Cat Power - Covers (2022)

Label: Domino

1. Bad Religion (4:20)
  2. Unhate (2:44)
  3. Pa Pa Power (3:10)
  4. White Mustang (3:00)
  5. A Pair of Brown Eyes (3:42)
  6. Against the Wind (3:13)
  7. Endless Sea (3:35)
  8. These Days (3:44)
  9. It Wasn't God Who Made Honky Tonk Angels (2:33)
  10. I Had a Dream Joe (4:39)
  11. Here Comes a Regular (5:14)
  12. I'll Be Seeing You (3:22)
  13. You Got the Silver [Stereo Version] *
  14. You Got the Silver [Mono Version] *
avatar van Poles Apart
Cat Power - Bad Religion

Meer details over de covers:

1. ‘Bad Religion’ – Frank Ocean
9. ‘I Had A Dream Joe’ – Nick Cave
10. ‘Here Comes A Regular’ – The Replacements
11. ‘I’ll Be Seeing You’ – Billie Holiday

EX BEASTER
Hier zie ik enorm naar uit....altijd goed die Cat en deze week staat er een mooi interview in de Humo.....

avatar van luigifort
Interessant.

avatar van vinylbeleving
Wow ik herken Bad Religion totaal niet meer terug! Op z'n minst een interessante benadering, maar ik weet eigenlijk niet of ik het nou zo goed vind....

avatar van Minneapolis
vinylbeleving schreef:
maar ik weet eigenlijk niet of ik het nou zo goed vind....

Ik wel. Cat klinkt mij altijd als een nachtdier (mijn associatie met veel van haar muziek), ze weet vaak interessante nummers te kiezen, eigen te maken en ik hou van haar stem. De rest van de plaat moet ik nog rustig luisteren, maar het begin is goed.
Endless Sea, These Days (een nummer dat ik wat beter ken) en I'll Be Seeing You zijn ook erg mooi geproduceerd in haar kenmerkende, wat kale, stijl.

avatar van AOVV
Mooie coverplaat weer van Cat Power. De songselectie is uitgekiend; uit een interview in HUMO heb ik opgepikt dat zij, in de zoektocht naar een nieuw platenlabel, werd gesteund door Lana Del Rey en Nick Cave, en uit dankbaarheid van elk een song heeft gecoverd (respectievelijk White Mustang en I Had a Dream, Joe). Naast die twee songs vallen vooral opener Bad Religion (Frank Ocean), de schitterende Pogues-cover A Pair of Brown Eyes en Here Comes a Regular van The Replacements op, die laatste in het bijzonder omdat Cat Power begin jaren '90, toen zij nog gewoon Chan Marshall was, in een aantal bars effectief een stamgast was, en dit nummer wel 'ns uit de jukebox liet schallen.

Afsluiten doet deze plaat met een mooie, zweverige, broeierige cover van Billie Holiday. Er bestaan slechtere slotakkoorden.

3,5 sterren

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Cat Power - Covers - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Cat Power - Covers
Chan Marshall, oftewel Cat Power, laat ook op haar derde album dat is gevuld met songs van anderen horen dat ze het vertolken van andermans songs echt tot in de perfectie beheerst

Bij de aankondiging van een volgend Cat Power album met covers overheerste bij mij teleurstelling, ook al bewees Chan Marshall al twee keer eerder dat ze dit kunstje uitstekend beheerst. Van de drie albums met covers vind ik Covers na een paar keer horen de beste. Cat Power bestrijkt dit keer een breed terrein, maar het maakt uiteindelijk niet zoveel uit of ze een song van Lana Del Rey of een song van Iggy Pop vertolkt. De Amerikaanse muzikante maakt immers ook op Covers haar eigen songs van de songs van anderen. Covers is sfeervol maar betrekkelijk sober ingekleurd, waardoor het vaak aankomt op de stem van Chan Marshall en die is ook dit keer prachtig, net als de rest van het album.

