Silk Sonic - An Evening with Silk Sonic (2021)

Soul / R&B
Label: Aftermath (II)

1. Silk Sonic Intro (1:03)
  2. Leave the Door Open (4:02)
  3. Fly as Me (3:39)
  4. After Last Night (4:09)

met Thundercat en Bootsy Collins

5. Smokin Out the Window (3:17)
  6. Put on a Smile (4:15)
  7. 777 (2:45)
  8. Skate (3:23)
  9. Blast Off (4:44)
avatar van -marco-
Eindelijk is die er en een heerlijke plaat imo.

Smoking out the window is favoriet

avatar van Zwaagje
Fijne samenwerking, wat goed uitpakt. Het is weliswaar een glad geproduceerd album, maar het klinkt wel erg lekker en de heren vullen elkaar goed aan. Als je van retro soul houdt is dit album een aanrader.

Bruno Mars en Anderson .Paak maken de hoge verwachtingen waar ★★★★★ DPG Media Privacy Gate - volkskrant.nl

Kort, maar krachtig. Wereldplaat!

avatar van Melodic Fool
Ik vind Bruno Mars strontvervelend, maar het valt niet te ontkennen dat hij extreem veel talent heeft.
Anderson Paak's stijl vind ik echter teringfucking tegek en is ook nog eens ultra getalenteerd.

Na maanden lullen is dit album er.
Ik vond de singles vooraf niet geweldig, deze samenwerking vind ik chiller dan verwacht.

Dat Thundercat & fucking Bootsy Collins meedoen is helemaal mooi, dat zijn 2 helden van me;
Moet zeggen dat het qua baswerk voor dat soort gasten niet bijzonder is op het desbetreffende nummer After Last Night, maar ik vind het evengoed een nice.
Heerlijk, wat "nieuwe" soul met volle referenties naar de 70's.
De humor op dit album bevalt me ook wel.

Fly As Me vind ik het meest geslaagd.

Ik wist wel dat Bruno Mars wat kon leren van Anderson .Paak

avatar van vinylbeleving
Ja zeker kon Bruno Mars wat leren van Paak, maar Paak andersom ook weer wat van Bruno Mars.
De albums van Paak duren vaak een kwartier te lang, terwijl die van Bruno altijd een klein halfuurtje duren. Dat is wat mij betreft ook een goede lengte voor dit album. Het is kort, maar er staat geen filler tussen.

Ik vind de samenwerking zeer geslaagd. Het spelplezier spat er vanaf, en de dikke knipoog naar de philly sound is goed gedaan. Beide heren halen het beste in elkaar naar boven. Paak heeft met zijn rasperige stem nog steeds de neiging teveel woorden in een zin te proppen en komt daar gemakkelijk mee weg, Mars croont zich al adlippend (is dat een woord...?) door het album heen. Daar waar het bij zijn eigen albums wat teveel wordt, en de referenties iets te nadrukkelijk lijken te zijn gekopieerd, werkt het hier wonderwel.
Het hele album luisterd ook wel weg als een knipoog en een eerbetoon, maar juist door de bijdrage van opper P funker Bootsy Collins, en doordat alles retestrak is ingespeeld, is het geloofwaardig. Ik vind Thundercat dan weer niet zoveel toevoegen, maar zijn bijdrage stoort ook niet. Als hij niet bij de credits had gestaan, had niemand geweten dat hij mee speelt op een nummer.

Voorlopig blijft Leave The Door Open favoriet, maar eigenlijk doet geen enkel nummer daar echt voor onder. Is Silk Sonic een gimmick? Ja misschien, maar het is zo goed uitgevoerd, en met liefde in elkaar gezet, dat het behoorlijk aanstekelijk werkt. Ik zeg: prachtalbum!

vinylbeleving schreef:

Zijn we het ook weer eens met elkaar eens!

Overigens wel jammer dat er nog geen sprake is van een vinyl uitgave.

avatar van vinylbeleving
Ja dit vind ik nou een goede soul plaat
Schijnt wel te komen dat vinyl, ergens in januari. Ga ik zeker aanschaffen, want deze hoort gewoonop de platenspeler thuis!

avatar van aerobag
Genieten hoor, de goedlachse Paak heeft bakken charisma aan boord en heeft een sterk synergetische verhouding met Mars te pakken. Geweldig ook hoe ze de soul van weleer in een modern pop jasje steken, super sympathiek album dit. Het enige commentaar dat ik heb: Had nog wel wat langer gemogen!

avatar van Lura
Klinkt niet slecht, de aalgladde productie weerhoudt me echter om dit serieus te gaan beluisteren.

avatar van Bert Wasbeer
Eens met vinylbeleving. Dit is toch vooral een gimmick. En daarnaast de overtreffende trap van aalglad. Maar toch, het plezier spat er af. Ik zal dit niet vaak draaien maar word er wel vrolijk van.

