Nina Simone - Feeling Good (2021)

Alternatieve titel: Her Greatest Hits and Remixes

geen stemmen

Jazz
Label: Verve

1. Feeling Good (2:55)
  2. My Baby Just Cares for Me (3:40)
  3. I Put a Spell on You (2:36)
  4. Sinnerman (10:19)
  5. Black Is the Color of My True Love's Hair (3:25)
  6. See-Line Woman (2:37)
  7. Don't Let Me Be Misunderstood (2:45)
  8. Ain't Got No / I Got Life (2:20)
  9. Lilac Wine (4:15)
  10. Ne Me Quitte Pas (3:36)
  11. Love Me or Leave Me (4:05)
  12. Don't Explain (4:18)
  13. Mississippi Goddam [Live at Carnegie Hall, New York, 1964] (4:53)
  14. Strange Fruit (3:29)
  15. Wild Is the Wind (6:58)
  16. Work Song (3:05)
  17. I Loves You Porgy [Live at Carnegie Hall, New York, 1964] (2:31)
  18. Mood Indigo (2:27)
  19. Take Care of Business (2:05)
  20. Feeling Good [Joel Corry Remix] (3:09)
  21. See-Line Woman [Riton Remix] (4:04)
  22. Sinnerman [Sofi Tukker Remix] (3:52)
  23. My Baby Just Cares for Me [HONNE Remix] (3:51)
  24. Take Care of Business [Rudimental Remix] (4:38)
  25. I Put a Spell on You [Floorplan Remix] (5:55)
  26. Be My Husband [Hot Chip Remix] (9:11)
avatar van Poles Apart
Onder het motto 'het Verve schoorsteentje moet ook blijven roken'?

avatar van remcodurez

Overbodig album. Mooie maar te verwachten selectie nummers.

avatar van gaucho
remcodurez schreef:
"Her Greatest Hits and Remixes" --> Ik wist niet dat ons Nina ook kon remixen :-p.

Haha. Ja, het is maar net hoe je het wilt lezen. Maar je zou er inderdaad uit kunnen afleiden dat Nina ook dát talent bezat.

Ik heb die remixen niet gehoord en kan er dus niet over oordelen, maar ik val jullie bij: het ziet eruit als een goedkoper marketingtruc. In het streamingtijdperk moet je het niet hebben van fysieke verkopen, maar moet je de muziek in je catalogus steeds opnieuw onder de aandacht brengen. Onderdeel maken van een filmsoundtrack, laten terugkeren in reclames of er remixen van uitbrengen, dat zijn inmiddels beproefde methodes. Zeker als de artiest in kwestie niet meer leeft, komen dit soort trucs bij mij toch een beetje over als lijkenpikkerij. Maar het lijkt een noodzakelijk kwaad in deze tijd.

Dat gezegd hebbende: de selectie voor deze zoveelste 'Greatest hits' is even adequaat als voorspelbaar. Het enige opvallende aan de trackselectie - afgezien van de remixen dan natuurlijk - is dat Mississippi goddam in een live-versie is vertegenwoordigd. Verder staan haar bekendste nummers er wel op, al mis ik Mr. Bojangles, toch wel een beetje een 'signature song' van haar.

Lilac wine kende ik niet in haar uitvoering. Het was voor mij vanmorgen aanleiding om me even te verdiepen in de oorsprong van dat nummer, dat door heel veel artiesten is opgenomen. Het gaat nog verder terug dan ik dacht: volgens Wiki uit 1950. Uit een weinig succesvolle theatermusical. Mijn eerste kennismaking ermee was de versie van Elkie Brooks uit de jaren zeventig, die single heb ik nog. Sindsdien is mijn waardering voor het nummer alleen maar gegroeid. Ik zal eens op zoek gaan naar de versie van Nina Simone. Dat kan haast niet misgaan...

avatar van remcodurez
gaucho schreef:

Ik kende dan weer niet de versie van Elke Brooks.

voor mij ontbreken er ook wel wat nummers die ik hoog inschat:
-I Wish I know How I Could Be Free
-Plain Gold Ring (minder bekend maar persoonlijke favoriet)
-African Mailman (idem vorig nummer)
-Baltimore

Ik heb 2 remixes reeds gehoord en deze doen haar weinig eer aan. De keuze voor de remixers is ook zeer discutabel.