Normaal - Normale Verhale (2021)

Alternatieve titel: 2020/1

Rock / Roots
Label: Universal

1. De Leste Keer (4:58)
  2. Thuus (4:42)
  3. D'n Eenent Zeg (3:44)
  4. Zundag (4:53)
  5. De Kachel An (3:56)
  6. Kold Weajt de Wind (3:41)
  7. Plankenkoorts (3:47)
  8. Doar Geniet Ik Van (3:50)
  9. Boak (3:39)
  10. Politicus (4:04)
  11. Kom Pak Ow Jas (3:44)
  12. Niks Doen Is Dodelijk (2:49)
  13. Ik Wil Noar de Zwarte Cross (3:44)
  14. 'T Is Altied 'T Zelde (3:35)
avatar van Izzy Maurice
Zoals de boer de kerel is die te allen tijde voortploegt geldt dat ook voor oude rockers. De kerels van Normaal zijn gewoon weer terug, 6 jaar na het grootse afscheidsconcert in de Gelredome. Want Bennie “Ik Kom Altied Weer Terug” Jolink, inmiddels 75!, heeft de mannen bij elkaar geroepen om weer samen te spelen en plezier te maken in de donkere Corona tijd die hem zwaar viel.

Høken is inderdaad het beste wondermiddel tegen opstekende blues. Dus gewoon creatief blijven, lekker samen muziek maken, werken aan een nieuwe plaat, biertje erbij en de zon zal schijnen. Ook is er door Ben hard gewerkt aan een begeleidend boek met mooie anekdotes en tekeningen. De plaat + boek zijn eind september verschenen onder de titel “Normale Verhale”. In dit stukje doe ik verslag van het muzikale gedeelte.

Normaal in 2021 is Bennie Jolink, Ferdy Jolij (de oer gitarist van de band en belangrijk mede componist van al die Normaal klassiekers uit de begin periode), vaste waarde en levend monument bassist Willem Terhorst en drummer Timo Kelder. Daarmee is Normaal zoveel als mogelijk terug in de oude bezetting. Verder wordt de band bijgestaan door gastmuzikanten die bijdragen op blaasinstrumenten, piano en accordeon.

Op een plaat die soms terugkijkt op de rijke geschiedenis van de band is het vooral fijn om Ferdi Jolij weer terug in de band te hebben. Hij draagt in grote mate bij aan de muziek en teksten op de plaat (maar liefst 9 nummers uit zijn hoed). Ook zorgt hij met zijn gitaarspel voor het vertrouwde Normaal geluid uit de begindagen. Met name om het nummer “Boak” moest ik gelijk grinniken. In deze lekkere rocker worden allerlei Normaal songtitels en bekende tekst citaten uit de beginperiode van o.a. “Ik Mos Pissen”, “Geef ’t Toe”, “Een Pens Vol Power” tot “Die thee spoelt wi-j lachend door de plee” bij elkaar gesmeed tot een leuk lied.

Ook van Ferdi is “Kold Weajt De Wind” een melancholische ballad dat je wellicht nog kent uit de jaren 90 toen hij het ook al opnam met Boh Foi Toch, en het zeer mooie met accordeon en trompet (of toch hobo?) verrijkte “Zundag” wat een ontroerend hoogtepunt is. Geheel passend bij deze klasse opa’s op leeftijd anno 2021.

Bennie zingt alle nummers en is naast Ferdi ook te horen op gitaar. Ben is op zich geen briljant gitarist, maar op de slide en slaggitaar is hij echt wel een baas. Denk aan zijn gitaarspel op bijvoorbeeld “Noar ’t Cafe” en “Pien in de Kop”, dit geluid horen we bijvoorbeeld in “Politicus”, “D’n Eenent zegt” (oud nummer, B-kant van mijn eerste Normaal single “De Motorcross is O.H.I.O” uit 1980) en “De Leste Keer”.

