Tori Amos - Ocean to Ocean (2021)

Label: Decca

1. Addition of Light Divided (4:05)
  2. Speaking with Trees (3:55)
  3. Devil's Bane (4:32)
  4. Swim to New York State (4:20)
  5. Spies (5:59)
  6. Ocean to Ocean (3:30)
  7. Flowers Burn to Gold (3:41)
  8. Metal Water Wood (4:00)
  9. 29 Years (4:47)
  10. How Glass Is Made (3:56)
  11. Birthday Baby (4:44)
Little Earthquakes is in januari 30 jaar oud. Bizar hoe de tijd vliegt. Ik weet nog goed hoe hyper ik was toen ik het voor het eerst hoorde. Voor mij was ze de nieuwe Kate Bush (waar ze ook veel mee vergeleken werd).
De drie daaropvolgende albums waardeerde ik ook nog hoog, maar het was geen Little Earthquakes.
Daarna werd het weer wat minder. Telkens weer een uitstekende beoordeling mijnerzijds maar grootste punt van kritiek was toch wel de lengte van de albums. Te veel vullers, elk album opnieuw.

Ocean to Ocean is wat dat betreft voor haar doen behoorlijk kort en puntig. Zou ze meelezen op deze site?

Ik mag haar graag live meemaken en mijn trouw is onvoorwaardelijk. Na het horen van Ocean to Ocean blijft dat ook wel zo.

En waarom dan wel? Heel simpel: we horen een zeer degelijke voortzetting van al haar voorgaande albums, en juist het feit dat ze nu eens niet tot in den treuren doorgaat maakt het album behapbaar en blijf je beter in de bekende Tori-flow zonder dat het vermoeiend wordt of wat gaat vervelen.
Ze zal haar fans zeker een plezier doen met dit album, nieuwe fans zullen hier niet mee gewonnen worden en in z'n algemeenheid is dit gewoon een prima en degelijk album, en dat is gelijk ook wel het kritiekpuntje.

Tori emotioneert niet echt meer, verbaast al helemaal niet, maar levert gewoon kwaliteit af. Of dat erg is laat ik aan eenieder. Het is een constant album met deze keer geen nummers voor mij die er echt bovenuit steken, maar ook geen vullers. Ik blijf liefhebber en geniet van Ocean to Ocean en ga dan ook weer heel degelijk roepen dat dit geen Little Earthquakes is, maar wie boeit dat na 30 jaar nog?!
De stap voorwaarts is de stap om eens een wat korter album af te leveren wat gewoon goed werkt.

Fijn album!

avatar van Roxy6
Ook Tori Amos heeft na vier jaar een nieuw album uitgebracht.

De twee vooruitgesnelde tracks waren al veelbelovend, Speaking with Trees en Spies klonken direct als good old vintage Tori. Fraaie composities gebed in prachtige arrangementen.

Dit is een album dat als een bloem uit de knop zal komen, na diverse luisterbeurten hoor je steeds nieuw aspecten. Tori heeft de tijd genomen om goed uitgebalanceerde songs een fraaie behandeling te geven.
Bijzonder daarbij is ook hoe het album tot stand is gekomen, aan beide kanten van de oceaan is eraan gewerkt.

Natuurlijk is Tori ouder geworden, haar spannendste werk maakte ze in de negentiger jaren, Little Earthquakes, Under the Pink, Boys from Pele en From the Choir Girl Hotel, zijn stuk voor stuk briljante albums met veel gedurfde composities waarin Tori af en toe volledig los ging. Zowel met merkwaardige instrumentaties (het intro van Cruel) als ook met haar mega intense zang, die mij vooral op From The Choirgirl Hotel kippenvel bezorgde zo goed en hartverscheurend.

Haar staat van dienst heeft ze toen in een stevig fundament verankerd, veel nummers hebben de tand des tijds moeiteloos doorstaan (1000 Oceans)...

In de nieuwe eeuw werden de albums gematigder, maar getuigden nog steeds van grote klasse.
Ik denk dat de geweldige Lana Del Rey haar oor ook regelmatig te luisteren heeft gelegd bij dit onvolprezen werk...aangezien ook al die albums enkele briljante songs bevatten.

Na het -ook mooie- Native Invader is ze nu terug met Ocean to Ocean, een prachtplaat!

Uitschieters op het eerste gehoor: Addition of Light Divided, Speaking with Trees, Spies, 29 year en Birthday Baby.

Tori heeft het nog steeds een zangeres om te koesteren!

