Tori Amos - Ocean to Ocean (2021)

geen stemmen

Label: Decca

1. Addition of Light Divided (4:05)
  2. Speaking with Trees (3:55)
  3. Devil's Bane (4:32)
  4. Swim to New York State (4:20)
  5. Spies (5:59)
  6. Ocean to Ocean (3:30)
  7. Flowers Burn to Gold (3:41)
  8. Metal Water Wood (4:00)
  9. 29 Years (4:47)
  10. How Glass Is Made (3:56)
  11. Birthday Baby (4:44)

vinyl available january 28th 2022
pre-order

Minneapolis schreef:
Kan ze in die 3 maanden niet nog even nadenken over een spannendere hoes?

Dir is inderdaad geen aantrekkelijke hoes. Doet mij denken aan het saaie Night Of Hunters.
Overigens laat ik dit album schieten. Sinds begin 1994 ben ik een groot fan van haar geweest en sleepte zij mij door moeilijke periodes. Na AATS uit 2007 kan alleen UG uit 2014 mij nog erg bekoren (GD niet meegerekend).
Haar kerst-EP van eind vorig jaar heb ik ook al niet meer aangeschaft. Want wat ik daarvan hoorde, vond ik het zonde van mijn geld.

avatar van Poles Apart
Minneapolis schreef:
Kan ze in die 3 maanden niet nog even nadenken over een spannendere hoes?

Dat geld dat naar een fotograaf en/of grafisch ontwerper gaat kun je natuurlijk beter in Botox steken.

avatar van Roxy6
Native invader was een heel behoorlijk album!

Poles Apart schreef:

Beetje flauwe, respectloze en seksistische opmerking naar mijn idee

avatar van Minneapolis
Roxy6 schreef:

Beetje flauwe, respectloze en seksistische opmerking naar mijn idee

Een goede foto editor is goedkoper Poles Apart.
Beetje flauw misschien. Respectloos, ach, botox is niet iets waar je perse aan moet. Seksistisch? Nee.. Dat geldt voor mannen (kijk eens hoeveel grappen Ronald de Boer over zich heen heeft gekregen) en vrouwen. Ik vind het seksistisch dit seksistisch te vinden.
De hoes oogt vooral cheap en niet heel stijlvol, maar goed laten we hopen dat het niet aansluit bij de inhoud.

Darkzone schreef:

Ik ben afgehaakt na The Beekeeper (2005), zoals ik ook schreef in het artiest topic. The Beekeeper en Scarlet's walk vond ik erg goed bij elkaar passen en nog erg mooi en verfrissend t.o.v. al het moois er voor (haar 90's werk staat buiten discussie). Zelfs Strange little girls vond ik grotendeels erg tof. Maar vanaf American Doll Posse was het ineens over voor mij. Vandaar dat ik me afvroeg of anderen een muzikale omschakeling herkennen. Ik kan er zelf niet echt de vinger op leggen. De spanning is weg maar ook wellicht de composities?
Maar ik schijf haar zeker niet af. Wat een talent.

avatar van Roxy6
ik verschoon mijzelf van commentaar.

Speaking with Trees vind ik best wel een prima nummer.

avatar van luigifort
Lelijke hoes en jammer van de plastische chirurgie...

Darkzone schreef:

Overigens laat ik dit album schieten ... Ik verwacht van OTO niets meer dan wat we al kennen van haar en komt er geen Wow of glimlach meer.

Dan wordt het ook tijd voor een andere avatar.

dix schreef:

Dan wordt het ook tijd voor een andere avatar.

Ze is 25 jaar lang zeer belangrijk voor mij geweest, dus die avatar zal ik niet zo snel veranderen.
En misschien komt de cd alsnog als ik wat muziek gehoord heb.

Darkzone schreef:

Vorige plaat was een enorme meevaller, opener Reindeer King hoort wat mij betreft bij haar beste tien nummers. Op zoiets hoop ik bij deze nieuwe plaat.

dix schreef:

Er is mij bitterweinig bijgebleven van dat laatste album Native Invader. Ik had een tumultueus jaar achter de rug, meestal dé reden om terug te vallen op haar muziek. In dit geval niet meer.

avatar van Roxy6
Speaking with Trees net op YouTube gehoord > Vintage Tori!

Net zo mooi als Reindeer King.

Roxy6 schreef:
Speaking with Trees net op YouTube gehoord > Vintage Tori!

