Animal Collective - Time Skiffs (2022)

Electronic / Pop
Label: Domino

1. Dragon Slayer (3:56)
  2. Car Keys (4:36)
  3. Prester John (6:29)
  4. Strung with Everything (6:56)
  5. Walker (3:47)
  6. Cherokee (7:50)
  7. Passer - By (4:18)
  8. We Go Back (3:23)
  9. Royal and Desire (5:46)
avatar van Grizzly Bear
De eerste single, Prestor John, klinkt wel lekker! voor het eerst sinds een tijdje dat ik weer enthousiast wordt en uitkijk naar deze nieuwe AC!

avatar van Burning Kingdom
Painting With en Panda's Buoys waren natuurlijk ondermaats, dus de heren hadden wat goed te maken. Prester John is in dat opzicht alvast veelbelovend. Fijn dat ze het nog kunnen.

avatar van Collapse
Ik had na hun laatste toch teleurstellende albums niet heel veel verwacht maar dit is er weer eentje.

avatar van TornadoEF5
Erg sterk. Zou best kunnen dat ik dit zelfs nog beter vind dan MPP. Het is zeker een mogelijkheid, maar ook dit moet ik nog meer luisteren. Wel een 4 februari die kan tellen zeg!

De spirituele moraalridders uit Baltimore laten naar een relatieve lange stilte weer van zich horen. Het in 2020 opgenomen Time Skiffs is het vervolg van het in 2016 verschenen Painting With. Animal Collective is gegroeid in de tijd en gegroeid door de tijd. De tussenliggende periode hebben de bandleden geïnvesteerd in persoonlijke relaties en de volplooiing van het gezinsleven. Het leven is betrekkelijk, om daar het maximale uit te halen is onmogelijk. Ondanks dat ze de stilstand van de wereld afwegen tegen de bloeiende opstand van de flora en fauna zijn de positivo’s toch nog bewuster en kritischer geworden. Animal Collectief geeft je het gevoel dat je een met de natuur bent. Omarm het, en doe ermee wat je wil, de keuze is aan jou.

Time Skiffs is een weerspiegeling van de maatschappij, gezien door de ogen van veertigers die hun idealisme steeds verder omzetten in persoonlijke groei en bezinning. De aftikkende tijdsklok wordt ingehaald door de angst dat je de samenleving weinig te bieden hebt. Fragmentarische muziekdeeltjes zoekende naar de essentie van een song, die Animal Collectief in Time Skiffs hopen te vinden. Bevecht de surrealistische luchtkastelen in het sterke Dragon Slayer. Durf te dromen, maar wees je bewust van de beperkte grenzende mogelijkheid om deze te realiseren. De indierockende neo hippies maken vriendelijk gebruik van de instrumentatie en universele verbondenheid van futuristische geluiden en inheemse klanken. Een mechanische onweersbui aangestuurd door vluchtige elektronica, onaardse samenzang en de herhalende kracht van het immaterialisme.

De ritmische regendans van het zwaar ontregelde Car Keys is een adembenemend combinatie van lieve industriële percussie, dreigende psychedelische spanning welke stuwend opgewonden tegen het randje Oosterse mediterende kakofonie aanleunt. Het verzachtende samenspel tussen drum en bas brengt het hemelse stroperige Prester John meer down to earth. De hypnotiserende bezwerende groove duelleert met de bijna christelijke maagdelijkheid van de harmonieuze samenzang om tegen het verrassende einde als zoekende kristaldeeltjes het heelal ingezogen te worden. Het verlossende zilverwaterige Strung With Everything koppelt universele leegte aan aardse tribals. Basismateriaal voor de vreugdevolle zangpartijen die deze trippende luisterervaringen verstoren en er een traditionele, bijna religieuze, afro beat onderdompeling op los laat. De xylofoon van het bejubelde Scott Walker eerbetoon bewandeld roekeloos een oneffen pad. Mooi hoe deze meesterlijke crooner als een inspirerende ervaringsgoeroe in het verhaal past.

Primitieve stotterende synthesizers hechten zich aan de uitwaaiende psychedelische nachtclubbeats die een warme horizon bedekkende Indian Summer deken over het verkoelende avondbriesje van Cherokee draperen. Spiegelende drones weerkaatsen klotsend tegen het in slaap wiegende Passer – By eb en vloed spel aan, nemen gepast afstand om vervolgens weer voorzichtig dichterbij te komen. Nostalgisch filmisch kriebelt het nostalgische semi schrapende We Go Back als plakkerige verdwaalde zandkorrels op een warme oppervlaktehuid. Een sfeervol niemanddalletje op de achtergrond aangevuld door betoverende slangenbezweerdersblazers. Het verlichtende Royal and Desire lijkt het antwoord op alle onderliggende kwesties te zijn. Momenten van gelukzaligheid gefilterd van de overkoepelende onzekerheden die de intense levensvragen oproepen. De cirkel van geestelijke heling is weer rond.

Animal Collective - Time Skiffs | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van oolong
Wat een kado . Ik heb alleen de 'we go back'-nummers nog maar geluisterd, maar weet nu al dat ik dit geweldig vind. Dankjewel, Animal Collective.

avatar van Kaaasgaaf
Moeilijk te zeggen wat er mis was met die vorige rits platen, ze klonken niet per se radicaal anders dan waar deze band groot mee werd. En toch voelden ze wat mat, een beetje zielloos zelfs, en wisten bepaald niet te beklijven. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik mijn interesse in dit gezelschap wat kwijt aan het raken was. Dat is niet erg, zo gaan die dingen. Op een plaat als deze had ik ieder geval zeker niet meer gerekend. Hier hoor ik weer hoe zij mij ooit zo wisten te betoveren, omdat ze dat doodleuk weer eens helemaal flikken. Ik ben opnieuw volledig in de ban van dat bizarre maar heerlijke geluidenpallet. Het klinkt zowel spannend als ontspannend, het klopt van geen kant en toch klopt het helemaal. En het is vertrouwd, maar wel fris. Ze doen waar ze ooit zo goed in waren, maar net een tikkie anders. Dit album mag dan ‘typisch anco’ klinken, het staat toch echt op zichzelf. Hier zal ik voorlopig niet uitgeluisterd op raken!

avatar van peterjames777
De eerste echte topper van 2022 is binnen. Deze kwam voor mij ook als een aangename verrassing. Fijn weer, het bekende hoge quirk gehalte met een gevoelig en mellow sausje dit keer. De melodieën en harmonieën zijn weer smullen, als vanouds.

avatar van Urbanoetang
Ook aangenaam verrast door deze AC. Denk zelfs dat deze zich kan meten met MPP en Strawberry Jam.

Start met een 4 maar kan nog makkelijke een halfje bij komen.

avatar van Johnny Marr
Prester John

avatar van Collapse
Urbanoetang schreef:

Nou, nou, nou.

avatar van Cor
Cor
Ja, hier ook veel enthousiasme over deze worp. Animal Collective is er weer eens in geslaagd hun weirdness en experimenteerdrift te verpakken in liedjes die wel bij elkaar blijven en niet stuiterend uiteen vallen. Echt een hele boeiende luistertrip. Fijn dat ze het nog steeds kunnen.

avatar van TornadoEF5
Ja, denk toch wel dat dit mijn favoriete AC aan het worden is. Voorlopig ongeveer gelijk aan MPP. De andere albums klikken minder en ken ik niet zo goed. Ik moet wel nog meer luisteren voor een meer definitief oordeel.

Check zeker ook "Feels". Uniek.

avatar van voskat
MPP > Feels > Skiffs