Fractal Mirror - Beyond Borders (2021)

Rock / Pop
Label: Bad Elephant

1. Beyond (4:13)
  2. Ashes (17:08)
  3. Slip Away (4:15)
  4. Shadow Man (5:40)
  5. Kingdom of the Lost (4:15)
  6. Borders (12:46)
avatar van Mellotrongalore
Dit is de eerste single van het album: Shadow Man. Fractal Mirror maakt een combinatie van Rock/Pop/Indie/Prog

Shadow Man video - YouTube

avatar van Aad Bannink
Fractal Mirror heeft al een lange geschiedenis. De band startte ergens in het midden van de jaren 80. Vanaf 2012 heeft de band vier albums uitgebracht. Muzikaal gezien zit de band op een snijvlak van progressieve rock en new wave. Persoonlijk vind ik de stijl altijd ietwat melodramatisch. Ik heb dit al gauw wanneer een Mellotron een melancholisch toetsentapijt neerlegt en de zang hier emotioneel overheen gaat.
Kortom, ik kijk al jaren in de Fractal Mirror, de spiegel van deze Nederlandse band.

De eerste single die van het aankomende album "Beyond Borders" uitgebracht is, is het nummer "Shadowman". Het nummer ligt in lijn van het oudere werk van Fractal Mirror. Het klinkt melancholisch. en heeft de kenmerkende sound. Toch zijn er wel degelijk progressies in dit nummer te vinden.
Persoonlijk vind ik dat dit nummer meer melodische flow in zich heeft. Verder klinkt het allemaal wat meer open. Ik ben echt aangenaam verrast door deze kleine koerswijziging.
Voor mij is dit de mooiste track die Fractal Mirror ooit gemaakt heeft. Ik ben ontzettend benieuwd naar het album!

avatar van Ayreonfreak
Ik heb altijd een zwak gehad voor deze band. Zanger en toetsenist Leo Koperdraat is een sympathieke kerel waarmee ik regelmatig contact heb, ook omdat ik al hun werk voor Progwereld heb gerecenseerd, behalve....... deze. Dat kwam voornamelijk omdat ik in de tijd dat deze cd uitkwam heel druk was.

Ik heb deze via de band zelf gekocht omdat ik mijn collectie van de band volledig wil houden en omdat ik vind dat deze band steun verdient. Wel moet ik na meerdere luisterbeurten zeggen dat het vocale gedeelte nu voor mij een punt van discussie wordt. Ik kom het regelmatig tegen dat het vocale deel veel slechter wordt gebracht en de stem van Koperdraat heeft een eigen identiteit, maar hoe sterk zou deze band tevoorschijn komen als er een zanger of zangeres komt die meer expressie in de teksten kan stoppen?

Vooralsnog een 3,5.