Fischer-Z - Til the Oceans Overflow (2021)

Rock / Pop
Label: So Real

1. Choose (3:01)
  2. Brian (2:38)
  3. Romance Can Last Forever (4:30)
  4. Cuban Rain Falling (3:26)
  5. Waterside (3:04)
  6. The Selfish Mirror (4:18)
  7. Til the Oceans Overflow (4:41)
  8. Narcissus Took Me Down (3:24)
  9. Big Orange Sun (3:20)
  10. Oh Compassion (3:13)
  11. Dystopia's Here (2:18)
  12. A.I.OWNS.U. (3:37)
  13. Same Boat (2:47)
avatar van Lura
Ruim vier decennia al schrijft John Watts liedjes met een (politieke) boodschap en/of bijzondere invalshoek. Voor zijn nieuwste worp Til the Oceans Overflow is dat niet anders. Het album is verbonden met het veertigjarige jubileum van de iconische release Red Skies over Paradise. De setting is weer Berlijn, waar de initiële opnamen in de befaamde Hansa Studio ook plaats vonden. John over zijn intenties : “Til the Oceans Overflow contrasts the personal, political and social changes between 1980 and 2020. The internet and social media has radically affected people’s freedoms and manipulability. Characters mentioned in the 1980’s songs have been brought forward 40 years in their lives to illustrate some of these changes.”. Daarnaast maakt hij zich druk over de staat van onze planeet. In opener Choose zingt hij :

“Saving the world in a desperate situation
Saving the world with the power of education
Saving the world must be the cause of every nation
You have a voice and you have a choice
So CHOOSE”

Maar gezien de deplorabele staat van ons milieu en het veranderende klimaat is het natuurlijk allang geen multiple choice meer, maar is het eerder twee minuten voor twaalf. Ook werpt hij een kritische blik op kunstmatige intelligentie. John zingt nog steeds met dezelfde bevlogenheid als zo’n vier decennia geleden. Natuurlijk kreeg hij hulp van zijn band, maar produceerde het album alleen, mixte het samen met Steve Forward, arrangeerde het samen met Tony Mac. Het artwork en design verzorgde hij samen met Jamie Bush. Muzikaal gezien is John allang niet echt vernieuwend meer, gelukkig maar, zo doen de songs al snel vertrouwd aan. Muziekliefhebbers die niet bekend zijn met deze muziek, zou ik toch willen aanraden eerst kennis te maken met de eerste drie albums van Fischer-Z. Aanstaande vrijdag komt John Til the Oceans Overflow alleen promoten met een instore in Concerto. Belangstellenden dienen zich echter wel van tevoren via de website van Concerto aan te melden.

Fischer-Z live :

08-10 AMSTERDAM : Concerto instore (van tevoren aanmelden)
24-11 HENGELO : Metropool
26-11 AMERSFOORT : Fluor
27-11 LEEUWARDEN : Zalen Schaaf
28-11 ZOETERMEER : Boerderij
11-01 AMSTERDAM : Paradiso

avatar van johans
Waarom het bij Big Red Machine niet kan weet ik niet , maar het dunne kleine tekstboekje bij deze cd van Fischer Z heeft een mooi behoorlijk groot lettertype. Goed leesbaar voor iedereen. Het komt gelukkig steeds minder voor dat artiesten weinig aandacht besteden aan het eventueel meegeleverde boekje. En zoals de meesten van ons hebben gezien is het hoesontwerp van Til The Oceans Overflow een overduidelijke verwijzing naar hun derde plaat Red Skies Over Paradise, die veertig jaar geleden verscheen. Een album waarmee de band in eigen land eindelijk de dik verdiende erkenning ontvingen.

avatar van Zwaagje
Toch mijn nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen en even geluisterd; niet zo slim. Het debuut vond ik indertijd vernieuwend en prachtig. Achteraf wel een tijdsbeeld. Het is een album wat ik nooit meer opzet. Daarna werd het voor mij minder en minder; zelfs "red skies over paradise" vind ik geen schim van het prachtige debuut. Als dan de karakteristieke hoge stem ingeruild is voor een paar octaven lager is er voor mij niet veel meer te genieten. Gelukkig komt er genoeg moois uit dezer dagen.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Fischer-Z - Til The Oceans Overflow - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Fischer-Z - Til The Oceans Overflow
De Britse band Fischer-Z bleef lang steken op drie geniale albums uit de periode 1979-1981, maar leverde de afgelopen jaren drie goede albums af, waaraan het prima Til The Oceans Overflow kan worden toegevoegd

