Sabaton - The War to End All Wars (2022)

Zweden
Label: Nuclear Blast

1. Sarajevo * (4:37)
  2. Stormtroopers (3:56)
  3. Dreadnought (4:58)
  4. The Unkillable Soldier (4:11)
  5. Soldier of Heaven (3:38)
  6. Hellfighters (3:26)
  7. Race to the Sea (3:47)
  8. Lady of the Dark (3:03)
  9. The Valley of Death (4:13)
  10. Christmas Truce (5:18)
  11. Versailles (4:14)
Christmas Truce is een indrukwekkend kerstliedje.

avatar van Mr. Sunset
Zo zonde dat Sarajevo nog niet op de online platformen staat. Lijkt bewust heel sterk op Versailles met een meer duistere ondertoon. Had het album een mooi geheel gemaakt!

avatar van The_CrY
Sabaton klinkt gewoon weer als Sabaton, en wat dat betreft worden hier geen nieuwe zieltjes gewonnen en zullen mensen die meer van hetzelfde willen hier gewoon van kunnen genieten. Echter, waar ze de laatste tijd toch wel erg goed in zijn is een compleet album leveren dat van begin tot eind qua concept erg goed in elkaar zit. Ook deze The War to End All Wars weet het verloop van de Eerste Wereldoorlog weer compact en sterk neer te zetten in een luisterervaring met een tiental korte songs die nergens te lang doorgaan zonder het gevoel te geven dat er niets in zit. Mede door de situatie in Oekraïne momenteel hakt een nummer als 'Christmas Truce' er dan toch wel even in, en afsluiter 'Versailles' dient als een onheilspellende vooruitblik op wellicht een volgende plaat die over de Tweede Wereldoorlog zal gaan.

Het thema oorlog is vaak bezongen natuurlijk, en wat dat betreft is Sabaton niet de enige, maar wel weten ze het altijd goed over te brengen in hun stijl van power metal. Het is toch een thema dat altijd relevant blijft, zoals we ook de afgelopen weken hebben kunnen zien. Zolang ze het sterk blijven brengen blijft elk nieuw album dan toch weer de moeite waard.