Spiritualized - Everything Was Beautiful (2022)

Label: Fat Possum

1. Always Together with You (6:38)
  2. Best Thing You Never Had (The D Song) (5:52)
  3. Let It Bleed (For Iggy) (4:40)
  4. Crazy (3:52)
  5. The Mainline Song (5:55)
  6. The A Song (Laid in Your Arms) (7:07)
  7. I'm Coming Home Again (9:53)
avatar van Rain King
Always Together With You klinkt weer ouderwets mooi

avatar van Poles Apart
De eerste recensies zijn zeer lovend. Benieuwd naar deze nieuwe van Dhr Pierce.

Crazy

Niet op Spotify?

avatar van MRDammann
Cor schreef:
Niet op Spotify?

Nee uitgesteld. Wikipedia:

On 3 February 2022, the release date was delayed to 22 April 2022 due to manufacturing issues.

MRDammann schreef:

Nee uitgesteld. Wikipedia:

Ah, dank. Bij de statistieken op deze pagina staat nog steeds de releasedatum van vandaag. Moet dus even aangepast worden

avatar van henkiev
Geweldige plaat!!

avatar van philtuper
Alsof de tijd heeft stilgestaan. En dat is in het geval van Spiritualized helemaal niet erg.

Jason Pierce leeft zijn leven. Een heftig leven met de nodige lichaam slopende verslavingen, ziektes en andere vervelende ongemakken. Een gekwelde vermoeid ogende muzikant, die zittende op een stoel in de lente van 2019 een fantastische performance in het Amsterdamse Paradiso weggeeft. De wereldberoemde poptempel is de perfecte locatie voor de psychedelische, met de nodige warm paarse lichtgolven opgefleurde soulbiecht. Het kost Spiritualized zes zware jaren om And Nothing Hurt te voltooien.

De fysieke en mentale gezondheid van de verder zwijgzame zanger, die liever zijn muziek laat spreken dan zich in interviews te verantwoorden, is blijkbaar goed genoeg om zich op Everything Was Beautiful te richten. Een plaat welke in eerste instantie op 25 februari zal verschijnen, maar die op het laatste moment vanwege productieproblemen naar 22 april vooruitgeschoven wordt. Jason Pierce blikt op veertig jaar muziekgeschiedenis terug. Als zeventienjarige jong adolescent start hij in 1982 samen met Peter Kember het druggy neopsychedelische Spacemen 3 op. Hij hergebruikt hier die basis, zonder in herhaling te vallen. Everything Was Beautiful is dus geen opnieuw opgewarmde kliekjesalbum, sterker nog, qua schoonheid hoort hij in diezelfde spotlichten als Ladies and Gentlemen We Are Floating in Space thuis. Ook hier gebeurt iets magisch, bijna ontastbaar.

Geen ground control to Major Jason. Dames en heren, we zweven nog steeds gevoelloos en verdoofd in het kosmische heelal rond. Ondanks dat And Nothing Hurt eigenlijk als dubbellaar bedoeld is, en Everything Was Beautiful hier het overige materiaal voor aflevert, is er toch gekozen om deze los van elkaar uit te brengen. Titel technisch en qua zinsopbouw zou je verwachten dat er op Everything Was Beautiful de oudste songs staan. Koppel de platen maar aan elkaar, Everything Was Beautiful, And Nothing Hurt.

Speculeren, speculeren. Dat is het mooie aan de mysterieuze vage meneer Pierce, die houdt dus wijselijk de mond. Natuurlijk is tevens de link naar het geniale onovertroffen Ladies and Gentlemen We Are Floating in Space met gemak te leggen. Dokter, geef mij iets tegen de pijn. In de eenvoudig vormgegeven albumhoes medicijndoosjes huist het grote gevaar, welke de afgelopen tien jaar de nodige muzikantenheldenwereld slachtoffers heeft opgeëist. Fentanyl en Oxycodon zijn de stimulerende en verdovende pijn bestrijdende middelen, vervangstoffen voor heroïne en cocaïne, vreemd genoeg op recept verkrijgbaar.

