STIKSTOF - Familie Boven Alles (2021)

Belgiƫ

10. Beelden (2:10)
  11. 24/7 (3:12)
  12. Ambras (3:20)
  13. Zeg Ze (2:54)
  14. Familie Boven Alles (7:02)

met Sticks

15. Spiegelbeelden * (3:30)
  16. Familie Boven Alles [Remix] * (10:06)

met JeanJass, Nag, ABSOLEM, Low G, Crapulax, DIKKE, Veck en Fatih

Laat maar komen!

avatar van Zwammer
Ambras is een echte knaller, dus ik ga mee met bovenstaande reactie

avatar van Yestsida
Dit klinkt weer ontzettend goed, ijzersterk album op eerste gehoor. Zwangere Guy en Jazz Brak vullen elkaar perfect aan, hopelijk krijgen we van die laatstgenoemde ook ooit een soloalbum aangeboden.

Dit zie ik in de toekomst zelfs wel een halfje omhoog gaan!

avatar van Dreten Bukgat
net op de platenspeler gelegd. vet album toch wel. slechts een aantal mindere tracks. tracks in de stijl als bijvoorbeeld ambras hadden er bijvoorbeeld helemaal niet op gemoeten. beste track is de afsluiter, met een heerlijke beat in de stijl van william basinski's the disintegration loops. mooie uitgave trouwens, die gelimiteerde 2LP gatefold met optical illusion o-card...

avatar van Bruno_6
Dreten Bukgat schreef:

De beat van Schaduwboksen is volgens mij ook door Basinski geïnspireerd. Lijkt zo van zijn album Melancholia te komen.

avatar van nelnontwisa
Moest even landen, maar na een paar luisterbeurten misschien beter dan Overlast. Constant een hoog niveau, de raps zijn goed maar het zijn met name de beats die het doen voor me. Alles Kapot, de tandjes hé.

avatar van overmars89
Zwangere blijft zich toch telkens te bewijzen dat hij de meest interessante Nederlandstalige rapper van het moment is. Brak doet verdienstelijk mee, al vind ik soms dat ie iets te geforceerd overkomt. De beats zijn om van te smullen en er staan echt een paar pareltjes op deze Langspeelplaat.

avatar van Nr.4
Was wat laat om te erkennen hoe tof Zwangere Guy is, maar sinds vorig jaar in de eerste lockdown veel geluisterd en is voor mij ook de rapper van het moment uit ons taalgebied. Vind hem op dit album ook weer gruwelijk goed, de producties over het algemeen ook, Brak ok, maar ben ik niet van ondersteboven.
Overigens opvallend hoeveel toffer de verse van Guy is op de afsluiter vergeleken met de verse van Sticks. Honger en gretigheid lijkt de beslissende factor.

avatar van Yestsida
Hun beste plaat tot nu toe.

De vorige albums van STIKSTOF waren veel experimenteler en abstracter dan dit album. Dit is meer rechttoe rechtaan en richt zich op een groter publiek, dit zal ook vooral komen omdat dit hun debuutalbum is op Top Notch Belgium.
Het ligt perfect in het verlengde van Zwangere Guy zijn recentste soloalbum, BRUTAAL (en BRUTXXL), wat ik persoonlijk magnifiek vind.

Naar mijn mening is Zwangere Guy sowieso de beste Nederlandstalige rapper, wat rapt die man toch alle beats kapot die op zijn pad komen. Maar dit doet absoluut niets af van de kwaliteiten van Jazz Brak, hij moet niet onderdoen voor Papa ZG op dit album hoor. Wat zou ik toch graag een soloalbum van Jazz beluisteren!
Mijn favoriete rapper uit Nederland (Sjaak daargelaten ) komt ook nog langs op de geweldige hekkensluiter.
Favoriete tracks selecteren is moeilijk op Familie Boven Alles, geen van de nummers moet echt onderdoen voor elkaar.

Niet alle lof naar de 2 rappers dat dit collectief telt, ook producer Astrofisiks laat zien steengoed te zijn in zijn vak.

Normaal luister ik voornamelijk naar rappers uit mijn eigen provincie (Antwerpen), die accenten zijn voor mij het toegankelijkst maar de meest getalenteerde rappers uit België komen wel degelijk uit onze hoofdstad Brussel hoor! Heerlijk stemgeluid hebben ZG en Jazz ook vind ik.

4* en misschien nog wel hoger in de toekomst.

avatar van Booyo
overmars89 schreef:

Dat is nu net wat ik bedoel.

(brak & guy, wat een plaat......)