The Beatles - The Beatles First (1964)

Alternatieve titel: This Is Where It Started

Rock / Pop
Label: Polydor

1. Ain't She Sweet (2:10)
  2. Cry for a Shadow (2:22)
  3. Let's Dance (2:32)
  4. My Bonnie (2:06)
  5. If You Love Me Baby (2:52)
  6. What I'd Say (2:37)
  7. Sweet Georgia Brown (2:03)
  8. When the Saints Go Marching In (3:19)
  9. Ruby Baby (2:48)
  10. Why (2:55)
  11. Nobody's Child (3:52)
  12. Ya Ya (2:48)
Harald
Dit is in princiepe Tony Sheridan met de Beatles als backin group. Cry for a Shadow is een Lennon-Harrison song. Excellent John Lennons vocals op Ain' t she sweet. En dan nog My Bonnie als derde highllight. Maar het is geen echte "Beatles" plaat.

avatar van Toon1
Jup, een echte Beatlesplaat is dit niet. Alleen "Ain't She Sweet" en "Cry For a Shadow" zijn inderdaad min of meer te beschouwen als beatlesnummers. De Beatles spelen trouwens niet eens op alle andere nummers als backing band, dus enkele nummers zijn compleet zonder The Beatles.
Maar het is in ieder geval duidelijk dat deze plaat destijds gewoon werd uitgebracht om geld in het laatje te brengen en mee te profiteren van het succes van The Beatles. In Engeland had Polydor de rechten op de tapes van The Beatles & Tony Sheridan, in de VS was dat Atco. Van dit album werden er zelfs in beide landen drie/vier singles uitgebracht, waarvan vooral "Ain't She Sweet" zeer hoog in de hitparade kwam. Maar zelfs nummers als "Why" of "Sweet Georgia Brown" werden onder de naam van The Beatles op single gereleased, ook al hebben ze er weinig of niets mee te maken. Moet wel een beetje vreemd geweest zijn als een of andere tiener de plaat kocht en de Beatles verwachtte te horen maar in de plaats Tony Sheridan kreeg te horen.
Harald schreef:
Cry for a Shadow is een Lennon-Harrison song.

McCartney-Harrison dacht ik?

McCartney-Harrison dacht ik?

Nee..Lennon/Harrison is juist en staat zo ook op de plaat Het hoesje is mij trouwens niet bekennt en ik denk dat dit het 1000de rerelease is. Bekende rereleases zijn The Beatles # 2437325 en The Beatles' First! Recorded in Hamburg 1961 featuring Tony Sheridan & Guests. # 736038. Maar de original release is deze: Tony Sheridan - My Bonnie # 1237112 SLPHM' De Beatles deeden niet mee onder de naam Beatles maar alsThe Beat Brothers

Original track list is als volgt:

I know baby
Ready Teddy

The Saints (When the Saints go marching in)
Hallelulja I love her so
Lets Twist again
Top Ten Twist

avatar van Toon1
Je hebt gelijk Harald, het is wel degelijk Lennon/Harrison zie ik na het ff op te zoeken .

Pieter Paal
Dit album heb ik in verschillende hoezen in de kast staan.
Als 'The Beatles featuring Tony Sheridan' van Contour/Pickwick met steeds die Mersey Beat-krant op de voorzijde, 'Superstarshine vol. 10' van Polydor en als cd 'The early tapes' (met 2 extra nummers) van Spectrum/Polydor.
Een tijdje terug zag ik 'm weer als 'Ain't she sweet' uit de Rotation-serie in de bak staan.
Voordat Polydor deze plaat uitbracht, waren deze nummers al op verschillende singles/lp's van kleinere labels verschenen. Polydor probeerde hiermee natuurlijk een graantje van het Beatles-succes mee te pikken en dat is ze aardig gelukt.
The Beatles waren hier gewoon de begeleidingsgroep van Tony Sheridan en dat dateert nog uit de tijd dat ze nog in de Star-Club speelden. Toen The Beatles naam gemaakt hadden probeerde een andere platenmaatschappij via een link naar The Fab Four van Sheridan een bekende solo-artiest te maken, maar dat is niet echt gelukt.
Ik vind het instrumentale 'Cry for a shadow' het beste nummer van de plaat, die cover van 'Ain't she sweet' is ook wel leuk gedaan, van Tony Sheridan vind ik vooral zijn eigen compositie 'Why (can't you love me again)' geslaagd. Met de rock 'n' roll-versie van de traditional 'My Bonnie' was de aandacht van hun toekomstige manager Brian Epstein getrokken, maar bij mij komt dit nummer nog steeds over als een vervelend liedje dat we op school moesten zingen.

avatar van Amicus
Gaat het hier wel om een regulier Beatles album ?

