Erin Rae - Lighten Up (2022)

Folk / Rock
Label: Good Memory

1. Candy & Curry (3:33)
  2. Can't See Stars (3:36)

met Kevin Morby

3. True Love's Face (3:20)
  4. Gonna Be Strange (3:19)
  5. California Belongs to You (3:37)
  6. Cosmic Sigh (3:40)
  7. Modern Woman (3:24)
  8. Drift Away (3:40)
  9. Enemy (3:42)
  10. Mind / Heart (3:51)
  11. Lighten Up & Try (3:06)
  12. Undone (2:46)
avatar van Lura
Helaas bezorgden haar eerste twee albums Soon Enough en Putting on Airs Erin Rae McKaskle niet de doorbraak, die ik verwachtte. Erin Rae’s prachtige, melancholische stem wist mij van meet af aan te bekoren. Die eerste twee albums bevatten een mix van traditionele folk, indie-folk en af en toe indie-rock.

Haar nieuwe album Lighten Up is een stuk ambitieuzer van opzet en gaat ze hier een samenwerking aan met de bekende producer Jonathan Wilson. Iemand die erg beïnvloed is door late jaren zestig West Coast psychedelica en door de Laurel Canyon singer-songwriter scene van de jaren zeventig. Bovendien is Wilson niet vies van vaak rijkelijk georkestreerde muziek. Al die ingrediënten zijn hier zeker terug te horen in de amalgaam van pop, kosmische country en indie rock.

Af en toe is haar muziek nu zelfs aanstekelijk te noemen, zoals het heerlijk voort meanderende Can’t See Stars, een duet met Kevin Morby. Ook erg aanstekelijk is Modern Woman, niet voor niets gekozen als eerste single. Soms ook zwelgt ze in nostalgie en melancholie, Cosmic Sigh is voorzien van een strijkersarrangement uit de jaren vijftig. Maar in True Love’s Face klinkt ze buitengewoon opgewekt. Opvallend, want van huis uit is Erin Rae bepaald geen lachebekje.

Op Lighten Up wordt ze omringd door uitstekende muzikanten als Drew Erickson op toetsen, Jake Blanton (bas), Meg Duffy (Hand Habits) en Ny Oh. Lighten Up is iets gevarieerder dan de voorgangers en zal waarschijnlijk meer luisteraars aanspreken.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Erin Rae - Lighten Up - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Erin Rae - Lighten Up
De Amerikaanse muzikante Erin Rae zet, aan de hand van producer en muzikant Jonathan Wilson, zowel in muzikaal als in vocaal opzicht flinke stappen op haar derde album Lighten Up

Ik ben al langer gecharmeerd van de stem van de Amerikaanse muzikante Erin Rae, maar haar eerste twee album vond ik in 2015 en 2018 toch net niet onderscheidend genoeg. Het is allemaal anders op het deze week verschenen Lighten Up, dat in muzikaal en productioneel opzicht grote stappen zet en dat sterkere songs bevat. Het heeft ook gevolgen voor de zang van Erin Rae die nog wat overtuigender is en zich kan meten met het beste in het genre. Hier en daar pakt producer Jonathan Wilson flink uit met onder andere flink wat strijkers, maar Lighten Up bevat ook een aantal meer ingetogen songs. Het album klinkt vaak als een klassieker uit de jaren 70, maar het kan er ook zomaar een uit 2022 worden.

Lighten Up is het derde album van de Amerikaanse singer-songwriter Erin Rae. Haar eerste twee albums waren op zich prima en de stem van Erin Rae vond ik zelfs erg mooi, maar door het enorme aanbod aan Amerikaanse rootsmuziek vielen deze albums, in ieder geval bij mij, tussen wal en schip. Nu waren deze eerste twee albums misschien ook niet heel onderscheidend, al vond ik ze bij beluistering deze week toch ver boven de grauwe middelmaat uit steken.

Het deze week verschenen Lighten Up doet dat nog wat meer en makkelijker, want Erin Rae levert met haar derde album ook met afstand haar meest ambitieuze album tot dusver af. Dat heeft alles te maken met de productie van het album, waarvoor niemand minder dan Jonathan Wilson tekende. Deze Jonathan Wilson staat bekend om een vol geluid en het verwerken van flink wat invloeden en dat doet hij ook op het derde album van Erin Rae.

Het in zijn studio in California opgenomen Lighten Up bestrijkt binnen de Amerikaanse rootsmuziek een breed palet, al heeft Erin Rae een lichte voorkeur voor folk en country. Lighten Up is wat rijker georkestreerd dan het gemiddelde country- of folkalbum en voelt direct vanaf de eerste noten aan als een warm bad.

Het is een warm bad dat niet alleen het oor streelt, maar het past ook nog eens perfect bij de mooie stem van Erin Rae, die nog wat overtuigender zingt dan op haar eerste twee albums. Dat doet ze vooral in de wat meer ingetogen songs op het album, waarin ze de grote countryzangeressen uit heden en verleden naar de kroon steekt, maar ook in de uitbundiger ingekleurde songs op het album zijn de vocalen van hoge kwaliteit.

Waar ik me bij de eerste twee albums van Erin Rae nog wel voor kan stellen dat ze niet genoeg opvielen om te concurreren met de rest van het aanbod in het genre, springt Lighten Up er in het genre wat mij betreft flink uit. Dat ligt voor een belangrijk deel aan de bijzonder fraaie instrumentatie en orkestratie, aan de rijke productie van Jonathan Wilson en aan de prachtige stem van Erin Rae, maar ook de songs van de muzikante uit Nashville, Tennessee, zijn dit keer van een bijzonder hoog niveau.

Jonathan Wilson, die ook een aantal uitstekende muzikanten naar zijn studio haalde, was op zijn eigen albums en bij eerdere productieklussen niet vies van flink wat invloeden uit de jaren 60 en 70 en deze domineren ook op Lighten Up van Erin Rae. Het album bevat een aantal verwijzingen naar de folky albums die in deze decennia in de heuvels rond Los Angeles werden gemaakt, maar ook de countrymuziek die in dezelfde periode in Nashville werd gemaakt heeft zijn sporen nagelaten op het album.

Zelf ben ik inmiddels als een blok gevallen voor het derde album van Erin Rae. Zeker als je het album met een goede koptelefoon beluistert, hoor je de schoonheid van de instrumentatie en de productie, al is het vooral de stem van Erin Rae die bij mij vrijwel continu garant staat voor kippenvel.

Voor liefhebbers van pure en traditionele rootsmuziek klinkt het misschien allemaal wat te vol en zeker wanneer de strijkers aanzwellen misschien ook wel wat te zoetsappig, maar als je eenmaal bent gevallen voor Lighten Up, lig je keer op keer in katzwijm. En Erin Rae? Die promoveert wat mij betreft met onmiddellijke ingang naar de smaakmakers binnen het genre. Erwin Zijleman

avatar van Jasper
Voor mij het mooiste wat er dit jaar is uitgebracht. Totaal verliefd op haar stem, samen met Kate Wolf de mooiste vrouwenstem die ik ken. En stuk voor stuk prachtige liedjes, met Enemy als favoriet.