Bij een ontmoeting in 1973 tussen Bennie Jolink in Jan Manschot in de eerste helft van de jaren zeventig werd het zaadje gepland voor één van de succesvolste Nederlandse rock bands allertijden, Normaal. In 1975 traden ze op Hemelvaartsdag op in Lochem, speelden daar “DRIETERI-JE BLUES”, de reacties waren ongekend positief en een nieuw genre was geboren, het dialectrock. Normaal werd vaandeldrager van dit genre, scoorden grote hits met “OEREND HARD”, “NET AS GISTEREN”, MAMA WOAR IS MIEN PILS”, HEIDI” en “HIEKIKKOWOKAN” in de periode 1977 tot en met 1984. Misschien wel de succesvolste van de band, qua hits, albumverkopen en uitverkochte veldtochten.
In die eerste periode waren er ook een aantal bezettingswisselingen en dit bleek een vloek die op de groep bleef rusten. Talloze muzikanten zijn bandlid van Normaal geweest, alleen zanger/gitarist/componist Bennie Jolink en bassist Willem Terhorst maakten vanaf het eerste single, “HELS AS ’N JAGDHOND” uit 1976, deel uit van de band. Gezondheidsproblemen van Jolink zorgden ervoor dat in december 2015 een afscheidsconcert in het Gelredome werd gehouden en het einde van Normaal een feit was. Jolink bleef ondanks die problemen muziek maken. Zo bracht hij in 2016 met de Pensionado’s een alleraardigst album uit, “ODI PROFANUM” en verscheen een solo album in 2019, “BERNARD JOLINK POST NORMAAL”. Een nieuw medicijn om zijn astmaproblemen beter onder controle te houden, opende de weg om met Normaal weer incidenteel op te treden.
Een nieuw Normaal album werd lange tijd niet meer voor mogelijk gehouden, maar Jolink en Terhorst (Wimken van Diene), staken met gitarist van het eerste uur Ferdi Joly de koppen bij elkaar en schreven 14 pakkende, echte Normaal liedjes die samen ruim 55 minuten klokken. ‘Brekken’ Jan Manschot, die overleed in 2014, was al in 1989 uit de band gestapt, maar trad al wel weer een aantal jaren op met de “oude” bezetting, die naast de “nieuwe” bezetting vele optredens verzorgden. Geen Manschot dus, Timo Kelder nam plaats achter de trommels en bekkens en zorgt met Terhorst voor een solide basis. Gastmuzikanten zijn toetsenist en accordeonist Roel Spanjers, op trombone Peter Delannoye en saxofonist Joppe Bestevaer. Van de 14 liedjes zijn er een aantal die door Normaal al eens eerder uitgevoerd zijn en zelfs door Boh Foi Toch gespeeld zijn, maar op dit album krijgen ze allemaal een Normaal anno 2021 uitvoering. Het grootste deel van de liedjes is door Bennie Jolink en Ferdi Joly geschreven, twee door Willem Terhorst en een paar door Jolink en Joly samen.
De opener zet meteen de toon, “DE LESTE KEER” is een heerlijk swingende opener, prachtig pianospel door Spanjer en de blazers zorgen voor een opgewekte sfeer. In het iets rustiger “THUUS” zit een mooie solo van Joly, die dit nummer ook geschreven heeft, het tempo gaat weer omhoog in “D’N EENENT ZEG” en ook hierin laat Joly horen een geweldige gitarist te zijn. De tekst is weer typisch Normaal, scherp, kritisch en met een knipoog. “ZUNDAG” heeft een tekst van Joly die geschreven is op de melodie van een nummer van Kris Kristofferson. Het heeft een heerlijke Boh Foi Toch sfeertje, accordeon, akoestische gitaar en een heerlijke tekst. De bijdrage aan het album van Timo Kelder is niet alleen bij het drummen gebleven, hij schreef “DE KACHEL AN”, een swingend, beetje rock & roll liedje. In “KOLD WEAJT DE WIND” gaat het tempo weer iets naar beneden, piano, saxofoon, samenzang en een prachtig countrysfeertje. Pakkend ritme in “PLANKENKOORTS” en een tekst waarin zakenlui een veeg uit de pan krijgen en een zeer toepasselijk stichtelijk tussenstuk, erg goed bedacht!
In “DOAR GENIET IK VAN” komt het huidige leven van de mannen naar voren, genieten van de kleine momenten in het leven, zoals wandelen met de honden. Swingend en pakkend is het weer in “BOAK”, waarin heel subtiel teruggegrepen wordt naar de eerste superhit van de band, “OEREND HARD”, maar ook “IK MOS PISSEN”, “OH DEARNE” en “NOAR ’T CAFÉ” en nog meer titels van Normaal klassiekers komen voorbij. In 1984 was er rondom de Top 40 hit “POLITIEK” een controverse tussen de band en radio dj Frits Spits, die de tekst van dat nummer te negatief vond. “POLITICUS” is geen loflied op de dames en heren die ons land besturen en dat doet de band opnieuw erg goed, soms direct, maar toch zeker ook met de welbekende Normaal knipoog. Het is weer swingen geblazen in “KOM PAK OW JAS”, geschreven door Terhorst, “NIKS DOEN IS DODELIJK” heeft een jazzy sfeertje en in “MAMA IK WIL NOAR DE ZWARTE CROSS” bezingt de band de afgelopen corona periode op een originele manier. Erg goed liedje! “’T ALTIED ’T ZELFDE” is de afsluiter, rocksfeertje, mooie samenzang en een prima afsluiter van een meer dan prima album.
Als je het album koopt krijg je daarbij een boek met prachtige tekeningen van Bennie Jolink en in 15 hoofstukken een mooie terugblik op de carrière van de Achterhoekse trots. Prachtig document, geweldige liedjes, weer een topper in het toch al fantastische muziekjaar 2021.