avatar van mm65
Alleen maar hele goede zin krijg ik van de samenwerking van deze 2 heren. Allebei even uit de schoenen van hun ego’s gestapt en het beste daarmee uit elkaar halend. Prachtig drumwerk van Paak. Ben benieuwd of deze samenwerking een vervolg krijgt? Ik kan in ieder geval dit album niet stil zittend beluisteren. Nu nog bij ieder nummer een clip, die zijn ook meesterlijk.

avatar van aminam19
Ik wil dit erg graag goed vinden, en het is ook echt geen slecht album, maar ik trek die mierzoete productie heel slecht. Paak en bruno mars afzonderlijk van elkaar kan ik soms nog wel waarderen, en de heren vullen elkaar naadloos aan op dit album, maar ik mis het venijn. Had het iets ongepolijster gelaten wat meer risico genomen, en het had in mijn oren een stuk beter geweest. Nu is het een degelijke plaat en 100% grammy voer.

avatar van Raul
.Paak is sowieso een koning wat mij betreft dus was hier wel benieuwd naar (geen groot fan van Bruno Mars)
Zeker geen teleurstelling! Heerlijk plaatje, goede klik tussen de heren wat ervoor zorgt dat ik Bruno ook best kan waarderen hier.

Begin met 4 sterren, lekker album.

Don't care if it's a gimmick

avatar van mol
mol
Heerlijk gelikt plaatje, met een instrumentatie en productie om van te smullen! Paak heeft swag voor vier, en ook Mars bewijst weer meer te zijn dan een simpele popartiest.

Heerlijk ook om weer eens een liedje met soul in de top 40 te hebben tussen al die zielloze wegwerppop van tegenwoordig.

En hoe lekker zijn Fly as me en 777?

avatar van nico1616
Gewoon fantastisch, alsof we terug in de hoogdagen van de soul in de 70s zitten.
Super commercieel maar o zo goed gemaakt, plaat van het jaar voor mij

avatar van Nr.4
Paak vind ik vaak heel goed, Bruno Mars trek ik niet, is me te poppy en glad. En dat vind ik helaas ook van dit album. Saai, vlak albumpje.

avatar van Edgar18
Wat een feestje dit album, iedere dag minstens één keer (voordeel van de geringe speelduur). Voorlopig mijn favoriet van 2021!

Helaas komt het vinyl pas in april. Wachten dus

avatar van Minneapolis
nico1616 schreef:
Super commercieel maar o zo goed gemaakt, plaat van het jaar voor mij

Bruno recycled ook heel veel 80's disco soul en 90's New jack swing elementjes. Maar wel op een knappe manier. Waar ik hem voorheen maar een neppert (met het nodige talent) vond, ben ik hem door de jaren heen steeds meer gaan waarderen voor het opfleuren van de hitlijsten. Ik denk dat we ook voor een groot deel dezelfde platenkast hebben.

Waar hoor je nog een funky plaatje als 777 tegenwoordig? Overigens hoor ik hier wel sterk de jaren 70 (Kool and the gang rond Wild and Peaceful).

Bert Wasbeer schreef:

Same here! Je verwoord precies hoe ik er ook in sta.

avatar van Reijersen
Met de single Leave the Door Open knalden Silk Sonic de lijsten binnen. Een instant hit van dit gelegenheidscollectief. Grote namen als Bruno Mars, Anderson.Paak en Bootsy Collins zitten hier achter. Maar dat zal voor de meeste lezers hier geen verassing zijn, dat is inmiddels als lang en breed bekend. Laten we het dan maar over de muziek hebben. Want als de vooruitgesnelde singles iets beloven is dat we iets smooths tegemoet gaan. En dat hoor je meteen al in de intro terug. Daarna dus de eerder besproken hitsingle. Een single die ik beleef als een herbeleving van de 90’s R&B gemengd met de wat zoetere Philly Soul uit de jaren ’70. Glad, met dikke bass en complementaire zang. Dat alles in een rete aanstekelijk verpakt. Fly As Me is het volgende nummer en dat is toch wel een dikke track geworden. Vol energie, vol funk en met hoorbaar plezier. Hoort bij de betere van dit album. After Last Night is uiterst smooth en werkt toe naar een meer explosief einde. Smokin’ Out the Window heeft iets aanstekelijks waardoor je meteen rustig mee gaat knikken. Put on a Smile brengt je aan Soul Show sliden. Smooth en zoet op de juiste manier en met hoorbaar veel plezier. 777 is een nummer vol swingende funkyness en dat doet het album tussendoor wel goed. Een echte opleving en voer voor een feestje. Skate kenmerkt zich met de Philly Soul Sound en past ook zo in de bekende Soul Show dansprogramma’s van vroeger. En het korte album komt ten einde met Blast Off. Een nummer dat prima past in de zoete sfeer van deze plaat. De enige vraag die bij mij na het beluisteren nog wel open staat is hoe serieus dit nemen is. Silk Sonic lijkt vooral een lekkere spielerei van Mars en Paak. Een goed uitgevoerde spielerei welteverstaan. Maar ergens voelt het ook een beetje als gimmick. En ook daar is niks mis mee in dit geval.

