Gang of Youths - Angel in Realtime (2022)

Australiƫ
Label: Warner

1. You in Everything (6:51)
  2. In the Wake of Your Leave (4:03)
  3. The Angel of 8th Ave. (3:58)
  4. Returner (4:43)
  5. Unison (5:08)
  6. Tend the Garden (4:27)
  7. The Kingdom Is Within You (4:23)
  8. Spirit Boy (6:27)
  9. Brothers (5:54)
  10. Forbearance (5:38)
  11. The Man Himself (4:24)
  12. Hand of God (4:03)
  13. Goal of the Century (7:03)
avatar van DjFrankie
Dit wordt nu al een van de betere albums van 2022

JVT
Deze band nog maar pas ontdekt, kijk enorm uit naar deze, singles zijn alvast heel erg goed. Ben eigenlijk nog hun vorige plaat volop aan het ontdekken, die is ook fantastisch goed. Dit is geen doorsnee indie rock bandje.

avatar van Raznov
De eerste nummers klinken prachtig, lijkt iets minder tempo in te zitten ten opzichte van het vorige album, dat wel. Er zijn nu al een aantal prachtige albums uitgekomen, maar ik verwacht eigenlijk wel dat deze ergens boven in mijn jaarlijstje komt.

avatar van coldwarkids
Twee dagen voor hun release, droppen ze nog een nieuw nummer.

Spirit Boy

Mooi nummer!

Hij is er!

avatar van Doc
Doc
Het doet me een beetje aan U2 denken.

avatar van coldwarkids
Forbearance lijkt heel veel op Please Forgive Me van David Gray. Het piano en drum gedeelte. Plagiaatje?

avatar van blur8
Wie misgunt deze band nauw een groter publiek. Gitaar gedreven dynamische songs met kop en staart, volle productie en verfraaid met af een toe een viool.
De expirimenteerfase is over, hoewel "Returner" nog herinnert aan oudere song structuur.
De kernsongs van dit album waren al langer bekend en dat verkleint natuurlijk het verrassingseffect,
maar dat doet verder niets af aan het de bijzonder geslaagde luisterervaring, die een vol uur stand houdt.

JVT
Ik vind ook de niet singles echt heel erg goed, de opener en returner bv, heerlijk. Het duurt even voordat alles goed binnenkomt, maar er staan echt geweldige melodieën op en een lekker vol geluid en een fantastische zanger, die me heel vaak aan the national doet denken.

avatar van Raznov
Ik leerde Gang of Youths kennen met het nummer "Still Unbeaten Life". Al een tijdje terug. Vond het een prachtig nummer, maar omdat er zo veel anders moois te vinden was, nooit de EP er bij gehaald. Later kwam Go Farther in Lightness, maar ook hier was ik eigenlijk te laat om de plaat voor een mooie prijs te kunnen kopen. Uiteindelijk heeft het album wel mijn top 10 weten te halen, en dus was de pre-order voor Angel in realtime snel gedaan. Overigens zou ik nog altijd heel graag de LP van Go Farther in Lightness willen aanschaffen, even als het prachtige MTV Unplugged album, maar de prijzen die er voor gevraagd worden zijn toch even iets te ver van mijn bed op dit moment.
Tot nu toe heb ik de plaat nog niet binnen, dus de review is op basis van een aantal Spotify luisterbeurten (en wat Youtube video's voor die tijd).
Het gitaarwerk is heel fijn, en veel van de nummers zijn op een eigen manier zelfs dansbaar (niet dat ik daar dan weer zelf aan doe, maar het gevoel zit er zeker in). Vooral in the wake of your leave en the man himself, wat een heerlijke uptempo nummers geworden zijn. the angel of 8th ave. is wat mij betreft een van de uitschieters, ook al geregeld gehoord op KINK, maar hoe vaak ik het ook luister, dit blijft een van de toppers van dit album. Ook weer een up tempo nummer, bombastisch en volle bak. Gelukkig staan er ook wat nummers op waar alles wat rustiger aan gaat. De opbouw van unison, tend the garden en the kingdom is within you begint iets rustiger maar lijkt later in de nummers veel meer op nummers van voorgaande albums.
Tot op heden is mijn uitschieter wel brothers. Brothers geeft mij kippenvel, prachtig verhaal en met veel emotie gebracht, puur. En dan de afsluiter, goal of the century, fijne referenties zoals "Ricciardo is racing" (zie ook Youtube waarbij Ricciardo even lekker mee "drumt"), en het prachtige einde richting de vader van David Le'aupepe, "In a way it'll feel like, You were an angel in real time". Zijn vader, waarvan zijn 2 broers nooit hebben geweten dat hij nog leefde.
Vergelijkingen maken met andere bands is altijd een optie, er zit ook veel geluid in wat te horen is bij andere bands, maar ook dit album is weer echt Gang of Youths wat mij betreft. Liefhebbers van eerder door anderen genoemde bands, komen ook hier prima aan hun trekken. Of ze groter gaan worden dan wat ze nu zijn (buiten Australie)? Het is te hopen, want op basis van dit album gun ik ze dat volledig!