De plaat heeft veel afwisseling in toon en muziekstijlen, het hele Normale spectrum komt voorbij. “De Kachel An” is een swingend rock nummer en “Niks Doen Is Dodelijk” meer Normale hoempapa en naast “Zundag” ook een hoogtepunt omdat het zo natuurlijk ongecompliceerd licht swingend klinkt met fijne dobro-gitaar en piano. De tekst zelf is een waarheid als een koe en een welkom advies in deze verwarrende tijd.

“Kom Ow Jas” (geschreven door Willem) is de eerste single van de plaat. Het verhaalt over vervelende oude kroegtijger type “Geile Gerrit” die in een dronken staat zijn omgeving tot last is. Het is wat mij betreft een hit. Vooral de fijne blazers en piano tillen het nummer echt op.

Naast de veelal lichte toon van de plaat zorgen “t Is Altied ’t Zelfde” (bekend van wellicht de beste Normaal LP “D’n Achterhoek Tsjoek” uit 1979, dus 42 jaar oud!) en “De Leste Keer” voor gif. Dit “De Leste Keer” dat de plaat opent is behoorlijk zwartgallig want een aanval vol met bittere verwijten aan Ben zijn eigen adres en zelfkritiek met teksten als “Dat eeuwige achterlijke gerear, hopelijk is dit de leste keer”, “Ik heb last van mien karakter dat zit mij altied en eeuwig dwars” en “Als iemand mi-j zo bezig ziet dat kan toch echt niet meer”. Dit zal vast een uitvloeisel van een toen opkomende Corona depressie.

Maar Ben kop op, we houden van je zoals je bent en dit is een plaat om trots op de zijn net als die prachtige lange carrière met Normaal dat naast tegenslag, ruzies vooral ook veel fantastische muziek en vele hoogtepunten opleverden. 10 duizenden høkers hebben daar meer dan 4 decennia van genoten. Ook zij zullen nu na al die jaren ook genieten van “Normale Verhale”.

avatar van gigage
Mooi comeback album maar die hoes? Foi toch. Het komt niet overeen met het spelplezier en de mooie terugkijk op het leven van opa Benny. Geen schreeuwende sax, geen poespas gewoon een eerlijk album met veel variatie. Beetje rock, beetje americana, goede teksten, Mooie Verhale, in 55 minuten verteld.

avatar van nlkink
Voegen de heropnames iets toe? Eén van de redenen dat ik mid-tachtiger jaren afhaakte was dat er op albums nieuwe versies van oude nummers opdoken die wat mij betreft geen verbetering waren. De enige uitzondering was m.i. de spetterende nieuwe versie van Noar 't Café.

avatar van gigage
Noar 't Café werd daarvoor zo al live gespeeld en is in die versie mijn favoriete Normaal song. Nu gaan ze Uut het café (Pak ow Jas) dus er is wel wat veranderd in die 40 jaar
Maar ik ben geen anhanger , slechts sympathisant, dus ik kan niet zeggen of dat de heropnames deze keer wel iets toevoegen behalve een minuutje of 8 aan de speelduur (gok ik) en dat ik het niet gemerkt heb eigenlijk.
Wat grappig is: de Pro-tools poging bij de lange uithaal van mamaaaaaa (Ik wil noar de zwarte cross). Maar ik zat wel vaker met een glimlach op mijn gezicht. Leuk plaatje.

avatar van Marco van Lochem
Bij een ontmoeting in 1973 tussen Bennie Jolink in Jan Manschot in de eerste helft van de jaren zeventig werd het zaadje gepland voor één van de succesvolste Nederlandse rock bands allertijden, Normaal. In 1975 traden ze op Hemelvaartsdag op in Lochem, speelden daar “DRIETERI-JE BLUES”, de reacties waren ongekend positief en een nieuw genre was geboren, het dialectrock. Normaal werd vaandeldrager van dit genre, scoorden grote hits met “OEREND HARD”, “NET AS GISTEREN”, MAMA WOAR IS MIEN PILS”, HEIDI” en “HIEKIKKOWOKAN” in de periode 1977 tot en met 1984. Misschien wel de succesvolste van de band, qua hits, albumverkopen en uitverkochte veldtochten.

