Charles Wesley Godwin - How the Mighty Fall (2021)

Country
Uitgebracht in eigen beheer

1. Over Yonder (3:49)
  2. Lyin' Low (4:18)
  3. Jesse (3:51)
  4. Temporary Town (4:02)
  5. Needle Fall Down (3:17)
  6. Strong (4:31)
  7. Bones (4:34)
  8. Gas Well (4:47)
  9. Cranes of Potter (4:22)
  10. Blood Feud (4:02)
  11. Lost Without You (3:38)
  12. How the Mighty Fall (4:14)
avatar van Rogyros
Dit is een album om naar uit te kijken! Zijn debuutalbum was erg sterk.

Hopelijk is deze wat makkelijker in Nederland te verkrijgen.

avatar van wvv89
Was ik eerder dit jaar enorm enthousiast over Charlie Marie, dat ben ik nu over Charles Wesley Godwin. Debuut Seneca vond ik al enorm krachtig en Godwin herhaalt het kunstje met How the Mighty Fall. Eigenlijk nog een paar treden beter, alhoewel het in het verlengde ligt van Seneca. Alles klopt hier. Meestal heb je bij platen wat missers er tussen zitten, maar hier vind ik er geen. Deze gaat breed en lang in de rotatie.

avatar van -marco-
Lekker dit zeg. Alsof ik weer in Nashville ben

avatar van Rogyros
Dat zijn een paar goede reacties en cijfers! Ik vond Seneca ook erg goed. Ik ben inmiddels heel erg benieuwd!!

avatar van Lambchop
Heerlijkkkkkk album, mooie instrumentatie en echte country snik

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Charles Wesley Godwin - How The Mighty Fall - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Charles Wesley Godwin - How The Mighty Fall
Charles Wesley Godwin maakt op zijn tweede album indruk met een prachtig vol maar ook authentiek geluid, met ijzersterke songs en vooral met een zeer karakteristieke stem vol gevoel

Het debuut van de Amerikaanse muzikant Charles Wesley Godwin viel bij mij, ten onrechte, wat tussen wal en schip, maar het onlangs verschenen How The Mighty Fall schaar ik onder de beste rootsalbums van het jaar. Er werd een heel legioen muzikanten opgetrommeld voor het album en dat hoor je. How The Mighty Fall klinkt prachtig vol, maar het is een authentiek klinkend geluid zonder opsmuk. De Amerikaanse muzikant schrijft ook nog eens uitstekende songs vol invloeden uit de Appalachen folk en de country en vertelt in deze songs mooie verhalen. Het mooist van alles is echter de bijzondere stem van Charles Wesley Godwin, die zijn songs vol gevoel en doorleving vertolkt. Prachtalbum.

Seneca, het debuutalbum van de Amerikaanse muzikant Charles Wesley Godwin, heb ik twee jaar geleden vaak beluisterd, maar op een of andere manier kwam het nooit tot een recensie. Het had in ieder geval niets te maken met de kwaliteit van het album, want het debuutalbum van de muzikant uit Morgantown, West Virginia, dook aan het eind van 2019 wat mij betreft terecht op in een aantal op Amerikaanse rootsmuziek georiënteerde jaarlijstjes.

Vorig week verscheen het tweede album van Charles Wesley Godwin, How The Mighty Fall. Het is een album dat makkelijk ondersneeuwt met het enorme aantal nieuwe albums van het moment, maar net als het debuut van de Amerikaanse muzikant, verdient ook album nummer twee alle aandacht.

Heel veel veranderd is er niet op How The Mighty Fall. Charles Wesley Godwin beschikt over een zeer karakteristiek stemgeluid en maakt nog altijd muziek die zich heeft laten beïnvloeden door zowel de folk zoals die in de Amerikaanse Appalachen werd gemaakt als door de wat traditioneel aandoende countrymuziek.

How The Mighty Fall ligt absoluut in het verlengde van het terecht bejubelde debuutalbum, maar de instrumentatie vind ik nog wat mooier. Charles Wesley Godwin heeft zijn muziek lekker vol ingekleurd met de instrumenten die je verwacht op een rootsalbum als dit, met een hoofdrol voor een breed assortiment aan fraai snarenwerk en vooral voor de nadrukkelijk aanwezige viool.

Het klinkt voller dan de meeste andere albums die zich hebben laten beïnvloeden door de folk uit de Appalachen (overigens bij Charles Wesley Godwin om de hoek), wat ook niet zo gek is gezien het flinke aantal muzikanten dat bijdroeg aan het album, maar van overdaad is nergens sprake.

Ondanks de volle klanken en de hier en daar ook nog eens toegevoegde vrouwenstemmen, staat de bijzondere stem van Charles Wesley Godwin centraal op How The Mighty Fall. Het is een doorleefd klinkende stem die de verhalen op het album voorziet van veel gevoel. Hoewel ik, ook binnen de Amerikaanse rootsmuziek, een duidelijke voorkeur heb voor vrouwenstemmen, is het tweede album van de Amerikaanse muzikant makkelijk uitgegroeid tot een van mijn favoriete rootsalbums van het moment.

Met een bijzondere stem, een vol maar ook authentiek klinkend geluid en mooie verhalen hebben we al een aantal ingrediënten van een uitstekend rootsalbum te pakken, maar de muzikant uit West Virginia schrijft ook nog eens geweldige songs. De songs op het tweede album van Charles Wesley Godwin dringen zich stuk voor stuk makkelijk op, maar verliezen ook na vele keren horen niets van hun glans. Het zijn songs zoals die ook decennia geleden gemaakt hadden kunnen worden, maar How The Mighty Fall past wat mij betreft ook uitstekend in deze tijd.

Charles Wesley Godwin is op zijn tweede album honkvast wanneer het gaat om de genres die hij bestrijkt, maar mede door de rijke instrumentatie is How The Mighty Fall een gevarieerd klinkend album. Het is een album dat hier en daar klinkt als het album dat een jonge Bruce Springsteen zou kunnen hebben gemaakt als hij niet in New Jersey maar aan de voet van de Appalachen zou zijn geboren, maar Charles Wesley Godwin heeft ook een duidelijk eigen geluid. Het levert een bijzonder sterk album op. Erwin Zijleman