David Bedford - The Rime of the Ancient Mariner (1975)

Neoklassiek
Label: Virgin

1. The Rime of the Ancient Mariner Pt.1 (20:34)

met Mike Oldfield

2. The Rime of the Ancient Mariner Pt.2 (20:38)

met Mike Oldfield

avatar van spaceman
Ergens tussen klassiek en minimal music. Veel repeterende toetsenpartijen. Eigenlijk alleen gekocht vanwege het meespelen van Mike Oldfield, maar toch, over het geheel genomen wel een aardige plaat.

Dit is helemaal geen verkeerde plaat!
Het eerste album van Bedford is nogal zwaar verteerbaar door het gebruik van atonaliteit, dissonanten en rare geluiden (zie mijn commentaar bij Nurses Song with Elephants).
Bij dit album is dat slechts in beperkte mate het geval.
Het geheel is gebaseerd op het klassieke gedicht van Coleridge dat tussen de muzikale gedeelten wordt voorgedragen.
Het is een zwaarmoedig en nogal macaber verhaal en Bedford roept volgens mij hier de juiste sfeer op. En daar horen wat dissonante tonen bij maar het wordt nergens storend.
Het album opent met een pianomotief dat langzamerhand opbouwt qua intensiteit. Na een aantal minuten wordt een climax bereikt van waaruit het weer opnieuw opbouwt maar nu met percussie. En zo gaat het door waarin ook o.m. gitaar (Oldfield), fluiten en orgels hun intrede doen. Tegen het eind van het tweede deel keert de rust weer wat terug en volgt een stuk prachtige koorzang.
Bedford en Oldfield hebben veel met elkaar samengewerkt en dat hoor je hierin duidelijk terug, het geheel heeft wel wat 'Oldiaans'.