Joe Henderson featuring Alice Coltrane - The Elements (1974)

Jazz / Avant-Garde
Label: Milestone

1. Fire (11:08)
  2. Air (9:56)
  3. Water (7:31)
  4. Earth (13:08)
avatar van Mssr Renard
Volle score voor deze spiritual jazzplaat van Joe Henderson en Alice Coltrane. Mooi basspel ook van Charlie Haden.

Maar de pianiopartijen van Alice zijn echt erg mooi, er is ook een stuk in Air waar de bas en de piano echt ontzettend mooi samengaan. En dan zijn er ook stukken op viool van ene Michael White. Jongens, wat is dit mooi.

Dit is spiritual jazz, zoals het bedoelt is. Echt elke noot is raak!

avatar van AOVV
Geweldige samenwerking tussen Henderson en Coltrane, maar ook de andere muzikanten dragen hun steentje bij. We horen weelderige, breed uitwaaierende percussie en Charlie Haden op basis, maar het is vooral de wisselwerking tussen Henderson, Coltrane en violist Michael White die dit plaatje fris en monter houdt. Deze artiesten voelen zich bij spiritual jazz, zeker als het al wat avontuurlijker mag klinken, duidelijk in hun element.

4 sterren