John Watts probeerde het een paar jaar geleden nog maar eens met Fischer-Z en wat eerder niet lukte, lukte nu wel. De Britse muzikant verrijkte het oeuvre van zijn band de afgelopen jaren met drie albums die best in de schaduw van de drie klassiekers van lang geleden mochten staan en ook het deze week verschenen Til The Oceans Overflow mag daar wat mij betreft ook staan. John Watts heeft nog altijd het patent op het unieke Fischer-Z geluid, maar is zeker niet blijven steken in het verleden. Op zijn nieuwe album eert de Britse muzikant het veertig jaar oude Red Skies Over Paradise, maar trekt hij de muziek van Fischer-Z wederom op fraaie wijze het heden in.

De Britse band Fischer-Z maakte met Word Salad uit 1979, Going Deaf For A Living uit 1980 en Red Skies over Paradise uit 1981 drie van mijn favoriete albums uit de late jaren 70 en vroege jaren 80. Voorman John Watts begon vervolgens veelbelovend aan een solocarrière met het uitstekende One More Twist, maar wist het hoge niveau van dit album niet lang vast te houden. Fischer-Z keerde een paar jaar later terug, maar haalde tussen 1987 en 2002 nooit het niveau van de eerste drie albums en kwam alleen op Destination Paradise uit 1992 enigszins in de buurt.

De tweede, of eigenlijk derde jeugd van Fischer-Z begon in 2015 met This Is My Universe, dat wat mij betreft wel een geweldig album toevoegde aan het oeuvre van de Britse band. De band rond John Watts wist de goede vorm vast te houden met Building Bridges uit 2017 en Swimming In Thunderstorms uit 2019.

Waar het aan het begin van de jaren 80 stokte na drie uitstekende albums, slaagt Fischer-Z er dit keer wel in om er een vierde album aan vast te knopen. Het deze week verschenen Til The Oceans Overflow werd net als Red Skies Over Paradise uit 1981 opgenomen in de roemruchte Hansa Studios in Berlijn en viert de veertigste verjaardag van dit album met artwork en songs vol verwijzingen naar het album waarmee de band in 1981 ook in eigen land doorbrak.

Til The Oceans Overflow kijkt een enkele keer terug in de tijd, maar staat vooral stil bij de problemen van het moment, die nog een stukje groter zijn dan die uit de periode van de koude oorlog. In muzikaal opzicht sluit Til The Oceans Overflow aan op zijn drie voorgangers. Het zijn allemaal albums die een herkenbaar Fischer-Z geluid laten horen, maar ik wil ze toch niet vergelijken met de briljante trilogie uit de eerste jaren van de band.

Til The Oceans Overflow is natuurlijk niet zo goed of urgent als de drie klassiekers van heel lang geleden, maar ik word er wel weer blij van. John Watts zingt wat lager dan in zijn jonge jaren en kiest in vrijwel alle songs voor een wat lager tempo, maar toch klinkt het weer direct als Fischer-Z. Dat komt niet alleen door de zang, maar zeker ook door de songs, die het zo herkenbare stempel van John Watts dragen.

Het is een geluid dat op het eerste gehoor misschien wat gedateerd klinkt, waardoor de kans dat de band nieuwe zieltjes gaat winnen met dit album niet zo heel groot is, maar een ieder die ruim veertig jaar geleden viel voor Word Salad, Going Deaf For A Living en Red Skies over Paradise en de afgelopen jaren enthousiast was over This Is My Universe, Building Bridges en Swimming In Thunderstorms, hoort ook op het nieuwe album weer veel moois.

Fischer-Z heeft nog altijd een geluid waarin gitaren en elektronica in balans zijn, maar waaraan ook weer nieuwe ingrediënten zijn toegevoegd, waaronder wat meer eigentijdse elektronica. John Watts is misschien niet meer de ‘angry young man’ van veertig jaar geleden is, maar hij schrijft nog altijd puntige songs en scherpe teksten.

Het is leuk om te zoeken naar de talloze verwijzingen naar Red Skies Over Paradise, dat ik uiteraard ook weer eens uit de kast heb getrokken, maar binnen het aanbod van het moment mag Til The Oceans Overflow er ook zeker zijn en ik vind het niet minder dan zijn drie voorgangers. De derde jeugd van de Britse band duurt voort en mag van mij nog wel even duren. Erwin Zijleman