Wanthanee - Wanthanee (2021)

Belgiƫ
Folk / Pop
Label: V2

1. Taipei (4:19)
  2. Mid Day Dream (3:53)
  3. Concrete (4:40)
  4. Twenty-Three (3:48)
  5. Painting Satisfied (3:26)
  6. Cold Summers (3:48)
  7. Only Shadows Remain (4:01)
  8. Soon (3:31)
  9. Lightshow (3:20)
avatar van Lura
Anderhalf was singer-songwriter Wanthanee Wadngam toen ze samen met haar moeder en stiefvader neerstreek in België. Wanthanee werd geboren in Chiang Rai, de meest noordelijke provincie van Thailand. Al op haar vierde werd zingen haar lust en leven. Een jaar later begon ze viool te spelen en studeerde op haar zeventiende officieel klassiek getraind af aan de muziekschool. Ze speelde enorm graag Katchiaturian, Beethoven, Bach en Mozart. Waarbij laatstgenoemde haar grootste uitdaging vormde. Ze speelt af en toe nog viool in de band Outer, die op bijzondere wijze neoklassiek koppelt aan dreampop en elektronica. Op haar dertiende verjaardag kreeg ze haar eerste gitaar. Ze begon covers te spelen, via YouTube leerde ze de akkoorden.

Op dit moment heeft de in Gent woonachtige Wanthanee een razend druk leven. Ze studeert momenteel nog interieurvormgeving en zit nu in haar laatste jaar. Intussen doet ze ook een stage bij “Maatschap”, een verzameling architecten met een gemeenschappelijk doel: ecologisch en duurzaam bouwen. Daarnaast werkt ze in de horeca als keukenmedewerker en chef d’équipe. Iets wat ze fijn vindt om te doen, omdat ze graag met haar handen werkt.

Haar grote talenten werden reeds vijf jaar terug opgemerkt toen ze Studio Brussels' De Nieuwe Lichting won. Ze werd geïntroduceerd bij het publiek als “de nachtegaal van de Panne” en “de London Grammar van de Lage Landen”. Maar haar muziek heeft echter een eigen signatuur. Dat komt mede doordat Wanthanee’s kennis van de moderne populaire muziek gering is. Eigenlijk zijn The Beatles zo’n beetje de enige populaire muziek die ze goed kent dankzij de vinylplaten van haar opa.

Meestal start het componeren van liedjes met een korte melodie waarop ze automatisch enkele woorden plaats. Die woorden of zinnen passen nog niet meteen bij elkaar. Maar als ze uiteindelijk overtuigd is van de kracht van het nummer, werkt ze het uit tot een volwaardige song. Belangrijke rol bij het tot stand komen van haar debuutalbum Wanthanee speelde haar vriend Orson Wouters. Hij arrangeerde de songs, mixte, produceerde en nam het album op. Hij heeft trouwens ook een solocarrière en is op dit moment behoorlijk succesvol met zijn project “Aili”, waarbij dance muziek met Japanse teksten worden gecombineerd. Wie trouwens heel goed luistert naar het album hoort dat subtiele Aziatische invloeden in de songs zijn verwerkt.

Tot op heden verschenen al de prachtige singles Mid Day Dream, Taipei, Soon en Cold Summers (over een lange afstandsrelatie). Haar grootste wapen is haar fraaie zang, die me regelmatig kippenvel bezorgt. Het meeste in het sobere, zeer gevoelig gezongen Twenty-Three. Naast van haar vriend Orson kreeg ze hulp van Stijn Konings (gitaar op Only Shadows Remain), Nelle Bogaerts (cello op Concrete), Ruben Mertens (basgitaar op Taipei en Cold Summers) en Sander Stuer (percussie op OSR, Taipei en Concrete).

Het idee achter de hoes, lichtte Wanthanee als volgt toe : “De betekenis van de hoes is dat er na regen zonneschijn komt. En daar gaan in principe alle nummers over. Het is een motto waar ik in het leven achter sta! En daar bovenop laat het misschien ook (onrechtstreeks) zien dat muziek voor mij een middel is om mezelf te ‘troosten’, of verschillende emoties uit te drukken.”. Overigens beschikt Wanthanee over veel podiumervaring, die haar onder andere al in Amerika, Zuid-Korea en Taiwan bracht. Het zeer overtuigende debuutalbum Wanthanee van deze geboren zangeres zal op 9 november voor het eerst aan het publiek worden voorgesteld in de AB in Brussel. Meer concerten zullen hopelijk snel volgen.

Wanthanee live :

09-11 BRUSSEL : AB Albumreleaseshow

avatar van Film Pegasus
Wanthanee was finaliste van de Nieuwe Lichting in 2016 naast Equal Idiots. Die braken meteen door, maar Wanthanee verdween wat in de vergeethoek. En met de lange periode van lockdown was het nog moeilijker om eindelijk van start te gaan, zowel op een podium als met een album. Eind oktober kwam het er dan eindelijk van. Het resultaat is een dromerig maar niet overweldigend album, al staan er enkele nummers op (check zeker Cold Summers en Only Shadows Ramain) die laten horen dat het niet onterecht is dat ze in 2016 mee in de finale stond. Hopelijk kan ze de vertaling verder zetten op het podium en groeit ze nog verder als artieste.