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Tori Amos - Ocean To Ocean - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Tori Amos - Ocean To Ocean
Tori Amos maakte haar beste albums twintig tot dertig jaar geleden, maar op het recent verschenen Ocean To Ocean steekt de Amerikaanse singer-songwriter in een verrassend goede vorm

Mijn interesse in de muziek van Tori Amos is het afgelopen decennium flink afgenomen, waardoor ik het vorige maand verschenen Ocean To Ocean in eerste instantie heb laten liggen. Het zestiende album van de Amerikaanse singer-songwriter blijkt echter een uitstekend album. Het is een typisch Tori Amos album, maar het geluid is wat aangenamer en de zang wat minder fel. Het zorgt ervoor dat Ocean To Ocean het ook lekker doet op de achtergrond, al is het ook zeker een album dat je in detail wilt leren kennen. Ocean To Ocean is van wat constantere kwaliteit dan zijn voorgangers en is ook wat toegankelijker. Lang geleden dat ik zo heb genoten van een nieuw Tori Amos album.

Ocean To Ocean, volgens mij het zestiende album van de Amerikaanse singer-songwriter Tori Amos, heb ik in eerste instantie laten liggen, net als ik het vier jaar geleden verschenen Native Invader onaangeroerd heb gelaten. Met de albums die hiervoor verschenen heb ik het altijd wel geprobeerd, maar echt memorabele albums zaten er wat mij betreft al lange tijd niet meer tussen, al ontbraken gelukkig ook de hele slechte albums.

Als ik de muziek van Tori Amos wil horen kies ik voor Little Earthquakes uit 1992, Under The Pink uit 1994 of Boys For Pele uit 1996, incidenteel afgewisseld met From The Choirgirl Hotel uit 1998 of Scarlet’s Walk uit 2002, allemaal albums die inmiddels tussen de twintig en dertig jaar oud zijn.

Over het vorige maand verschenen Ocean To Ocean las ik echter zoveel goede berichten, dat ik het album toch maar eens heb beluisterd, waarna het nieuwe album van Tori Amos nog veel vaker voorbij is gekomen. Ook Ocean To Ocean is wat mij betreft niet zo goed als het bovengenoemde vijftal albums, maar het zestiende album van de Amerikaanse muzikante kan de concurrentie met al haar andere albums wat mij betreft aan.

Voor verrassingen ben je bij Tori Amos aan het verkeerde adres. Haar muziek is al drie decennia zeer herkenbaar, al is het maar vanwege haar unieke stem. Ook Ocean To Ocean klinkt, zeker op het eerste gehoor, als een vintage Tori Amos album, maar vergeleken met de vorige paar albums is er gelukkig ook wel wat veranderd.

De vorige albums van Tori Amos waren stuk voor stuk veel te lang en bovendien niet erg constant, waardoor de mindere tracks de albums flink naar beneden trokken. Ocean To Ocean bevat elf songs en heeft hier net iets meer dan drie kwartier voor nodig, wat meestal de optimale duur van een album is.

Zeker vergeleken met het hele vroege werk van Tori Amos valt op dat ze op Ocean To Ocean wat minder expressief zingt, waardoor het album minder tegen de haren instrijkt. Nu was dat tegen de haren instrijken vaak juist de kracht van de muziek van Tori Amos, maar ik mis het op Ocean To Ocean niet.

Het nieuwe album van de Amerikaanse muzikante heeft in muzikaal opzicht een net wat meer rustgevende werking (en dat ondanks een paar uitstapjes richting (soft-)rock) en daar passen de net wat meer ingetogen vocalen prima bij. Ocean To Ocean biedt vooral rustpunten en die zijn in deze hectische tijden zeer welkom.

Ocean To Ocean is bovendien een album dat kwaliteit ademt. Die kwaliteit hoor je in de smaakvolle instrumentatie, in de trefzekere productie, in de aansprekende songs, in de teksten en natuurlijk ook in de zang van Tori Amos. Het mist misschien de urgentie of het voorzichtig hysterische van de genoemde vroege albums van de Amerikaanse muzikante, maar ook Ocean To Ocean houdt de aandacht vrij makkelijk drie kwartier vast.

De muziek van Tori Amos was altijd al geïnspireerd door het werk van Kate Bush, maar op haar zestiende album hoor ik de invloeden van de Britse muzikante nog net wat duidelijker, al draagt ook Ocean To Ocean vooral het stempel van Tori Amos. Ik ging er na de vorige albums van uit dat Tori Amos haar kruit grotendeels had verschoten, maar Ocean To Ocean laat horen dat ze ook nog flink wat van dit kruit droog heeft gehouden. Sterk album. Erwin Zijleman