Myrddin - Monstruos y Duendes Vol. 3 : Médyn (2021)

België
Wereld / Folk
Label: Zephyrus

1. Médyn (19:03)
  2. Djura (5:46)
  3. Kundalini (12:17)
  4. Marmorera (10:01)
avatar van henrie9
Myrddins derde van z’n vierdelige solo-flamencosuite Monstruos y Duendes is nu uit. Zoals door velen verwacht. Ver van de toeristen, flamenco van de vernieuwers. Ook iets voor jou?

Flamenco, in 2010 erkend als werelderfgoed. “Waar het in de flamencokunst om gaat (…) is niet in woorden of omschrijvingen te vatten. Het is de diepte, de duisternis onder of achter de uiterlijkheden, de demon tussen de lijnen die de vorm afbakenen. Dát aanvoelen en begrijpen vereist een heel apart soort intuïtie, die van de desperado, de outcast…”, dixit Wannes van de Velde. Is Myrddyn soms zo’n zoeker langs de zijwegen?

Fraaie beschouwing, maar zeker bij de Myrddin-eigen flamenco moeten we het, jawel, ook nog over passie hebben, bezieling en jazeker, ook over bewondering, afición. De YouTube-beelden getuigen…

Myrddin Monstruos y Duendes

Passie, je ziet het begrip zichzelf plots woordenloos uitleggen daar op de trappen van de Gentse Sint-Anna. Ondanks de het gezelschap fel omheersende kou straalt hevig ene Myrddin vurigheid en de gelukzalig Andalusische warmte van zijn compositie Ama om zich heen. Ama, één van die mooie nummers uit deel één van Monstruos y Duendes. Vanuit rust gaand naar één en al indrukwekkende hartstocht, een man en zijn gitaar.

Afición… Diezelfde video lang daar ook de sjofele man rechts bij de meesterspeler. Zoals straks Myrddins nieuwe stukken op dit Médyn het vragen, is het heerschap, zelf topmusicus, hier luisteraar in volkomen inleving. Neemt daar, naar binnen gekeerd, een houding om door vingervlugge gitaartoetsen voortgebrachte gevoelens aan te nemen en ze trekkend aan een sigaret hemels mee naar binnen te zuigen. Aficionados, admiradores, adoradores, adictos…

Flamenco, die doorgaans niet genoteerde muziek, wordt zo al eeuwen via overlevering aan generaties doorgegeven. Net zoals het eigenlijk ook Myrddin voor een stuk verging, zelf telg van Vlaanderens zowat grootste muziekdynastie. Tussen opeenvolgende geslachten voegen nu ook zijn nieuwe elementen zich toe aan de flamenco van de grootmeesters. Myrddins eigen vrije stijloefeningen verrijken de grote traditie.

Zelf kreeg ie het dus ferm mee van z’n eigen ouders, vader Koen de Cauter vooreerst, die de microbe ook al erfde van zíjn vader. Ook hij, Myrddin, gaf zijn flamenco inmiddels verder door, aan dochterlief Imre. Haast ontroerende overdrachten die bewegingen tussen muziekgeneraties, onder het welziend oog van YouTube. Koen en Myrddin. Myrddin en Imre.

Myrddin - Koen

Myrddin Imre

Maar hier is dus, Médyn, na Myfyrio en Longhin, deel drie van zijn ambitieuze gitaarsuite Monstruos y Duendes. Met weer die zelfgetekende mooie hoes, weer een prachtig staaltje van naïeve kunst. Eenheid in stijl, nu centraal de mens, in eenheid met de natuur. De vorige delen en nu ook dit derde bevestigen het, Myrddin hoort op zijn terrein, de gitaar en de flamenco, echt tot de groten. Er volgen andermaal vier grootse composities, klankbeelden van Myrddins wonderbaarlijke universum vol passie en intimiteit, gegenereerd door enkel dat ene instrument. Een enkele keer, in Kundalini doen rustbrengend aanslaande watergolven kort ingeleide.

Die stukken heeft ie al heel lang in de vingers, sommige melodieën groeiden al vanaf z’n veertiende. De gekende melodische pracht van Kundalini bracht hij live ook al in een verbluffend jazzy versie met Jef Neve. Ook hier loopt het uit in een even emotionele finale. Marmorera, naar het in het Zwitserse meer Lai da Marmorera ondergelopen dorp. Ook die ernstig, klagelijk en tragisch klinkende seguiriya kreeg eerder al een pakkende totaalversie met top-flamencodanseres Ana Llanes. Het in dynamiek wisselend miniatuurtje Djura ademt weemoed, tedere ingetogenheid en eenzaam verlangen, maar ook hier komen de wervelend vechtlustige snarenexplosies langs.

Médyn bevat meest opvallend ook het langste stuk van de reeks tot op heden. Een indrukwekkende alegria voor kleinzoon Médyn, Myrddins ‘hemelse kindje dat altijd naar het licht kijkt’, geboren op 30 mei 2021 en ook op het artwork prominent aanwezig. Dit titelnummer Médyn wordt één volle negentien minuten wakkere, ingetogen, fladderende blijheid.

Myrddin hier dus weer volop solo in de schijnwerpers met het muzikale verhaal van die gitaar, zonder andere ondersteuning of begeleiding van stem. Ook in die verse epische stukken presenteert onze man zijn vingeroefeningen technisch uitzonderlijk, lyrisch en in één en al vrijheid. ‘t Is ook zijn meest geliefde bezigheid naast de talloze projecten, dat soleren. Het is een godsgeschenk van verpozing nu ook in dit derde deel. Verbaasd, soms met siddering volgend, al die wisselende gitaarklanken en ritmes, duistere emoties verpakt in bravoure, waarbij we alle hoeken van z’n vele flamencokamers zien. Maar neem vooral zelf de tijd om het aan te voelen, inhaleer en zo, onopvallend raak je ingewijd. Aficionado.

Inderdaad, of hij nu vertrekt vanuit de flamenco of niet, Myrddin is de desperado van de spontane eigen weg, een kind van zijn tijd dat zonder complexen zoekt naar de creatieve vlakte. Daar ergens reikt hij, met intuïtie en zoveel kunde, aan zijn wereld van geestelijke zuiverheid in eenheid met de natuur. Zijn virtuoze flamenco verheft er zich tot een experimentele wereld op zich. Deze Myrddin maakt verfijnde muzikale kunst in zijn puurste vorm.

En die tien levendige vingertjes, Myrddin? Die vijfde generatie? Jazeker, je zal al wel hebben gezien en gedacht.