If You Want Another World
I Would Be Another World For You

Geen loze woorden, zo krachtig als Jason Pierce zichzelf in Always Together with You typeert, zo wijs en beheerst presenteert hij zichzelf op de hele plaat. Herboren? Nee, dat niet. De levenservaringen vallen op de juiste plek, het verleden is geen zware last meer maar een fortuinlijke levensles. Na de helende souldoop en de rouwende kruisweg is er ruimte voor bezinning. Gods Own Medicine. Met een alleen maar voor Jason Pierce begrijpende morscode maken we contact met de radio, vliegtuigen, het heelal, de dolende ziel en de aarde. De ruimtereiziger is in een bombastische wall of sound geland en nodigt je uit om samen met hem deze spacende trip te vervolgen. Nog steeds spiritueel? Natuurlijk spiritueel, het blijft Spiritualized, maar dan bijna in christelijke kerststemming om in exploderende noise golven het neon flikkerende nieuwe jaar in te luiden. Welkom terug Spiritualized.

Het smerige roest ophoestende Best Thing You Never Had (The D Song) is vintage Spiritualized. Een tijdswormgat van vijfentwintig jaar waarin hemelse blazers het koninkrijk van eerbiedige engelengospelzangeressen triomfantelijk toespreken. Er wordt ouderwets gerockt, en het is ongelofelijk dat dit diezelfde schaduwschim is, welke een paar jaar geleden zichtbaar fragiel gebroken bezoekers van Paradiso de preek aflegt.

Het berustend opende Let It Bleed (For Iggy) grijpt terug naar de prille jaren zestig. De invloedrijke ontdekking van de ware rockmuziek, in een tijdperk dat men muziek nog niet zozeer in onderscheidende hokjes onderbrengt, maar vooral geestverruimende middelen het werk laten doen. Die oerkern wordt ook nu niet afgepeld, maar juist suikerrijk gekarameliseerd, met ook hier de prominent opgestelde blazers als toegift.

Wat een genot dat zangeres Nikki Lane het duet met Jason Pierce aandurft en er in Crazy een fraaie huwelijksverbintenis tussen Amerikaanse folkcountry en Britse soulpsychedelica tot stand komt. Muziek is universeel en kent geen grenzen. Het is een cliché, maar wel de feitelijke waarheid. Hoe mooi is het dat dit tweetal zich in de uiteendrijvende coronamaanden gevonden heeft en een overtuigend, wel wat sentimenteel werkstuk aflevert. Zoetsappig? Ja, het tandenglazuur eist een renovatie op, maar wat bekt het allemaal heerlijk vertrouwd.

Van een andere bovennatuurlijke klasse is de alarmerende gevaar aankondigende psycho spooktrein in de anti-lockdown track The Mainline Song. Een duizelingwekkende opwaartse spiraal track die de opgesloten depressies als een hoofdpijn werende bruistablet oplost en uitnodigt om te dansen, vooral om samen te dansen. Geen individuele silent disco, maar massale ravende volksfeestjes. Verdwijn in de stadslichten en dans tot de slaap het euforische gevoel overneemt.

Everything Was Beautiful eindigt met de twee langste albumtracks. The A Song (Laid in Your Arms) opent het jazzdeurtje naar de Krautrock, en waar hedendaagse postpunkbands er een nerveuze wispelturige happening van maken, blijft Spiritualized controlerend dirigeren. Elimineer alle oneffenheden totdat er een heldere suspensie overblijft. Dan pas ontstaan er talrijke mogelijkheden om de track laag op laag op te bouwen, totdat de vermorzelende geluidsterreur daadkrachtig keihard toeslaat. Er zit zo’n heerlijke hypnotiserende drive in, een op de maat schuddende drang om te blijven bewegen, met die gewelddadige exorcistische slotclimax.