Net zo mooi als Reindeer King.

26 november komt de dikke lp-box Brilliant Adventure van David Bowie uit, daar kijk ik tegenwoordig meer naar uit dan naar een nieuwe Tori.
Ik heb Speaking With Trees Ook een beetje globaal beluisterd. Naar 't einde toe gaat hij boeien, maar heb veel te lang niet naar haar geluisterd, dus moet er ook weer inkomen. Maar zeg nooit nooit.

avatar van Roxy6
ik kijk naar beide uit, de box-set en Ocean to Ocean

avatar van Slowgaze
luigifort schreef:
Lelijke hoes en jammer van de plastische chirurgie...

Tori Amos is inmiddels wel echt een van de weinige roodharige vrouwen boven de veertig die ik liever aan me voorbij laat gaan.

avatar van Roxy6
Nou Slowgaze, ze ziet jou waarschijnlijk ook niet staan, dus komt goed uit.

Slowgaze schreef:

Ze zal je catagorisering weten te waarderen.
Tori Amos is al hard op weg naar de zestig.

Ik vind Speaking with Trees een mooi nummer met een verfrissend simpele tekst over rouwen na de dood van haar moeder, met wie ze een enorm sterke band had. Na 2003 is de kwaliteit van haar platen wisselvalliger geworden maar op elke cd zijn pareltjes te vinden. Tori is wat mij betreft, ondanks haar grote successen en fenomenaal talent, een toch wat ondergewaardeerde artiest. Soms vind ik het jammer om te zien dat bijvoorbeeld Nick Cave (ben fan van het eerste uur) steeds meer waardering krijgt terwijl Tori die steeds minder lijkt te krijgen. Dat zal voor een groot deel te maken hebben met de minder goede keuzes die Tori de laatste jaren maakt op visueel en pr gebied en haar onzekerheid over haar uiterlijk helpt niet echt. Maar om daar nou steeds als eerste over te beginnen? Ze is bijna 60 en heeft nog steeds een heleboel te vertellen. Ik ga zeker luisteren.

avatar van luigifort
Nick Cave weet het niveau constant hoog te houden. Tori is helaas heel erg afgedaald sinds haar meesterwerk Scarlet's Walk. Alles daarna kan me maar matig boeien op enkele nummers na. Mannen rijpen dus beter dan vrouwen zou je kunnen zeggen

avatar van Mjuman
luigifort schreef:

Geen idee wat er in jouw espresso zat, maar als het standaardspul van de supermarkt was, zou ik er maar zuinig op zijn, omdat je er fiks van gaat hallucineren: Mannen rijpen dus beter dan vrouwen heb je gezegd.

Ik was gisteren op een bijzondere familiegebeurtenis waarbij een groot aantal 50-plussers aanwezig waren en ik kan je verzekeren dat de meeste vrouwelijke specimina beter 'opgedroogd' waren dan de mannelijke.

Moet dit album nog een aantal keren beluisteren voor een (nader) oordeel, maar aan de hand van jouw observaties elders meen ik te kunnen stellen dat je de neiging hebt bij een album op uiterlijke verschijnselen af te gaan. Hetgeen, beste muziekvrind - vervang boek door album - niet in overeenkomst is met het principe You Can't Judge a Book by Looking at Its Cover

luigifort schreef:

Grapjas. Beetje kip ei verhaal dit. De output van Nick Cave kan me de laatste jaren ook maar matig bekoren. Dus in dat opzicht verschilt het wat mij betreft niet van die van Tori.
Hij krijgt echter veel waardering voor zijn red hand files, zijn teksten over rouw en zijn kwetsbaarheid. Tori heeft niet anders gedaan, maar wordt meer en meer neergezet als een gekkig kattenvrouwtje. Haar humor en wijsheid worden minder gezien. Ijdele Nick heeft een toupet, verft zijn ongetwijfeld laatste grijze haren zwart en zit altijd strak in het pak. Volgens mij rijpen mannen niet beter dan vrouwen, ze worden alleen serieuzer genomen.

gerdamits schreef:

En dan is het gegeven dat ze bij elke nieuwe plaat weer intensief en wereldwijd tourt, niet eens genoemd.

avatar van Roxy6
Zojuist Spies gehoord op Youtube, een zeer aangename luisterervaring.

Mooi intro ! klinkt ruimtelijk en Tori zingt prachtig!
Al twee tracks die mij zeer benieuwd maken naar dit album!