The Beatles - Introducing The Beatles [US] (1964)

Alternatieve titel: Songs, Pictures and Stories of the Fabulous Beatles

Rock / Pop
Label: Vee-Jay

1. I Saw Her Standing There (2:57)
  2. Misery (1:52)
  3. Anna (Go to Him) (2:56)
  4. Chains (2:26)
  5. Boys (2:27)
  6. Ask Me Why * (2:29)
  7. Please Please Me * (2:05)
  8. Baby It's You (2:40)
  9. Do You Want to Know a Secret (2:01)
  10. A Taste of Honey (2:07)
  11. There's a Place (1:54)
  12. Twist and Shout (2:34)
Pieter Paal
Het debuut-album 'Please, please me' verscheen in Amerika als 'Introducing The Beatles', omdat Capitol-records er geen verttouwen in had om het uit te brengen.
Merkwaardig is dat 'Please, please me' en 'Ask me why' hierop totaal ontbreken.
Op het rommelige Vee Jay-label verschenen ook enkele varianten van dit album, waar die tracks weer wel op stonden, maar dan ontbraken 'Love me do' en 'P.S. I love you' weer.
Later verscheen op Capitol het album 'Early Beatles' met een wat andere samenstelling dan deze.
Ik kocht dit album eind jaren 70 als herpersing bij Albert Heijn, want die winkel verkocht toen nog platen. Het album was bij aankoop nog geseald, dus ik neem aan dat dit een of andere herpersing is.
Het album luistert heerlijk weg, maar de speelduur is wel erg kort.

Harald
Het debuut-album 'Please, please me' verscheen in Duitsland ook als "Die Beatles" met de ondertitel " Please Please Me und andere Knüller - Die Zentrale Tanzschaffe der weltberühmten Vier aus Liverpool" op het "Hõr Zu" Label.

avatar van Toon1
Ik heb een correctie ingediend om het jaartal van 1963 in 1964 te veranderen. Er waren inderdaad plannen van Vee-Jay om deze plaat in de zomer van 1963 uit te brengen in de VS. Duizenden hoezen werden geprint, maar de release werd alsnog afgelast omdat Vee-Jay in financiële moeilijkheden zat. Daarom, en ook omdat Vee-Jay geen royalties betaalde van de twee Beatlessingles die ze eerder had uitgebracht ('Please Please Me' en 'From Me To You'), vervielen hun rechten op deze Beatlesplaat.
Op 10 januari 1964, in volle Beatlemania, werd deze plaat dan wel uitgebracht. Zoals gezegd waren de rechten vervallen en had Vee-Jay dus eigenlijk het recht niet om deze plaat uit te brengen. Capitol had namelijk ondertussen de rechten op de nummers van de Beatles gekocht. Ondanks dat Vee-Jay dit wist brachten ze deze plaat toch uit, omdat ze wisten dat ze met het geld van de verkoop uit de financiele moeilijkheden konden geraken, zelfs als Capitol een rechtszaak zou aanspannen tegen Vee-Jay.
Maar er was ook het probleem met betrekking tot de nummers 'Love Me Do' en 'PS I Love You'. Deze twee nummers stonden op de eerste versie van 'Introducing the Beatles'. de nummers 'Please Please Me' en 'Ask Me Why' stonden er niet op. Maar het was Beechwood Music Corporation die de rechten had op 'Love Me Do' en 'PS I Love You', en zij waren een ... zustermaatschappij van Capitol. Natuurlijk wilden ze Vee-Jay de rechten op die twee nummers niet verschaffen (vooral ook omdat de twee nummers nog nooit waren gereleased in de VS), dus moest het drukken van 'Introducing the Beatles' onmiddelijk stop gezet worden en de tracklist van de LP aangepast worden. 'Love Me Do' en 'PS I Love You' werden vervangen door 'Please Please Me' en 'Ask My Why', een kleine maand later lag de tweede versie van deze LP in de winkelrekken en verkocht meer dan een miljoen exemplaren.