In die eerste periode waren er ook een aantal bezettingswisselingen en dit bleek een vloek die op de groep bleef rusten. Talloze muzikanten zijn bandlid van Normaal geweest, alleen zanger/gitarist/componist Bennie Jolink en bassist Willem Terhorst maakten vanaf het eerste single, “HELS AS ’N JAGDHOND” uit 1976, deel uit van de band. Gezondheidsproblemen van Jolink zorgden ervoor dat in december 2015 een afscheidsconcert in het Gelredome werd gehouden en het einde van Normaal een feit was. Jolink bleef ondanks die problemen muziek maken. Zo bracht hij in 2016 met de Pensionado’s een alleraardigst album uit, “ODI PROFANUM” en verscheen een solo album in 2019, “BERNARD JOLINK POST NORMAAL”. Een nieuw medicijn om zijn astmaproblemen beter onder controle te houden, opende de weg om met Normaal weer incidenteel op te treden.

Een nieuw Normaal album werd lange tijd niet meer voor mogelijk gehouden, maar Jolink en Terhorst (Wimken van Diene), staken met gitarist van het eerste uur Ferdi Joly de koppen bij elkaar en schreven 14 pakkende, echte Normaal liedjes die samen ruim 55 minuten klokken. ‘Brekken’ Jan Manschot, die overleed in 2014, was al in 1989 uit de band gestapt, maar trad al wel weer een aantal jaren op met de “oude” bezetting, die naast de “nieuwe” bezetting vele optredens verzorgden. Geen Manschot dus, Timo Kelder nam plaats achter de trommels en bekkens en zorgt met Terhorst voor een solide basis. Gastmuzikanten zijn toetsenist en accordeonist Roel Spanjers, op trombone Peter Delannoye en saxofonist Joppe Bestevaer. Van de 14 liedjes zijn er een aantal die door Normaal al eens eerder uitgevoerd zijn en zelfs door Boh Foi Toch gespeeld zijn, maar op dit album krijgen ze allemaal een Normaal anno 2021 uitvoering. Het grootste deel van de liedjes is door Bennie Jolink en Ferdi Joly geschreven, twee door Willem Terhorst en een paar door Jolink en Joly samen.

De opener zet meteen de toon, “DE LESTE KEER” is een heerlijk swingende opener, prachtig pianospel door Spanjer en de blazers zorgen voor een opgewekte sfeer. In het iets rustiger “THUUS” zit een mooie solo van Joly, die dit nummer ook geschreven heeft, het tempo gaat weer omhoog in “D’N EENENT ZEG” en ook hierin laat Joly horen een geweldige gitarist te zijn. De tekst is weer typisch Normaal, scherp, kritisch en met een knipoog. “ZUNDAG” heeft een tekst van Joly die geschreven is op de melodie van een nummer van Kris Kristofferson. Het heeft een heerlijke Boh Foi Toch sfeertje, accordeon, akoestische gitaar en een heerlijke tekst. De bijdrage aan het album van Timo Kelder is niet alleen bij het drummen gebleven, hij schreef “DE KACHEL AN”, een swingend, beetje rock & roll liedje. In “KOLD WEAJT DE WIND” gaat het tempo weer iets naar beneden, piano, saxofoon, samenzang en een prachtig countrysfeertje. Pakkend ritme in “PLANKENKOORTS” en een tekst waarin zakenlui een veeg uit de pan krijgen en een zeer toepasselijk stichtelijk tussenstuk, erg goed bedacht!