Wat heb je dan verder nog nodig? Het verhaal heeft een kop en een staart, dus eigenlijk is het gewoon klaar. Pas op! Het rauw hees gezongenI’m Coming Home Again overtreft alle eerdere verwachtingen. Het bezit een opbouw waar een band als Pink Floyd normaliteit patent op heeft. Maar nu deze progrock dinosaurussen al jaren naar het museum van de prehistorie zijn verbannen, is het mooi dat juist Spiritualized dit erfgoed opeist, en die Pandora doos publiekelijk openstelt. De schatkist wordt volledig leeggeroofd, gerecycled en aan de nieuwbakken eigenaar, de luisteraar terug gegeven. I’m Coming Home Again, Jason Pierce is weer thuis en levert met Everything Was Beautiful zijn beste plaat uit zijn toch al niet misselijke carrière af. Alles tot nu toe was al zo mooi en prachtig, dit is de overtreffende trap. Hulde!

Spiritualized - Everything Was Beautiful | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van mr-mucho
Hulde.

Wat een bijzondere plaat. Er zijn raakvlakken met The War On Drugs (ook erg goed!), het heeft iets hypnotiserends… ik heb niet echt al een favoriet, of het zou The Mainline Song moeten zijn…

avatar van c-moon
'Het zat er aan te komen, de heruitgaven van de eerste vier iconische albums vorig jaar deden het alleszins vurig verhopen; Spiritualized is terug! Ja, dat lees je goed: Spiritualized is terug!

De Britse band slaat anno 2022 terug met Everything Was Beautiful, jawel een gloednieuw album. Misschien niet even wereldschokkend of innovatief als Ladies and Gentlemen We Are Floating in Space uit 1997, maar de nieuwe plaat knoopt wel naadloos aan bij de bands grandeur uit de jaren negentig. En ‘meer van hetzelfde’ hoeft niet oneerbiedig te klinken wanneer dat betekent méér hemelse fuzzy pop en soul en atmosferische (neo-)psychedelische spacerock natuurlijk. Opnieuw een klassieker in wording? Misschien!

Op dit negende album zijn alle gekende en geroemde Spiritualized-ingrediënten aanwezig. We krijgen opnieuw een fraaie mix voorgeschoteld van psychedelica, shoegaze, noise en pure pop; of hoe Stooges, Velvet Underground en The Jesus And Mary Chain zich opnieuw in een spannend en broeierig amoureus avontuur met The Beatles storten…

Bezieler, zanger-gitarist Jason Pierce, aka J. Spaceman, bespeelt op Everything Was Beautiful zelf maar liefst 16 verschillende instrumenten, en nam het album op thuis en in 11 verschillende studio’s. Deels noodgedwongen, want gestart in volle lockdown. Een goed jaar werd aan het nieuwe album gewerkt, terwijl de fans werden zoetgehouden met de re-issues van de eerste vier albums.

Spaceman werkte met meer dan 30 muzikanten, waaronder dochterlief zangeres Poppy en Spiritualized-veteraan en vriend gitarist-keyboardspeler John Coxon. De(letterlijke) toeters en bellen zijn van The Whitechapel Bell Foundry, aan heuse koortjes ook geen gebrek. Voeg daar de nodige effecten aan toe alsook de gepaste psychedelische sfeer. Het schrijven van uitstekende songs is Spaceman gelukkig ook niet verleerd.

De plaat start enorm sterk met Always Together With You, eigenlijk een herwerking van song die in 2014 al als demo werd uitgebracht. Deze nieuwe versie, in volle grandeur, klinkt als een ’top notch’ Spiritualized-classic. Met een serieuze sixties psychedelica-vibe en met knipoogjes naar zowel The Beatles als The Verve. Met koortjes en strings, bij momenten zelfs een beetje ‘cheesy’, maar niet dat het stoort. Wat ons betreft een instant fave!

Een andere favoriet is The A Song (Laid In Your Arms) badend in majestueuze gitaarpop, met veel fuzzy spacyness en strings. Machtig hoe de song steeds verder opbouwt en aanzwelt tot aan de catharsis. En dan: ‘alles kaput’!