Naar mijn mening past dit beter onder het kopje verzamel.
Er staan veel nummers op die al eerder zijn uitgebracht en ten aanzien van hun "vorige" album Beatles for sale al een paar jaar oud zijn.

Op de officiele Beatles website is hij ook niet bij hun albums neergezet.

Evenmin op wikipedia.

Ook hier weer een linkje.

Naar mijn mening zou dus na Beatles for sale eigelijk meteen Help moeten komen, ik zou alleen niet weten hoe je dit moet veranderen, vrijwilligers ?

Amicus schreef:
Gaat het hier wel om een regulier Beatles album ?

Naar mijn mening past dit beter onder het kopje verzamel.

Op de officiele Beatles website is hij ook niet bij hun albums neergezet.

Evenmin op wikipedia.

Ook hier weer een linkje.

Tuurlijk gaat het hier om een regulier album.

Wat de Beatles-site betreft: De Amerikaanse albums staan ook niet in die album-lijst, en ik denk niet dat Paul McCartney en Ringo Starr zo deze muziek op dezelfde hoogte stellen als hun Britse albums van die tijd. Alleen de Britse albums staan dan ook op de site, dus een goed referentiepunt is die officïële site niet.

Wat Wikipedia betreft: daar staat deze plaat wel tussen de albums:
"The Beatles'First featuring Tony Sheridan (opgenomen in 1961, als begeleidingsband) 1964 "

Wat Rateyourmusic.com betreft: dit is gewoon een link naar een lijstje dat iemand zelf heeft samen gesteld en bewijst dus niks... Dit album staat wel op RYM, onder het jaar '1964', onder de artiest "The Beatles with Tony Sheridan". Andere sites geven ook aan dat dit gewoon een album uit 1964 is.

Vegelijkbaar hiermee zijn ook de singles 'Ain't She Sweet', 'My Bonnie', ... die in 1964 werden uitgebracht. Allemaal nummers van Tony Sheridan & the Beatles, en vandaag zal niemand ze beschouwen als "officiële" singles van The Beatles waar je bijvoorbeeld "Strawberry Fields Forever/Penny Lane" onder schaart, en je zal ze nooit op een Best Of-compilatie van The Beatles vinden. Toch zijn ze wel een onderdeel van de discografie, want het zijn wel degelijk singles officiëel onder de naam van The Beatles gereleased en ze haalden de hitparade (zeer hoog zelfs).

Dit album is ook perfect te vergeljken met de Amerikaanse platen van The Beatles, want in feite is een LP als "Meet the Beatles" ook een compilatie van nummers die al een tijdje oud zijn en op hun vorige Britse LP's stonden... Dus deze plaat hoort evenveel in de gewone album-discografie als die Amerikaanse albums!

Je mag dan wel vinden dat dit niet tot de officiële Beatlesdiscografie behoort omdat dit opnames zijn uit hun vroegste periode, maar het is er wel een wezenlijk onderdeel van! Laten staan tussen de albumlijst dus! Dat bewijs jezelf met de Wikipedia en RYM links die je geeft

avatar van Amicus
Toon1 schreef:
Tuurlijk gaat het hier om een regulier album.

Zo natuurlijk is het niet dat Beatles first als een regulier album gezien moet worden, laten we het begrip album eens doornemen.

Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wik... zegt :
Een studioalbum is een verzameling van niet eerder uitgebrachte, in de studio opgenomen nummers van een artiest.

Zijn we het erover eens dat deze definitie van regulier/studio album klopt ?

Op dit album http://en.wikipedia.org/wik... b.v. staan al een x aantal nummers die dus voor the Beatles first zijn uitgebracht, dit strookt al met het reeds hierboven genoemde.

