Jack White - Entering Heaven Alive (2022)

Label: Third Man

1. A Tip from You to Me (2:42)
  2. All Along the Way (3:52)
  3. Help Me Along (4:46)
  4. Love Is Selfish (2:52)
  5. I’ve Got You Surrounded (With My Love) (4:24)
  6. Queen of the Bees (2:30)
  7. A Tree on Fire from Within (2:59)
  8. If I Die Tomorrow (2:59)
  9. Please God, Don't Tell Anyone (4:00)
  10. A Madman from Manhattan (4:26)
  11. Taking Me Back (Gently) (4:35)
Jack White komt met een rustiger plaat dan de voorganger van kort geleden Fear of the Dawn. Mooi voorbeeld hiervan is Taking Me Back wat op beide albums in een andere uitvoering staat. De stijl van deze plaat is een soort mix van rock, blues en country, knap gedaan. Toch blijft het herkenbaar Jack White en sommige songs doen mij ook weer denken aan de rustiger nummers van the White Stripes.

Er staan eigenlijk alleen maar goede tot zeer goede songs op dit Entering Heaven Alive. Goede voorbeelden zijn All Along the Way, Love Is Selfish & I’ve Got You Surrounded (With My Love). Het album is gevuld met veel mooie melodieën en natuurlijk uitstekend uitgevoerd en neergezet door Jack en zijn band. De productie is weer om door een ringetje te halen en het gekleurde vinyl van Third Man Records is top en ziet er mooi uit, net als het artwork trouwens. Wel een erg fijne plaat dit Entering Heaven Alive!

avatar van henrie9
En toen kregen we ineens een vrijwel akoestische Jack White unplugged. Vanaf de eerste songs van zijn tweede nieuwe al dit jaar word je aangenaam bij de keel gegrepen door de rust en de levendige frisheid die van 'Entering Heaven Alive' uitstraalt. We horen countryfolky akoestische gitaren, viool, bevallige piano, orgeltje, marimba, mellotron en zo. Allemaal verwerkt in hoogst melodieuze, uitgeklede prachtliedjes en vooral gebracht door een totaal ontspannen Jack White, de haren passend hemelsblauw geverfd, die, soms samen met vrouwtje Olivia Jean, het beste uit zichzelf ophaalt, waarbij ze zelfs in hoge mate lijken te genieten, bijvoorbeeld van al het romantisch fraais dat wordt neergezet. Wat een immens verschil de toegankelijkheid hier, vergeleken met de losgeslagen elektriciteit van het ook wel even degelijke 'Fear of the Dawn' van eerder dit jaar. De Dr. Jekyll én Mr. Hyde in een en dezelfde man, Jack White. Ter opluchting van de eventueel dan toch teleurgestelde fans van die ruigere Jack: even was er het idee om de beide zo tegengestelde platen als dubbelalbum uit te brengen. Hoe dan ook wat een veelzijdig en creatief muzikant is hij toch, doet intussen ook alleen nog maar wat hij graag wil. Bij deze nieuwe denk je onwillekeurig ook vaak terug aan de Jack White uit de begindagen, met The White Stripes.

Bovendien absoluut geen zwakke broeders op dit album. Het opent met een aantal sfeervolle americanasongs. Het zachte 'A Tip from You to Me' mijmerend en intens met akoestische gitaar en dwarrelende piano. "Vraag jezelf af of je gelukkig bent en dan houd je op te zijn", vernemen we er filosofisch. Het geheimzinnige 'All Along The Way' gaat op dit ingetogen élan verder, een Hammond-orgel duikt op. Een pareltje. 'Help Me Along' vertoeft in idyllische Beatles-sferen en drijft op knusse Wurlitzer en viool. Er is daarna de hoogstaande folk van 'Love Is Selfish', met Jack fingerpickend als een volleerde Leo Kotke en voor de gelegenheid met Robert Plant-aandoende vocalen. Hoe schoon is dat! Er is het groepsmeesterwerkje, de totaal blije jazzimprovisatie 'I’ve Got You Surrounded (With My Love)' Het nummer heeft naast de piano, hier opvallend als enige een zwaar piepend bewerkte elektrische gitaar, zoals er daarvan op wilde voorganger 'Fear of the Dawn' zoveel waren. Het prachtig orgelend 'Queen of the Bees' is swingende rag-time door de bril van Jack's verliefdheid. De behaaglijke eenvoud van 'A Tree on Fire from Within' is weer Beatle-lesk, met Jack als de Macca van dienst voortdurend op de bas.

In het film-noir-achtige 'If I Die Tomorrow' dan, over 'morgen sterven en je moeder huilt van verdriet', gebruikt hij een mellotron, soort sixties synthesizer, beetje zoals The Beatles, jawel, het ook deden op 'Strawberry Fields Forever'. Nee, je hoort hier dus zeker geen fluit. Jack is verzamelaar van vintage instrumenten en houdt van het verwerken ervan in zijn muziek. 'Please God, Don't Tell Anyone' is nog zo'n bloedernstige vintage bluessong over leven, sterven en Jack's doodsangsten. 'A Madman from Manhattan' schakelt opnieuw over naar schemerige seventiesjazz, staccatodrums, groovy bas en Jack in een parlandotriootje met gitaar en piano.
'Taking Me Back (Gently)' is tenslotte een reprise van het helse openingsnummer van voorganger 'Fear of the Dawn'. Master White maakt er hier evenwel een vrolijk, bijna kitcherig dixieland-feestje van, met glansrol voor de viool! Zoals alleen toppers de modus van hun muziek meesterlijk kunnen herturnen. Kan je je plaat olijker en sierlijker afsluiten?

Op 'Entering Heaven Alive' is er, ondanks de veelheid van stijlen, een grote eenheid van stemming en diepgang. Ze is daarbij zo hemels melodisch. Verrassend album misschien, maar sowieso is het geweldig. "Mijn zachte zondagmorgen-album", zo omschrijft Jack het zelf. Een laat vakantieplaatje ook, besluiten wij dan, om op een zomerse dag vol op mee achterover te leunen.

avatar van Denzradio
Hier mijn kleine niet al te veel woorden verspillende mening over bovenstaande plaat.
Erg fijn! Hupsakee! 3,5 sterren kunnen er nog makkelijk 4 worden.
Word vervolgd.......