Bij het ongelooflijk broeierige lekker lang aanslepende traag swingende I’m coming Home Again, verwacht je eigenlijk elk moment dat Mark Lanegan zaliger zal invallen. Diens doorrookte vocalen hadden hier echt mooi bij gepast. Maar ook zonder die bijdrage is het volop genieten van een bijna tien minuten lange feestelijke bijna sacrale rit. Veel blazers en koortjes, sfeer alom.

De wat ons betreft drie strafste worpen op de plaat zijn bij deze bij naam genoemd. Maar check zeker ook Mainline met zijn geweldige drive, of ook de ei zo na rechtdoor rock-’n-roll van Best Thing You Never Heard. Ei zo na, want gedrenkt in fuzz, blazers en brass. Let It Bleed is géén Stones-cover, wel gewoon een heel erg fijne spacey ballad.

De psychedelische country ballad Crazy, net als Always Together With You al ‘gelost’ op Spotify, is aan ons minder besteed, maar we zijn dan ook niet meteen ’s werelds grootste countryfans. Knap gedaan natuurlijk, mét een Spiritualized-sausje erover heen, dat wel.

Everything Was Beautiful had de titel van een ‘Best of’-album kunnen zijn. Niets is minder waar: deze worp van een herboren Spiritualized bevat zeven fonkelnieuwe composities. De fans zullen de ‘was’ in de titel allicht graag door een ‘is’ vervangen zien. Begrijpelijk!'

Mijn recensie was héél eventjes al online in februari, maar de release werd uitgesteld, maar nu is mijn schrijfseltje terug. En nu dus ook hier. Of ik enthousiast ben over dit nieuwe werkstuk? Best wel, valt dat op?

• Mijn review werd eerst gepubliceerd op Luminous Dash:
SPIRITUALIZED – Everything Was Beautiful (Bella Union/PIAS) – Luminous Dash BE - luminousdash.be

avatar van Michiel Cohen
Valt me reuze mee. 1,2,6 zijn de beste tracks.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Spiritualized - Everything Was Beautiful - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Spiritualized - Everything Was Beautiful
Spiritualized leverde met het uit 1997 stammende Ladies And Gentlemen... We Are Floating In Space haar meesterwerk af, maar wat komt het deze week verschenen Everything Was Beautiful dicht in de buurt

Ik was vier jaar geleden diep onder de indruk van And Nothing Hurt van de Britse band Spiritualized. Het deze week verschenen Everything Was Beautiful stamt uit dezelfde periode en is misschien nog wel indrukwekkender. Ook op haar nieuwe album pakt de band rond Jason Pierce flink uit met strijkers, blazers en koortjes, maar het album bevat ook een aantal behoorlijk compacte songs, al is dat in het geval van de Britse band een relatief begrip. Spiritualized was de goede vorm een aantal jaren kwijt, maar zowel And Nothing Hurt en Everything Was Beautiful doen echt niet onder voor het onbetwiste meesterwerk van de band uit 1997.

Bij de Britse band Spiritualized denk ik in eerste instantie aan het prachtige Ladies And Gentlemen... We Are Floating In Space uit 1997. Het album viel destijds niet alleen op door de zeer originele verpakking (een doosje medicijnen, inclusief bijsluiter en de cd in een doordrukstrip) maar maakte ook in muzikaal opzicht indruk. De band rond Jason Pierce fascineerde op haar derde album met een 70 minuten durende en hypnotiserende luistertrip die bol stond van de invloeden.

Het album werd voorzien van het etiket psychedelica, maar Ladies And Gentlemen... We Are Floating In Space bevatte ook invloeden uit de shoegaze, spacerock, jazz, dreampop, post-rock, noiserock en gospel, waarmee ik overigens nog niet alle invloeden die zijn te horen op het album heb genoemd. Dit alles werd ook nog eens overgoten met een Phil Spector achtige productie, wat een imposant klinkend album opleverde.