Toon1 schreef:

Dat zeg ik ook niet, ik zou niet durven
Tuurlijk mag deze niet in de officiële Beatlesdiscografie ontbreken.
Hier begon het allemaal mee, maar naar mijn mening past het beter onder verzamel .

Toon1 schreef:
Dat bewijs jezelf met de Wikipedia en RYM links die je geeft

Je hebt helemaal gelijk met die Wikipedia link, ik las de lijst iets te snel en keek eigelijk alleen of Beatles first na Beatles for sale kwam (zoals op musicmeter).
Hier bleek hij voor A Hard Day's Night te staan.

Het was dan ook erg vroeg

Amicus schreef:

Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wik... zegt :

Zijn we het erover eens dat deze definitie van regulier/studio album klopt ?

Tuurlijk ben ik het eens met je definitie, alleen is het toch wat de eng. Neem nu die Amerikaanse albums van The Beatles; op "Yesterday and Today" (1966) bijvoorbeeld staan nummers van drie verschillende albums van The Beatles (Help!, Rubber Soul en Revolver), nummers die soms al een jaar oud zijn. Dus in feite is dit ook een compilatie dan. Maar toch is iedereen het er over eens dat het een album is, een album voor de Amerikaanse markt welliswaar. Hetzelfde geldt voor 'Beatles First'. Ik geef Wikipedia en RYM gelijk; dit is een zuiver album, het werd alleen pas in 1964 uitgebracht. Er zijn genoeg voorbeelden van albums die op een bepaald moment werden opgenomen maar pas een paar jaar later werden uitgebracht (ook al zijn er ondertussen singles van dat album gereleased). Maakt het dat een compilatie? Ik vind van niet.

Ik ben wel eens benieuwd naar de mening van anderen hierover; Harald misschien?

Harald
Dit is onjuist: "The Beatles'First featuring Tony Sheridan". Het is gewoon een Tony Sheridan album waar een bandje met de naam "Beat Brothers " op een aantal nummers -niet op alle- meedoen. Dat de "Beat Brothers" onder de naam "Beatles" later die mischien beste band op deze planet worden is een ander verhaal.

Het is een Tony Sheridan plaat featuring The Beat Brothers aka as the Beatles. File it under Tony Sheridan

avatar van Toon1
Dat is naast de kwestie Harald. Het ging hier om de vraag of dit een album is of een compilatie. Iedereen weet dat dit een plaat van The Beatles met Tony Sheridan is, maar op de hoes staat 'The Beatles' dus blijft het onder die naam geklasseerd .

Harald
Die plaat die hier staat begrijp ik als een compilatie omdat er ook songs op staan die niet op de originale plaat, released in juni 1962, staan en ook later in de handel kwam

Die original plaat heeft een heel ander hoes en heeft die nummer 1237112 SLPHM van het duitse Polydor label. Deze is een orginal Tony Sheridan album en zomede geen compilatie De eerste uitkoppeling "My Bonnie" kwam eind 1961 in de handel en berijkte nummer 32 van de duitse hitparade.

Op de original plaat staat trouwens "My Bonnie - Tony Sheridan and the Beat Brothers". De group naam Beatles staat dus niet op dit album.

avatar van Toon1
De originele Tony Sheridan (met 'Tony Sheridan & the Beat Brothers op de hoes) plaat uit 1962 bevat alleen maar de nummers 'My Bonnie, 'The Saints' en 'Sweet Georgia Brown'; negen nummers van deze LP staan er niet op. Dus die plaat moet je los zien van deze en hebben qua release niets met elkaar te maken buiten drie nummers die elkaar overlappen, vind ik.

In 1962 werd deze plaat onder de naam 'the Beatles Featuring Tony Sheridan' uitgegeven in Groot-Brittannië, met de bekende hoes waar de Mersey Beat krant met een foto van de Beatles op staat (dit dus: http://www.umeportal.com/images/local/toenails/C3CED9168CF811D5B7D800508BA2514D.jpg). Alhoewel dat zeer lokaal was neem ik aan? Alleen in Liverpool denk ik, in een heel beperkte oplage misschien ook nog? De tracklist daarvan is dezelfde als van deze uitgave.
Dit album werd dan in 1964 uitgebracht werd op het Polydor-label in Duitsland, met een andere hoes (die ik nu heb geupload). De eerste hoes die hier stond (die kleurrijke) was de hoes van de Britse uigave uit 1967. Op beiden hoezen staan 'The Beatles'.

