( r ) - Titan Arum (2021)

1 stem

Italiƫ
Label: Delete

1. Botox (7:05)
  2. The Side Effects of Self Indulgence (2:54)
  3. Parasomnia (2:15)
  4. Oblivion (8:10)
  5. For Those Like Me (1:06)
  6. Vacant Stares (2:36)
  7. The Llama and the Rabbit (3:29)
  8. The Sssophisssticated Sssofa Sssnakesss (9:38)
  9. Pira-Pira (5:12)
  10. Red Coat (14:21)
  11. Lullaby (5:02)
De Titan Arum is een gigantische grote reuzenaronskelk waar de bloem er als een triomfantelijke kloppende fallus recht boven uitsteekt. Het toppunt van mannelijkheid. Helaas heeft de plant ook als nadeel dat deze een verschrikkelijke stinkende geur verspreidt, alsof er een lijk in een verregaande staat van ontbinding ligt weg te rotten en in inktzwarte pek gedoopte tentakels van het kwaad hulpeloos om zich heen grijpt. Een mooi uitgangspunt voor de excentriek uitziende Fabrizio Modonese Palumbo. Een veelgevraagde Turijnse gitarist die op de meer experimentele werken van Xiu Xiu, Einstürzende Neubauten, Paolo Spaccamonti, Father Murphy en Julia Kent een ondersteunende bijdrage levert.

Het zijn niet de meest toegankelijkste artiesten die nu hier met hun persoonlijke signalement het territorium afbakenen door er een druipend spoor aan muzikale uitwerpsels achter te laten. Titan Arum is de vijfde plaat die de Italiaan onder het alias (r) heeft uitgebracht. In principe een soloproject, maar door de aanwezigheid van eerder genoemde artiesten is het een veelzijdig collectief geworden. Een bijzonder samenspel van een veelvoud aan gelijkgezinde muzikanten, die hun duistere schaduwen werpen over de helse gedachtenkronkels van Fabrizio Modonese Palumbo.

De schoonheid aan de zichtbare oppervlakte welke van binnenuit door kwaadaardige cellen wordt aangetast. Al zal de misselijke ontoegankelijkheid veel potentiele luisteraars weghouden. Laten we uitgaan van een therapeutische muziekbeleving die niet voor iedereen is weggelegd. Zelfs de zwartgallige Leonard Cohen cover Lullaby roept een soort van oer gevoelens op die zijn onder te brengen in de begrippen angst, onwetendheid, lust, machteloosheid en de overige aspecten van de donkere zelfkant. De laatste aardse nacht als het definitieve aftellen is begonnen en de secondes tikken slopend voorbij.

De occulte psychedelica van het huiveringwekkende Botox is volgepompt met onheilspellende field recordings, welke Vanija van het industrial gezelschap NCN CNC CCC ertussen heeft gestopt. De jammerende angstkreet van het Father Murphy duo Freddie Murphy en Chiara Lee die gesmoord worden door een zwerm aan allesvernietigende drones, stoffige kerkorgels en zware luidende doodsklokken. Botox, het verval plamuren en de bloedende littekens verstikken onder een flinke laag camouflageplastic.

Gitarist Jochen Arbeit van Einstürzende Neubauten sluit aan bij de bijna fluisterende gereanimeerde death disco sound van The Side Effects of Self Indulgence, die nog sterker overtuigt in de lekkere dansbare Hard Ton Rmx. De waanzin van Jamie Stewart (Xiu Xiu) openbaart zich in Oblivion waar hemelbestormende beats bevochten worden door kerkelijke Moog paranoia. De poort naar de deprimerende postpunk wereld wordt geopend met het illustratieve voorspel van Vacant Stares en de demonische Zen ervaring The Llama and the Rabbit. Genadeloos worden we een smerige achterkamer binnen gelokt waar de sado machistische discobeats van het verwarrende The Sssophisssticated Sssofa Sssnakesss keihard toeslaan.

Titan Arum is de eeuwig durende strijd tegen het lichamelijke verval, waar de grijsheid van de ouderdom de gerimpelde huid laat scheuren, en hompen taai vlees de breekbare fragiele botten als een afgedankte Red Coat enigszins bescherming bieden. Een kwartier lang pakt Fabrizio Modonese Palumbo zijn momenten door die eenzaamheid van het afsterven te beantwoorden in desperate slide gitaarspel, een ronddolende mellotron en een adembenemend spoken word schouwspel. De hel bevindt zich net om de hoek met een grijnzende Fabrizio Modonese Palumbo als uitnodigende gastheer.

( r ) - Titan Arum | Rock | Written in Music - writteninmusic.com