In “DOAR GENIET IK VAN” komt het huidige leven van de mannen naar voren, genieten van de kleine momenten in het leven, zoals wandelen met de honden. Swingend en pakkend is het weer in “BOAK”, waarin heel subtiel teruggegrepen wordt naar de eerste superhit van de band, “OEREND HARD”, maar ook “IK MOS PISSEN”, “OH DEARNE” en “NOAR ’T CAFÉ” en nog meer titels van Normaal klassiekers komen voorbij. In 1984 was er rondom de Top 40 hit “POLITIEK” een controverse tussen de band en radio dj Frits Spits, die de tekst van dat nummer te negatief vond. “POLITICUS” is geen loflied op de dames en heren die ons land besturen en dat doet de band opnieuw erg goed, soms direct, maar toch zeker ook met de welbekende Normaal knipoog. Het is weer swingen geblazen in “KOM PAK OW JAS”, geschreven door Terhorst, “NIKS DOEN IS DODELIJK” heeft een jazzy sfeertje en in “MAMA IK WIL NOAR DE ZWARTE CROSS” bezingt de band de afgelopen corona periode op een originele manier. Erg goed liedje! “’T ALTIED ’T ZELFDE” is de afsluiter, rocksfeertje, mooie samenzang en een prima afsluiter van een meer dan prima album.

Als je het album koopt krijg je daarbij een boek met prachtige tekeningen van Bennie Jolink en in 15 hoofstukken een mooie terugblik op de carrière van de Achterhoekse trots. Prachtig document, geweldige liedjes, weer een topper in het toch al fantastische muziekjaar 2021.

avatar van Dirkrocker
Normaal, de draad door heel m’n muziekleven. Van keihard fan in m’n jeugd, poosje afhaken en dan vervolgens weer aanhaken. Dit bandje blijf me altijd wat doen en intereseren. Aangezien ik alles wat ze uitgebracht hebben in huis heb, kon deze dan natuurlijk ook niet achterblijven. Vooral omdat ik van tevoren begreep dat Ferry Joly de meeste nummers voor z’n rekening nam. Dus dat wekte extra interesse omdat toch altijd en beetje mijn held was. Dus op dag van uitkomst lag hij hier op de mat, en als 1e krijg je er en prachtig boek bij. Met tekeningen uit de oude tijd en verhalen van de band uit de glorie jaren. De plaat zelf begint lekker met de leste keer. Daarna krijgen we thuus, en dat vind ik gewoon en veranderde versie van het oude liedje :Ik wil noar huus. Alleen gaat het nu niet over zichzelf maar en andere jongen uit en dorp. Maar boodschap en af en toe de tekst ook kom op t zelfde neer. Dn eene zeg, is en oud nummer die ze opnieuw opgenomen hebben. Zundag is en prachtig countrynummer , erg afgekeken van de country song van cash en kristoffersen. Maar stoort totaal niet. Ze geven er en prachtig draai aan.
De kachel An vind ik persoonlijk stukje minder en doet me niet zoveel, al is het dan ook weer niet zo slecht dat t stoort. Kold waait de wind is dan wel weer en prachtig rustig nummer. Plankenkoorts doet me dan toch ook weer niet veel. Doar geniet ik van is weer en prima song waar Bennie z’n leven van nu schetst, en hoor je duidelijk dat hij toch wat anders tegen t leven aan kijk als 40 joar geleden. Jaa en vervolgens kak het niveau wel steeds verder in met nummers als boak en politicus. Kom pak ow jas gaat dan wel weer , maar is ook geen nummer dat je grijs gaat draaien. Niks doen is dodelijk en mama ik wil noar de zwatte cross zijn dan wel weer aardige nummers. Zeker kwa tekst, geven heel goed de nare Corona tijd aan. En de afsluiter is natuurlijk en old paartje weer in een nieuw jasje Dus eind conclusie is dat ze en kwakkelend album hebben gemaakt. Staan echt wel paar pareltjes op, als je ook van de gevoelige Normaals nummers houd. Maar staan toch ook wel weer en paar niemendalletjes op. Toch geef ik het 3,5 ster, al was het maar voor het mooie boek wat erbij zit. En toch ook mooi om te zien dat er nog leven in mijn bandje zit. Hopelijk hoop ik ze op Hemelvaartsdag nog en keer te zien, heel benieuwd hoe ze voor de dag komen.