Allegaeon - Damnum (2022)

Label: Metal Blade

1. Bastards of the Earth (4:32)
  2. Of Beasts and Worms (6:30)
  3. Into Embers (5:19)
  4. To Carry My Grief Through Torpor and Silence (5:19)
  5. Vermin (5:10)
  6. Called Home (7:40)
  7. Blight (5:01)
  8. The Dopamine Void, Pt. I (2:06)
  9. The Dopamine Void, Pt. II (5:01)
  10. Saturnine (4:41)
  11. In Mourning (1:51)
  12. Only Loss (6:53)

avatar van james_cameron
Superieure moderne technische death metal, licht progressief met hier en daar leuke flamenco-riedeltjes. Ook dit zesde album laat een band op eenzame hoogte horen. Wat een strakke sound en wat een verpulverende stootkracht. Klein minpuntje is de overdaad aan cleane zang, maar dat wordt voldoende gecompenseerd door werkelijk onmenselijk bruut brulwerk en alles daar tussenin. Halverwege zakt het album een beetje in, dat is jammer, maar gezien het niveau van de eerste drie en de laatste paar tracks doet dit amper afbreuk aan de feestvreugde. Wederom petje af voor Allegaeon!

avatar van Aladdin
james_cameron schreef:
(...)de overdaad aan cleane zang (...)

Dat jij dit zo ervaart, voor m'n gevoel is het vooral grunt met hier en daar een flintertje cleane zang.

avatar van namsaap
Het is zo langzamerhand tijd om de eindejaarslijst op te maken. Daarom luister ik alle 2022-releases die ik in huis heb gehaald nog eens om het gehoor op te frissen en te zien óf en waar ze op mijn jaarlijst eindigen.

Damnum is wederom een sterk en afwisselend album geworden. De eerste drie nummer zijn stuk voor stuk topnummers, daarna zakt het album in. Met name ‘To Carry My Grief…’ wordt naar het einde wat ongestructureerd.

Vanaf het majestueuze ‘Called Home’ is mijn aandacht weer helemaal terug. Er wordt wat teruggeschakeld in tempo en de cleane zang krijgt een prominente rol.

Het razende ‘Blight’ is op een totaal andere manier net zo indrukwekkend. Het nummer staat bol van de gave riffs en solo’s, inclusief een pianosolo. ‘The Dopamine Void (1 & 2)’ is de derde knaller op rij, boordevol afwisseling.

Op ‘Saturnine’ klinkt de band als een soort techdeathvariant op Amon Amarth. Lekker, maar na de hattrick van zojuist toch wat gewoontjes.

Het op klassieke gitaar gespeelde ‘In Mourning’ vormt de inleiding voor het laatste klapstuk van dit album. Zanger Riley zet alle registers open en laat vooral met zijn cleane zanglijnen een diepe indruk achter.

Productioneel klinkt ‘Damnum’ ook nog eens als een klok. Absoluut een topalbum van Allegaeon!

Score: 87/100

1. Wilderun - Epigone (96)
2. Elder - Innate Passage (91)
3. Disillusion - Ayam (90)
4. Star One - Revel In Time (88)
5. Allegaeon - Damnum (87)
7. Persefone - Metanoia (86)
7. Lalu - Paint The Sky (85)
7. Cult Of Luna - The Long Road North (85)
9. 40 Watt Sun - Perfect Light (84)
9. Watain - The Agony & Ecstasy of Watain (84)
9. Arð - Take Up My Bones (84)
12. Dark Funeral - We Are The Apocalypse (83)
13. Voivod - Synchro Anarchy (82)
13. Darkest Era - Wither On The Vine (82)
14. Guild Of Others - Guild Of Others (80)
16. Amorphis - Halo (78)
16. Jethro Tull - The Zealot Gene (78)
16. Shape Of Despair - Return To The Void (78)
19. Toundra - Hex (77)
20. Jonas Lindberg & The Other Side - Miles From Nowhere (74)
20. Eight Bells - Legacy Of Ruin (74)
---. Big Big Train - Welcome To The Planet (73)
---. Sarcasm - Stellar Stream Obscured (70)
---. The Offering - Seeing The Elephant (64)

avatar van gigage
Ik hou jouw lijstjes nauwlettend in de gaten voor de pareltjes die ik gemist zou kunnen hebben. Dit is er zo één! Geweldige prog death/ melodeath

avatar van ProGNerD
gigage schreef:

Idem hier; had ik niet willen missen...