avatar van Germ
Germ (crew)
Lekker hoor! Het luistert als een mooie mix tussen 70s soul en die gladde smooth grooves R&B uit de jaren negentig. Ook een band als Parliament is nergens ver weg.

Feestje dit album!

avatar van Rudi S
Bruno Mars in Leave the door Open en die koortjes helpen ook echt.
Wat een verrukkelijk album is dit toch.
Luisterwijzerclassificatie , alle leeftijden.

avatar van R-Know
Ik zit gewoon weer naar de Soulshow te luisteren.
Licht uit.
Speakers op disco...

avatar van vinylbeleving
Een halve ster erbij, het blijft een heerlijke geniaal kort album, dat samen met Bony Man strijd om het album van het jaar. Silk Sonic legt het nipt af tegen Bony Man, dat is echt mijn ontdekking van het jaar. Maar man o man wat blijft dit album een heerlijk eerbetoon aan 70's soul.
Put on a Smile is werkelijk prachtig uit de tenen gezongen, ik herken de hand van Babyface daarin. Smoking Out The Window heeft heerlijk drumwerk en grooved zo lekker, Fly as Me en 777 swingen als een spreekwoordelijke tiet.

Maar het beste stukje van het album is nog wel het intro van After Last Night. Met Bootsy die zegt:

' Ooh, baby
Now I don't know what you did, when you did, what you did
But you did it, girl
See, normally I don't stutter
But you d-d-d-d-do it to me...'

Geniaal album.

avatar van Yestsida
Top!

Van Anderson .Paak zijn muziek ben ik sowieso wel fan, van Bruno Mars ken ik zijn albums wel maar enkel van 24K Magic kan ik echt genieten. Had eigenlijk geen weet dat beide heren samen gingen werken aan muziek, laat staan aan een heel project. Plots was de single en videoclip Leave the Door Open daar, meteen was ik helemaal weggeblazen. Videoclips doen me meestal niet veel meer maar die van dit duo zijn echt ontzettend leuk. Geweldig feel-good nummer en clip!

De andere singles die uitgebracht zijn heb ik niet meegehad, voor mij was An Evening with Silk Sonic als geheel het volgende dat ik van dit duo beluisterde.
Dit is goed, dit is héél goed! Beide heren zijn uitstekende zangers (vooral Bruno) en je merkt doorheen dit beknopte album dat ze immens veel plezier gehad hebben met de creatie van dit debuutalbum.

Heel de plaat swingt volledig uit de pan en je wordt er ogenblikkelijk wat vrolijker van. De liveproducties van Bruno Mars, D'Mile en anderen zijn werkelijk waar om van te smullen. Het is met de speeltijd van een halfuur een kort projectje geworden, maar wel ijzersterk.
Eindelijk nog eens een album waar ik zot van ben dat ik ook vrij ongegeneerd kan draaien in bijzijn van mijn vriendin en de kinderen, met het gros van mijn muziek is dat niet het geval.

Aftermath Entertainment blijft een label dat voor kwaliteit staat, al denk ik dat Dr. Dre ontzettend weinig met Silk Sonic te maken heeft.

Dit onverwacht plezierig duo heeft een topper te pakken met hun debuut!

Dikke 4*

avatar van Kos
Kos
De uptempo nummers met Paaks geweldige beats zijn toch wel weer de hoogtepunten (Fly as Me, 777)
De zoete glijersnummers zijn ook wel geinig maar voelen teveel als een gimmick.

Dim
Kos schreef:
De zoete glijersnummers zijn ook wel geinig maar voelen teveel als een gimmick.

Helemaal mee eens, dit zijn voor mij ook, met afstand, de twee beste nummers van het album. De rest is zeker het aanhoren waard, maar er is een grens aan de hoeveelheid glazuur die men wil verliezen.

avatar van dominicano fonso
Een prachtige mix van twee zeer getalenteerde muzikanten. Een 70's sound met elementen van nu. Een van de beste platen van het vorige jaar.

avatar van Admor 'Funky' Pages
Beslist dé suikerspin van 2021! Maar wat een genoegen om nog eens een authentiek geluid te mogen smaken. En wat een weldaad voor de de oortjes van onze TikTok-jonkies en de populaire muziek in het algemeen.