Eclectische maar ook erg goede plaat geworden van deze Aussies. Groot in eigen land, aantal onderscheidingen al binnen gehaald maar elders nog niet echt door gedrongen. Net als eerder bij bands uit Down Under vaak toch te weinig erkenning wat verder in de wereld, vaak onterecht. Volle plaat qua geluid, diverse muziekstijlen terug te horen en soms zelfs Springsteenesque geluiden te horen. Groeiplaatje ongetwijfeld. Trouwens ook voor mij de eerste kennismaking ja en die smaakt absoluut naar meer.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Gang Of Youths - angel in realtime. - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Gang Of Youths - angel in realtime.
Angel In Realtime van de Australische band Gang Of Youths is een groots, meeslepend, emotioneel en ook wel wat overweldigend album, waarop steeds meer moois te ontdekken valt

Zeker bij eerste beluistering is het nieuwe album van Gang Of Youths een behoorlijk intense luisterervaring. De band uit Sydney gaat er met veel energie en passie tegenaan en komt met een muur van geluid waarop Phil Spector stik jaloers op zou zijn geweest. Het is een geluid dat bij eerste beluistering een wat bombastische indruk zal maken, maar langzaam maar zeker hoor je steeds meer details in de muziek van de Australische band en worden de songs op Angel In Realtime steeds mooier. In muzikaal opzicht klinkt het allemaal fantastisch, maar ook de gepassioneerde zang en de persoonlijke teksten van zanger David Le'aupepe tillen dit album een flink stuk op. Imponerend.

Go Farther In Lightness was helemaal aan het eind van 2017 mijn eerste kennismaking met de muziek van de Australische band Gang Of Youths. Het was een behoorlijk overweldigende kennismaking, want de muziek van de band uit Sydney komt nogal hard aan. Go Farther In Lightness combineerde de grootse klanken van Bruce Springsteen’s E-Street band met de stadionpretenties van Editors, de pathos van U2 en zo kon ik nog wel wat meer groots en meeslepend vergelijkingsmateriaal aandragen.

Go Farther In Lightness klonk niet alleen overweldigend, maar duurde ook nog eens bijna 80 minuten, wat de mokerslag van het album nog wat krachtiger maakte. Het tweede album van Gang Of Youths kon ik in eerste instantie maar moeilijk verdragen, maar de songs van de Australische band bleven maar groeien, waardoor Go Farther In Lightness uiteindelijk uitgroeide tot een persoonlijke favoriet.

Deze week verscheen een nieuw album van Gang Of Youths en vreemd genoeg herhaalde de geschiedenis zich voor mij. Zeker bij eerste beluistering vond ik het nieuwe album van de Australische band zo overweldigend dat het energie slurpte en het al na een paar minuten pijn deed aan mijn oren. Mede gezien de zeer positieve recensies die ik over het album las en mijn uiteindelijk goede ervaringen met het vorige album van de band, ben ik het blijven proberen en net als ruim vier jaar geleden viel het uiteindelijk de goede kant op.

