Vintage Dutch - In My Own Voice (2021)

Soul / Funk
Label: Concerto

1. Break It Down (3:44)
  2. 'To the Max'! (2:57)
  3. Just Feel This Way (2:52)
  4. This Time (2:59)
  5. Just Me (2:32)
  6. 'Checkmate' (1:52)
  7. It Must Be Love (2:59)
  8. Never Been Told (4:52)
  9. 99Lbs (2:53)
  10. Nothing Can Stay Forever (3:09)
  11. Baby (5:57)
  12. Goodbye (2:26)
avatar van Lura
Na het vertrek van Elsa Bekman in 2019 zocht garage soulband The Tibbs een nieuwe zangeres. De keuze viel uiteindelijk op Roxanna Hartog. Toevallig had de gitarist van The Tibbs, Paul Jonker, net op dat moment het plan opgevat om een nieuwe band te gaan formeren. Zangeres Kim Berger had ook meegedaan aan de audities bij The Tibbs. Jonker was danig onder de indruk van haar vocale kwaliteiten en vroeg haar voor zijn nieuwe soul en funk band Vintage Dutch. De groep wilde zichzelf snel op de kaart zetten. De eerste single It Must Be Love verscheen al in november 2019. Het nummer werd meteen opgepikt door de landelijke radio en kwam terecht in playlists op Spotify en werd soultip van de maand op Radio 2. Het vijftal bestaat naast Jonker en Berger uit Walter Gieling (drums), Yvo Wolfsbergen (bas) en Ruben de Ruiter (percussie). De opnames vonden plaats in Jonkers eigen studio Sub45 in Aartswoud. Het debuutalbum bevat een mix van een dozijn swingende en relaxte nummers met een behoorlijk eigen signatuur. Elf werden geschreven door Jonker en Berger, 99 Lbs werd geschreven door Memphis soullegende Ann Peebles en haar man Don Bryant. Zij vereeuwigde dit nummer onder de naam 99 Pounds op haar klassieker Straight from the Heart. De hoes van In My Own Voice lijkt een knipoog naar die hoes, beide afgebeelde zangeressen hebben hun hoofd iets naar boven toe gebogen. Berger is een uitstekende zangeres, die het repertoire volledig naar haar hand zet. In My Own Voice is een overtuigend bewijs dat ook in Nederland buitengewoon goede soul en funk wordt gemaakt. Het is trouwens de tweede fraaie release van Concerto Records binnen een week tijd, na het eveneens prachtige In de Regen van Janne & De Vogels.

avatar van Reijersen
Vintage Dutch is een Nederlandse groep ontsproten aan het wellicht bekende gezelschap The Tibbs. Met opener Break It Down weten ze een bijzondere sfeer neer te zetten. Dit nodigt uit naar doorluisteren. To the Max! is een prima en lekker funky vervolg. Dit is funk zoals we funk kennen en er is een aardige stem. Vrolijke toon ook. Just Feel This Way is rustiger en ook weer een prima song. This Time brengt weer wat meer tempo terug, waar Just Me juist een wat meer bluesy karakter heeft. Checkmate is een korte song in de sfeer van de oude swing nummers. In It Must Be Love klinkt aardig wat gedrevenheid door, waar Never Been Told dan weer niet veel meer dan aardig te noemen is. 99Lbs is een cover van Ann Peebles en dan ga je het toch vergelijken met het origineel. Goede geprobeerde versie, maar toch ook ergens niet helemaal overtuigend naar mijn smaak. Dan hoor ik liever het rocky en bluesy Nothing Can Stay Forever. Baby is dan een rustiger en een interessant nummer waar ik afsluiter Goodbye een beetje flauw vind. Die had iets meer peper mogen hebben.