Op de vraag of deze onder 'albums' of 'compilaties' hoort, en in welke versie, is hierboven al een discussie gevoerd. Ik vind dat deze release te vegelijken in met de Amerikaanse releases van de Beatles-albums, dus deze 1964-release hoort zeker thuis hier.

avatar van Maartenn
My Bonnie vind ik echt een heerlijk cover van The Beatles. Lekker up-tempo en luisterd heel makkelijk weg!

Toon1 schreef:

Ik bedoelde natuurlijk niet de single uitkoppelinhg maar heet heele album en op deze staan 12 nummers.

Ik heb die original plaat hier op tafel liegen en er staan niet Beatles.

Op de original plaat staan volgende tracks:

I know babe

The Saints
Halleluja I love her so
Let's twist again
Top ten twist

Dit is die originale plaat.

Harald
dat hoes met de krant laat toch duidelijk zien dat dit een re-re-re-re-release is. In the beginning,...beginning van wat? Die Beatles hebben toch in 62 nog geen plaat onder de naam Beatles gemaakt.

Op het original hoes zit Tony in leer kleeding heelemal links op een fiets met de guitar op zijn rug. Rechts staan drie kleine fotos in verschillenden kleuren en laten een Twist dansendes stel zien

Harald schreef:

Ik heb die original plaat hier op tafel liegen en er staan niet Beatles.

Op de original plaat staan volgende tracks:

I know babe

The Saints
Halleluja I love her so
Let's twist again
Top ten twist

Dit is die originale plaat.

Ja dat weet ik. Maar dat is een andere plaat/release dan deze. Die release van Tony Sheridan die jij bedoelt kan je zelf toevoegen, Harald .

Harald schreef:

dat hoes met de krant laat toch duidelijk zien dat dit een re-re-re-re-release is. In the beginning,...beginning van wat? Diwe beatles hebben toch in 62 nog geen plaat onder de naam Beatles gemaakt.

Lol, ik bedoelde ook niet specifiek die hoes die ik liet zien, ik weet ook wel dat dat de hoes van een re-release was ergens na de jaren '60. Ik wilde gewoon even duiden op het feit dat de originele release uit 1962 op de hoes die krant had.

Edit: Vergeet die release maar, ik twijfel nu plots of die wel bestaan heeft aangezien ik niet weet of mijn bron helemaal juist is. Misschien dat jij wat informatie vind over die 1962 release (in Liverpool) en of die uberhaupt bestaan heeft?

Harald schreef:

Weet ik, dat is deze hoes: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/88/My_Bonnie_%28album%29.jpg

En op Musicmeter wordt altijd de artiestennaam gebruikt die op de hoes van de plaat staat, in dit geval is dat dus 'The Beatles', ook al is het opgenomn door 'Tony Sheridan & the Beat Brothers'.

Harald
Yep...dat is die originale hoes.

avatar van Stijn_Slayer
1,5
Dit ding is echt vreselijk. Héél misschien interessant voor de die-hard fan, maar niks voor mij in ieder geval.

Father McKenzie
Absoluut niet vreselijk, Stijn.... Ain't She sweet laat een erg jonge Lennon als zanger horen, Cry For a Shadow is de enige Lennon-Harrison compositie ever, en was een poging een song à la Shadows te schrijven, een leuk instrumentaal gitaarnummertje.
My Bonnie dateert van hun Decca auditie.
Maar ik bèn dan ook een die-hard wat the Beatles betreft.
Uiteraard is dit ruw materiaal, echt geslepen parels zoals ze die later zouden schrijven vind je hier nog niet op terug.
**1/2

avatar van Madjack71
Dit album op lp met een andere hoes. Tony Sheridan....het zal wel, ken die beste man niet. Wel is het net alsof in naar Elvis Presley liedjes zit te luisteren.
Leuk gebbetje voor degene die alles wil hebben of van de vroege jaren zestig houd. Maar vind het wat dertien in een dozijn liedjes.