Angel In Realtime (officieel geschreven als: angel in realtime.) ligt voor een belangrijk deel in het verlengde van zijn voorganger. Het nieuwe album bevat dertien songs, die in totaal goed zijn voor 70 minuten muziek. Het tempo ligt net als op het vorige album hoog, het energieniveau nog net wat hoger en net als op Go Farther In Lightness klinken ook op Angel In Realtime de meeste songs groots en meeslepend.

Gang Of Youths legt wel net wat andere accenten op haar derde album. Invloeden van Bruce Springsteen’s E-Street band zijn wat minder nadrukkelijk aanwezig, terwijl invloeden van Editors en U2 nadrukkelijker doorklinken. Deze namen kunnen worden aangevuld met de namen van onder andere Simple Minds, The Waterboys, The Pogues en Deacon Blue, waardoor Angel In Realtime wat Europeser klinkt dan zijn voorganger. Hier en daar hoor ik ook een vleugje Coldplay overigens, maar gelukkig wel van het bandje dat aan het begin van het millennium zo veelbelovend begon met Parachutes.

Ook Angel In Realtime is een vol of zelfs overweldigend klinkend album, maar er zit wat meer dynamiek in de songs dan op Go Farther In Lightness, waardoor er ook ruimte is voor rustpunten. Zeker wanneer ook nog eens driftig wordt gestrooid met strijkers is de muziek van Gang Of Youths bombastisch te noemen, maar hiernaast zijn de persoonlijke en emotionele songs van de band uit Sydney ook altijd recht voor zijn raap.

De songs worden bovendien met zoveel passie vertolkt dat Gang Of Youths uiteindelijk bijna al het vergelijkingsmateriaal achter zich laat en zeker op dit moment op eenzame hoogte staat. De stem van zanger David Le'aupepe heb ik nog niets eens genoemd, maar wat heeft hij een heerlijke strot.

Het duurde even voor ik kon houden van Go Farther In Lightness en dat was bij Angel In Realtime niet anders, maar nu ik het album meerdere keren heb gehoord, sla ik het nieuwe album van de band nog net wat hoger aan dan zijn voorganger, al is het maar omdat er nog veel meer moois en bijzonders is verstopt in de volle klanken op dit imponerende album en je af en toe de tijd krijgt om adem te halen. Wat een album. Erwin Zijleman

Fraaie opvolger van Go Farther in Lightness. Gebleven zijn de fijne stem en sterke, fijn in het gehoor liggende songs van David Le'aupepe. De frontman heeft nog steeds het hart op de tong en veel nummers op dit persoonlijke album gaan over zijn overleden vader. Dit geeft het album een bijzondere lading. De instrumentale inkleuring verschilt nogal van het voorgaande album, mede veroorzaakt door het vertrek van gitarist Joji Malani en de komst van violist/multi-instrumentalist Tom Hobden. De stevige gitaren zijn alleen nog te horen op eerste single The Angel of 8th Ave. Verder zijn er veel samples, violen, keyboards, breakbeats en andere vreemde geluiden te horen. Hierdoor valt ook na meerdere luisterbeurten veel te ontdekken, maar op de momenten dat alle toeters en bellen tegelijk worden ingezet wordt het soms teveel van het goede. Gelukkig is daar halverwege de plaat het verstilde Brothers, waarop Le'aupepe, zichzelf begeleidend op piano, een familiegeschiedenis vertelt op een heel simpel deuntje. Prachtig. Zeer genietbaar album, net iets minder overdonderend dan z'n voorganger.

Dim
Zeer wisselvallig album. Soms hebben ze exact de goeie toon te pakken en maken ze een geweldig nummer, maar er zitten ook trage, langdradige tracks tussen.

avatar van gtenbosch
Aangename verrassing deze plaat. Draai al mijn nieuwe tracks random ter beoordeling,
En elke keer als ik aangenaam verrast wordt is het een nummer van deze CD. Een van de toppers van dit jaar