vinylplaat in een deluxe hoes van Souvenir, de volgende zes in een hoes van Joan Of Arc en de laatste zes in een Maid Of Orleans hoes.

avatar van dazzler
ORCHESTRAL MANOEUVRES IN THE DARK 1981 ARCHITECTURE & MORALITY - The Singles

Omdat de 40ste verjaardag van OMD's A&M album te vieren heb ik het huiswerk eens opnieuw gemaakt.

01. Souvenir - single

18. Brand New Science

19. Untitled 2 - outtake
20. Nice Ending - outtake

OMD 1981 A&M - The Singles

In de link hierboven kan je luisteren naar mijn versie van deze muzikale verjaardagstaart.
Om te beginnen gooide ik alle live versies eruit. Die kan je beter beluisteren als je naar de video kijkt
van OMD's live concert uit 1981 At The Drury Lane waaruit deze audio takes geplukt werden.

Drie keer Souvenir was me ook een keer teveel. De demo versie overtuigt me niet.
In plaats daarvan koos ik de ontbrekende extended 10" versie: zelfde versie met een extra couplet.
Choir Song, een instrumentale voorstudie van Souvenir, spaarde ik op als bonus bij Organisation (1980).

Wat me aanvankelijk niet opviel is dat Of All The Things We've Made ontbreekt,
de 12" b-kant van Maid Of Orleans die samen met The Romance Of The Telescope
in een nieuwe productie zou terug te horen zijn op het vierde album Dazzle Ships (1983).

Op de remaster van dat album vind je een vroege versie van de single Telegraph uit 1981.
Die leek me leuk om op te vissen. Net als Gravity Never Failed, een geschrapte single uit 1981
die in 1988 als 12" b-kant zal terug te vinden zijn op de toen voorlopig laatste single Dreaming.

Van de vijf outtakes die volgens de Souvenir (2019) superdeluxe box uit 1981 dateren
heb ik Unused niet geselecteerd: dat blijkt namelijk gewoon de eerste minuut van Submarines te zijn.
Wel geselecteerd zijn Unreleased Idea (met een roffel die aan Maid Of Orleans doet denken)
en Brand New Science, een bloedmooie outtake die albumwaardig zou geweest zijn.

Untitled 2 (de rammelende gitaar) en Nice Ending (de typmachines) zijn twee snippets
die evengoed als bonustrack bij Dazzle Ships (1983) zouden kunnen horen omdat de single
Genetic Engineering hoorbaar is opgebouwd uit de beschreven componenten.

De zogenaamde Amazon version van Motion And Heart was een nieuwe opname
van een albumtrack van Organisation (1980) bedoeld als tweede single. Het zou bij Enola Gay blijven.
Tenslotte sneuvelde ook de rough mix van Joan Of Arc die weinig verschilt van de definitieve mix.