Capitol spande in januari 1964, daags na het uitbrengen van de eerste versie van 'Introducing the Beatles', een rechtszaak aan tegen Vee-Jay. Capitol en Vee-Jay kwamen uiteindelijk tot de overeenkomst dat Vee-Jay tot 15 oktober 1964 het recht had om de 16 Beatlesnummers uit te brengen (daarna zouden de rechten naar Capitol gaan), te weten de 14 nummers van de Britse LP 'Please Please Me' en de a - en b-kant 'From Me To You' en 'Thank You Girl'. Dat betekende dat Vee-Jay dus ook het recht kreeg om 'Love Me Do' en 'PS I Love You' uit te brengen. Aangezien ze een platenmaatschappij in dringende geldnood waren, brachten ze op een periode van vier maanden evenveel singles van de Beatles uit, namelijk Please Please Me/From Me To You, Twist and Shout/There's a Place, Do You Want to Know a Secret/Thank You Girl en Love Me Do/PS I Love You. De Amerikanen konden blijkbaar geen genoeg krijgen van de Beatles; Alle singles haalden op z'n minst de top-3 in de Billboard chart en verkochten miljoenen. Vooral opvallend was dat 'Love Me Do' een nummer 1-hit werd in de VS, terwijl het twee jaar eerder in Groot-Britannië niet verder kwam dan de zeventiende plaats.
Naast de singles van Vee-Jay en Capitol brachten ook Swan (dat de rechten op 'She Loves You' , 'I'll Get You' en 'Sie Liebt Dich' had) en MGM (dat de rechten op de vroege opnames met Tony Sheridan, zoals 'My Bonnie', had) aan de lopende band singles van de Beatles uit in het voorjaar van 1964. Daarnaast werden ook massa's singles uit Canada geimporteerd (waaronder 'Roll Over Beethoven' en 'All My Loving') waardoor de Amerikaanse hitparade overspoeld werd door The Beatles. Het is algemeen bekend dat de Beatles in de week eindigend op 3 april 1964 de eerste vijf plaatsen van de Billboard chart bezetten, en ze hadden in totaal twaalf nummers in de top-100. De week daaropvolgend waren het er maar liefst veertien.
Het Amerikaanse publiek had ongeloofelijk grote honger naar de Beatles en Vee-Jay speelde hier op in. Singles en albums werden eindeloos opnieuw herverpakt, zoals gebeurde met deze plaat. In Mei 1964 werd deze plaat namelijk opnieuw uitgebracht, met een andere hoes en een andere titel, 'Songs, Pictures and Stories of the Fabulous Beatles'. Capitol sleepte Vee-Jay omwille hiervan opnieuw voor de rechter, maar die gaf Vee-Jay het recht om de Beatlesnummers die ze bezaten uit te brengen op eender welke manier dan ook. 'Songs, Pictures and Stories of the Fabulous Beatles' verkocht nog eens bijna een half miljoen exemplaren.
In totaal zou Vee-Jay met 16 Beatlesnummers maar liefst 16 platen (singles, EP's en LP's) uitbrengen!

Pieter Paal
Harald schreef:

Knüller (ha, ha, ha!), ik moet altijd zo lachen om die Duitse woorden.

avatar van avdj
Waarom staat deze op de site? Niks anders dan Please Please Me onder een ander hoes en label.

Op mijn versie staat ook Stereophonic, maar het is hartstikke mono.

avatar van lennon
Stanley Koekblik schreef:
Op mijn versie staat ook Stereophonic, maar het is hartstikke mono.

Zo een heb ik er ook, maar de meeste die je vindt zijn bootlegs...... zo ook deze dus....

avatar van Stalin
Gebruiker Craig Richard van het beruchte Steve Hoffman forum heeft naar eigen zeggen onlangs een originele Veejay stereo versie van Introducing the Beatles gekocht voor maar $2.99 !!!

Video

Ik heb afgelopen zaterdag in Antwerpen een Songs and Pictures of the Fabulous Beatles in mono gekocht voor 15,00 euro. Met dat mooie zwarte VJ label en met 13 nummers: met naast I Saw Her Standing There, ook Please Please Me, Love Me Do & Twist and Shout. En zonder Anna, wat ik nou net het minste nummer vind. Gelukkig wel met Do You Want To Know A Secret? waar ik een zwak voor heb.
Voor mij gemaakt deze versie! Hiervoor 4*

avatar van pmac
west schreef:
Voor mij gemaakt deze versie! Hiervoor 4*

Dit is in wezen een bootleg dan. Het origineel heet Song, pictures and stories en heeft een halve klaphoes. Ze zijn in 64 maar kort geperst. In de jaren 80 toen Introducing ook enorm gebootlegd werd (met Love me do) werd ook deze nagemaakt.
Overigens zijn alleen de versies met Please please me origineel van Introducing. Als je een echte Love me do versie hebt heb je goud in handen.

pmac schreef:

Klopt helemaal. Het is deze versie:
Spinner - discogs.com

Iemand meldt daar deze nieuw te hebben gekocht in de jaren '70.

avatar van pmac
Iemand meldt daar deze nieuw te hebben gekocht in de jaren '70. [/quote]

Dat zou best kunnen kloppen. Toch wel een leukere hoes als de gewone Introducing. Ik ge b hem ook gehad en nu inmiddels het origineel.