Na deze 90s klassieker raakte de Britse band bij mij wat uit beeld, maar het in 2018 verschenen And Nothing Hurt bleek een enorme verrassing. Op And Nothing Hurt borduurden Jason Pierce en zijn medemuzikanten niet alleen voort op het vroege werk van de band, maar werden bovendien zowel invloeden uit de neo-psychedelica als invloeden uit het psychedelisch getinte werk van bands als Pink Floyd, The Beatles en vooral The Kinks geïntegreerd. Het leverde een onverwacht, maar wat mij betreft onbetwist jaarlijstjesalbum op.

Alle reden dus om met hoge verwachtingen uit te kijken naar Everything Was Beautiful, dat twee keer werd uitgesteld, maar nu gelukkig dan eindelijk is verschenen. Het nieuwe album van de band rond Jason Pierce bevat slechts zeven tracks, maar deze zijn gezamenlijk wel goed voor bijna 45 minuten muziek.

De tracks op het album stammen uit dezelfde periode als de tracks op voorganger And Nothing Hurt en hier en daar lees ik dat het oorspronkelijk de bedoeling was om de albums gezamenlijk uit te brengen als dubbelalbum. Everything Was Beautiful is in ieder geval nauw verbonden met zijn voorganger en dat is gezien de kwaliteit van deze voorganger goed nieuws. Nog beter nieuws is het feit dat ik het nieuwe album van Spiritualized misschien nog wel indrukwekkender vind dan deze voorganger.

Ook Everything Was Beautiful grijpt terug op de gloriedagen van Ladies And Gentlemen... We Are Floating In Space., maar net als And Nothing Hurt duikt ook Everything Was Beautiful dieper in de archieven van de Britse psychedelica. De muziek van Spiritualized klinkt ook dit keer lekker vol, met hier en daar een verwijzing naar Phil Spector, en ook Everything Was Beautiful is weer een bezwerende of zelfs hypnotiserende luistertrip, al komt Jason Pierce dit keer dichter dan ooit bij de redelijk toegankelijke rocksong in de buurt en draait hij ook zijn hand niet om voor een country duet (met Nikki Lane).

Het zijn songs waarvoor alles uit de kast is getrokken. Jason Pierce huurde eindeloos studio’s af, nodigde hordes gastmuzikanten uit en pakt uit met blazers, strijkers en koortjes. Het zou voor de meeste bands al snel veel te veel zijn, maar op Everything Was Beautiful valt alles keurig op zijn plek.

“A glorious sonic daydream” noemde de Britse kwaliteitskrant The Guardian het vorige album, terwijl de nieuwe worp wordt omschreven als “a sweet din of magnificent melodies”. Er is wederom niets van gelogen. Het einde van Spiritualized is al vaak aangekondigd, maar op Everything Was Beautiful presteert de band echt op de toppen van haar kunnen. Erwin Zijleman

avatar van DjFrankie
Spaceman Pierce heeft een stem die je moet liggen, zijn stem is tegen het valse aan, en dat past helemaal bij zijn muziek. Rijk gearrangeerd album.

avatar van Fathead
Wat is dit een mooi album. Kandidaat album van het jaar wat mij betreft. Weelderig, lief, dreigend, verpletterend, pompeus, weet ik veel welke labels nog meer.

Fathead schreef:
Ik sluit aan. Wat een prachtige plaat. Gejaagd en donker, maar ook teder en gevoelig. Nog een tandje beter dan het ook al niet misselijke ‘…And Nothing Hurt’. En dan die fantastische gospel-krautrock in dat doordenderende slotnummer ‘I’m Coming Home Again’. Even naar adem happen, nadat dit geweldige album over je heen gewalst is.

avatar van itchy
Net op het moment dat je wel wat troost kunt gebruiken, komt Jason Pierce met een nieuwe plaat. En die is ouderwets goed. Thx man!

avatar van Teunnis
Boh, die laatste drie nummers maken een verpletterende indruk op me.

Twijfel nog tussen 4* of 4,5*, omdat het gedeelte daarvoor me nog niet net zo bij de lurven pakt. Het openingsnummer is trouwens ook formidabel. Vooruit, in de waan van de dag maak ik er 4,5* van.