Cat Power, het alter ego van de Amerikaanse muzikante Chan Marshall, debuteerde halverwege de jaren 90 en heeft inmiddels een flink stapeltje albums op haar naam staan. Van deze albums vind ik persoonlijk het uit 1998 stammende Moon Pix de beste, maar ook albums als You Are Free uit 2003 en The Greatest uit 2006 springen er wat mij betreft uit in het oeuvre van Cat Power.

Ruim drie jaar na het eveneens uitstekende Wanderer keert Chan Marshall terug met een nieuw album. Covers bevat, zoals de titel al doet vermoeden, songs van anderen, al staat er ook een Cat Power song op het album. Nu ben ik lang niet altijd gecharmeerd van albums met vrijwel uitsluitend songs van anderen, maar Chan Marshall beheerst de kunst van het vertolken van andermans songs uitstekend en slaagt er verrassend vaak in om er haar eigen songs van te maken.

Covers is dan ook niet het eerste album waarop de songs van anderen domineren, want Chan Marshall maakte er al twee. Zowel The Covers Record uit 2000 en Jukebox uit 2008 reken ik niet tot mijn favoriete Cat Power albums, maar heel veel minder dan de hierboven genoemde albums zijn ze niet en ik vind het zeker geen overbodig album, zoals zoveel andere albums met covers.

Ook voor Covers heeft Chan Marshall weer een opvallende serie songs geselecteerd. Met songs van onder andere Frank Ocean, Lana Del Rey, The Pogues, Bob Seger, Iggy Pop, Jackson Browne, Nick Cave, The Replacements en Billie Holiday schiet Covers alle kanten op en waar op albums met covers meestal de gebaande paden worden bewandeld, kiest Cat Power voor een andere weg.

Het zijn in de meeste gevallen niet de bekendste songs van de muzikanten die Chan Marshall heeft geselecteerd voor dit album, wat het ook net wat makkelijker om haar eigen songs te maken van deze songs, al blijft het een hele kunst. Net als op de vorige twee albums slaagt Cat Power er echter ook op Covers weer in om haar eigen songs te creëren.

In veel gevallen zijn de originelen nauwelijks meer te herkennen en klinkt het album als een typisch Cat Power album. Het is een Cat Power album dat aansluit bij haar wat meer ingetogen albums. De instrumentatie op Covers is niet heel uitbundig, maar wel zeer trefzeker. Er wordt knap gemusiceerd op het album, waarbij zowel de wat jazzy gitaarlijnen als de soepel spelende ritmesectie opvallen. Hiernaast is er vaak een belangrijke rol voor de piano, wat van Covers een sfeervol album maakt.

Als ik echt moet kiezen heb ik liever een album met eigen songs van Chan Marshall dan de volgende collectie covers, maar op deze nieuwe verzameling is heel weinig aan te merken. Covers klinkt over het algemeen als een Cat Power album, waarop hier en daar associaties opduiken bij songs die vaag bekend klinken.

De fraaie instrumentatie speelt een belangrijke rol op dit album, maar Chan Marshall is ook een uitstekend zangeres, die haar eigen songs of de songs van anderen met veel gevoel vertolkt. Cat Power liet met The Greatest uit 2006 horen dat ze ook een geweldig soulalbum kan maken en hoewel ik Covers zeker niet wil bestempelen als soulalbum, klinken meerdere songs op het album wel degelijk soulvol. Covers is al met al prima album en zeker niet het tussendoortje dat een album met uitsluitend songs van anderen zo vaak is. Erwin Zijleman

avatar van philtuper
Eén van de weinige artiesten die met covers bijzondere dingen weet te doen en iets kan toevoegen aan het origineel. Luister maar een naar haar The Covers Record van alweer ruim twintig(!) jaar geleden. Heel benieuwd dus naar deze!

Kalamitsi
The Covers Record (2000), Jukebox (2008) en dit album zijn alle drie van hetzelfde laken en pak. Cat Power geeft overtuigend een eigenzinnige draai aan de originelen zonder de essentie er van te verkwanselen. Vind ik knap. Het hier aan voorafgaande juweeltje Wanderer (2018) met eigen songs vind ik wel net effe beter.